Sten på vedspis?

Har det inte funnits ett vattenburet system i huset?

Alltså det blir väldigt jobbigt i längden, att inte ha en säker och underhållsfri värmekälla (värmesystem) förutom några "direktverkande vedvärmekällor", eftersom man i princip inte kan resa bort under vintern annars (möjligtvis i Skåne bra år?), eller ens bli sjuk och inte kunna/orka elda, utan att det finns stora risker med vattenskador.

Blir man dessutom lite äldre (blir vi ju alla till slut), så orkar man kanske inte med att hugga träden i skogen, ta hem veden, klyva veden, torka veden, bära in veden, elda och sköta gård och djur.
Dit nådde vi för ett par år sedan, där vi gått från att elda "direktverkande ved" inne fram till 2003, till att installera vattenburet system och ackumulatortankar för att bara behöva elda varannan dag för det mesta, och så till att hänga på bergvärme på det befintliga systemet....

Har man hink inne för diskvatten och ett vattenfritt toasystem, så gäller naturligtvis inte ovanstående.

Om du inte vill sätta in en värmepump nu för grundvärme (kostnad endast 10.000 kr + installation) så kör på värmedriven fläkt och sten i vedspisen. Och så skaffa helst några riktigt bra vätskefyllda elradiatorer med termostat, som du ställer på sådana platser där det absolut inte FÅR frysa p.g.a. att det finns vatteninstallationer, och t.ex. en frostvakt under diskbänken. Vattenskador är skitjobbigt rent praktiskt, och jättedyrt, även om försäkringsbolaget går in och ersätter, försäkringsbolaget ger bara billigaste möjliga reparation, och betalar inte alltid "hela" reparationen som behövs.

Men, jag tror att det kan vara så att den befintliga vedspisen är mer av en "matlagningsspis" snarare än en som lika bra som de gamla gjutjärnsspisarna värmer huset.

Jag tror att du ska fundera ordentligt på uppvärmningen i huset, gärna några år, så att du kan få ett vackert, men också praktiskt system, som gör att man kan resa bort några dagar, eller vara sjuk/skadad.

Att t.ex. förse taket med solceller, för att producera och sälja el på sommaren, så att vinterns behov av el för att driva värmepump/elradiatorer m.m. blir väldigt billig i pengar på totalen, kan också vara ett bra val.

Här är en mycket bra bok att läsa i:https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/varmen-i-gamla-hus

Det finns massor med med sätt att kombinera moderna prylar som värmepumpar med vedeldade system. Baxi (företag) har jätteffiga lösningar för vattenburna system, där en vattenmantlad eldstad inne i huset, som kan vara en vattenmantlad kakelugn/rörspis, kökspanna eller vedspis och en mindre ackumulatortank kombineras med en luft/vatten värmepump med elpatron. Värmepumpen går bara igång när man inte kan, eller hinner med att elda, och elpatron går bara på när det blir riktigt kallt, så att inte ens kombiantionen att elda och värmepump räcker till.

Annars kan t.ex. man ha en luft/luftvärmepump, som ger grundvärme i huset, och så byta ut de befintliga eldstäderna mot andra snygga eldstäder med betydligt bättre verkningsgrad än de befintliga. Skaffa en rörspis, eller en kakelugn, och en vedspis som värmer rummet med liten vedåtgång t.ex.

För den som inte vet det, så är en rörspis en "kakelugn" som är putsad istället för försedd med kakel.

Det @tanten tror jag det var, skrev om att kolla om det sitter rör i skorstenen, mycket billigare än att glidgjuta är nog bra att kolla upp också inför ett framtida veddrivet system.

Men först, innan man väljer och dimensionerar sitt värmesystem vid en renovering, så behöver man isolera huset så att man inte eldar för kråkorna, givetvis på ett sådant sätt som passar för hustypen.

Oftast är det första man ska göra att isolera "uppåt", alltså tillägsisolera vinden, och täta de värsta av springor och läckage, t.ex. otäta knutar, och illa isolerade fönstergenomföringar. Sedan kan man vilja ta itu med grund och golv. Att golv känns kalla, kan bero på drag mellan väggen och golvet. Jag tog vid något tillfälle ner golvlisten i ett rum där golvet upplevdes som mycket kallt, och la i en remsa av lindrev i vinkeln mellan golv och vägg, och plötsligt blev inte bara golvet "varmt", utan hela rummet upplevdes som mycket varmare.


https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/varmen-i-gamla-hus
 
Tack @skogaliten för mycket bra info och länkar! Ska spara och begrunda allt du skriver inför kommande renovering.

Och nej, det har inte funnits något vattenburet system i huset. Allt är minsta möjliga ansträngning i vad som byggts och fixats. Jag tror det installerades rinnande vatten först på 80-talet när di gamle som bott här och levt på gammalt vis gick bort. Det är i alla fall vad jag fått veta av de som var med på den tiden. Allt är gradvis lappat och lagat och tillagt utan någon större plan eller tanke på framtiden. Sen jag flyttade in har jag knappt gjort annat än fixa det ena eller det andra så att det går att faktiskt bo här. Brunnsrenovering för rent vatten, täta kring fönster där jag kunde sticka fingret rakt ut etc.

Jag flyttade inte hit för det fina, lyxiga huset, om vi säger så. Det är i Skåne så de flesta vintrar blir det inte så fasligt kallt i alla fall. Fukten är värre då, men som sagt, avfuktarna går.

Vinden har faktiskt fixats med extra isolering bara för några veckor sedan för jag tyckte det såg klent ut, men med dålig spis gör det inte så stor skillnad. Ska gå och känna lite i golv och vrår om det finns ställen där det drar kallt. Kanske "isolera" fönstren med tjocka gardiner kan hjälpa lite också, och hänga draperi vid dörren. Det dumma med att det är två "lägenheter" är ju att jag måste springa utom varje gång jag ska nåt på andra sidan. Jag störs inte själv av att gå in och ut och in sådär, men det blir nog ganska stor förlust av värme.

Tack igen för alla tips. Jag har hittills mest funderat på hur jag ska ändra planlösningen för att effektivisera uppvärmningen men du gav mig mycket nytt att klura på!
 
Tyckte inte täljsten var så fasligt dyrt heller, men allt är dyrt som inte fungerar, menar jag. Så bättre att lägga mer pengar på ny spis istället. Provar jag sten tar jag nog in någon från skogen och testar, haha.
20201016_054355.webp


Sån menade jag. Spisen värmer snabbt men svalnar lika snabbt. Kaminen värms upp sakta men är accumulerande och håller värmen ett dygn. I mitt förra hus höll den accumulerande kaminen(spisen eller whatever det nu heter) värmen i nästan två dygn.

Är det superkallt eldar jag i båda samtidigt.
 
Tack @skogaliten för mycket bra info och länkar! Ska spara och begrunda allt du skriver inför kommande renovering.

Och nej, det har inte funnits något vattenburet system i huset. Allt är minsta möjliga ansträngning i vad som byggts och fixats. Jag tror det installerades rinnande vatten först på 80-talet när di gamle som bott här och levt på gammalt vis gick bort. Det är i alla fall vad jag fått veta av de som var med på den tiden. Allt är gradvis lappat och lagat och tillagt utan någon större plan eller tanke på framtiden. Sen jag flyttade in har jag knappt gjort annat än fixa det ena eller det andra så att det går att faktiskt bo här. Brunnsrenovering för rent vatten, täta kring fönster där jag kunde sticka fingret rakt ut etc.

Jag flyttade inte hit för det fina, lyxiga huset, om vi säger så. Det är i Skåne så de flesta vintrar blir det inte så fasligt kallt i alla fall. Fukten är värre då, men som sagt, avfuktarna går.

Vinden har faktiskt fixats med extra isolering bara för några veckor sedan för jag tyckte det såg klent ut, men med dålig spis gör det inte så stor skillnad. Ska gå och känna lite i golv och vrår om det finns ställen där det drar kallt. Kanske "isolera" fönstren med tjocka gardiner kan hjälpa lite också, och hänga draperi vid dörren. Det dumma med att det är två "lägenheter" är ju att jag måste springa utom varje gång jag ska nåt på andra sidan. Jag störs inte själv av att gå in och ut och in sådär, men det blir nog ganska stor förlust av värme.

Tack igen för alla tips. Jag har hittills mest funderat på hur jag ska ändra planlösningen för att effektivisera uppvärmningen men du gav mig mycket nytt att klura på!
Vårt gamla torpargolv drog mycket kallt, eftersom det saknade isolering under helt i princip. Brädorna som höll upp den gamla spånisoleringen hade gått sönder pga spikarna hade rostat, så spånet rasade till backen. Vi hade trasmattor över hela köksgolvet. I vardagsrummet är det ännu inte riktigt fixat och drar kallt på flera ställen, tjocka mattor hjälper mycket!

Man kan också ta vanlig isolering och peta in med en pinne i springor och om man vill, spika för en tillfällig list. Det gör STOR skillnad om det inte drar in kallt genom sådana springor. Likaså i fönstren, se till att du lägger in isolering om du har gamla inner- och ytterbågar. Även gardiner som du säger, riktigt tjocka gardiner som hänger från golv till tak, hjälper mot draget.

Vi använde också mycket tända ljus och oljelampor. Det blir ju dyrt i längden men som tillfällig lösning att ha en stor oljelampa på gjorde skillnad i vårt rum som är 25 kvm, och ett gäng kronljus värmer på ganska bra de också. Vi köper alltid ljus när vi hittar till bra pris, dels om strömmen går men den där mysbelysningen om mörka kvällar hjälper också till att slippa höja temperaturen på pannan som vi numera har. På vedspisen har vi en fläkt så att värmen sprids, annars är det bastu vid vedspisen och kallt 5 m därifrån. Fläkten drivs av spisens värme så den kräver ingen el.
 
Ah. Mycket mindre än rummet som min vedspis står i. Rummet som vedspisen ska värma är ca 50 m2, kanske lite mer. Det gör nog stor skillnad.
Med så stora öppna ytor krävs det fler värmekällor. Du kan ju inte värma en lada med en vedspis, speciellt inte om det är en myskamin som man i stort sett bara eldar i för att höra sprak och se elden. Har du så stora öppa ytor är det nog lättare för dig att värma upp dom genom att skaffa en eller flera värmeväxlare. De kostar 10-20 tusen och fungerar absolut bäst på öppna ytor, så kan du myselda i spisarna ändå sedan.
 
Med så stora öppna ytor krävs det fler värmekällor. Du kan ju inte värma en lada med en vedspis, speciellt inte om det är en myskamin som man i stort sett bara eldar i för att höra sprak och se elden. Har du så stora öppa ytor är det nog lättare för dig att värma upp dom genom att skaffa en eller flera värmeväxlare. De kostar 10-20 tusen och fungerar absolut bäst på öppna ytor, så kan du myselda i spisarna ändå sedan.
Fast kaminen som värmer 80 m2 gör det helt utan problem. Det är inte omöjligt att värma stora ytor med vedeldning om en har effektiva kaminer, rätt placerade, och med lite god planering vad gäller planlösning. Samt då såklart god isolering och så vidare.
Vårt gamla torpargolv drog mycket kallt, eftersom det saknade isolering under helt i princip. Brädorna som höll upp den gamla spånisoleringen hade gått sönder pga spikarna hade rostat, så spånet rasade till backen. Vi hade trasmattor över hela köksgolvet. I vardagsrummet är det ännu inte riktigt fixat och drar kallt på flera ställen, tjocka mattor hjälper mycket!

Man kan också ta vanlig isolering och peta in med en pinne i springor och om man vill, spika för en tillfällig list. Det gör STOR skillnad om det inte drar in kallt genom sådana springor. Likaså i fönstren, se till att du lägger in isolering om du har gamla inner- och ytterbågar. Även gardiner som du säger, riktigt tjocka gardiner som hänger från golv till tak, hjälper mot draget.

Vi använde också mycket tända ljus och oljelampor. Det blir ju dyrt i längden men som tillfällig lösning att ha en stor oljelampa på gjorde skillnad i vårt rum som är 25 kvm, och ett gäng kronljus värmer på ganska bra de också. Vi köper alltid ljus när vi hittar till bra pris, dels om strömmen går men den där mysbelysningen om mörka kvällar hjälper också till att slippa höja temperaturen på pannan som vi numera har. På vedspisen har vi en fläkt så att värmen sprids, annars är det bastu vid vedspisen och kallt 5 m därifrån. Fläkten drivs av spisens värme så den kräver ingen el.
Tack för många bra tips! Golvet här är en av de sakerna de gjort bäst när de renoverade faktiskt. Jag har varit runt och känt på det idag och det drar inte någonstans vad jag känner. Vissa ytor är lite svalare men det verkar vara mer för att de är vid fönster eller så. Däremot är väggarna mindre bra, men jag jobbar med olika lösningar där redan och har isolerat så mycket jag kunnat extra under sommaren.

Sådan där fläkt på vedspisen är något jag bestämt mig att skaffa. En enkel lösning för att få värmen ut i rummet bättre! Och ljus ska jag också använda lite mer, åtminstone när jag är i rummet.
 
Visa bifogad fil 58672

Sån menade jag. Spisen värmer snabbt men svalnar lika snabbt. Kaminen värms upp sakta men är accumulerande och håller värmen ett dygn. I mitt förra hus höll den accumulerande kaminen(spisen eller whatever det nu heter) värmen i nästan två dygn.

Är det superkallt eldar jag i båda samtidigt.
Vilken smart lösning med båda sådär! Och snyggt!
 
Jag har värmevägg till min vedspis i köket; väldigt fiffigt. Murade kanaler i skorstensstocken, som i en kakelugn, med sommar- och vinterspjäll så att det går att ta tillvara värmen bättre om en så önskar. Vedspis i gjutjärn, ger en fantastiskt skön värme på lite kaffeved. Älskar min vedspis.
 
Visa bifogad fil 58672

Sån menade jag. Spisen värmer snabbt men svalnar lika snabbt. Kaminen värms upp sakta men är accumulerande och håller värmen ett dygn. I mitt förra hus höll den accumulerande kaminen(spisen eller whatever det nu heter) värmen i nästan två dygn.

Är det superkallt eldar jag i båda samtidigt.
Den där till höger om bilden, kaminen. Vad är det för något? Märke?
Har sett de i Finland på flera ställen men här vet jag ingen som har. Låter ju fantastiskt att de håller värmen så länge!
 
Jag har en väldigt liten, Norsk vedspis.
Med den kan jag värma större delen av huset, typ runt 100 kvm till nästan 20 plus när det är 20 minus ute.
Det kräver visserligen kontinuerlig eldning men det är okej vid strömavbrott.
Det går då åt ca 3 IKEA-påsar med ved per dygn.
Din spis är nog inte avsedd för uppvärmning.
Jag har fyllt ugnen med järnskrot för värmelagring men murstocken blir varm och håller sig ljummen ganska så länge.
Antagligen så eldar du för kråkorna i den spisen.
 
Jag glömde skriva att rummet våra eldstäder står i är 50m2 och nedervåningen är väl ungefär 100.

Går åt en famn ved om dagen. En ikeapåse räcker ett par dagar minst. Eldar främst med förra årets björk.
 
Tänkte att jag kunde uppdatera tråden lite med hur jag löst problemet. Fast jag använder ordet 'löst' i sin svagaste bemärkelse då situationen fortfarande är långt ifrån optimal.

Jag mixtrade med inställningarna, fanns en del spakar som jag misstänker reglerar värmen till ugnen/spisen. Hittade i alla fall ett läge där ugnen blir riktigt varm, och så eldar jag med öppen ugnslucka. Har också satt en fläkt så att den varma luften kommer ut i rummet.

Detta har halverat vedförbrukningen. Måste fortfarande elda konstant när jag är i rummet, men inte fullt fräs med påfyllning var tionde minut i alla fall. Temperaturen går aldrig över 18c om det är mindre än 12 c ute, men det kan jag leva med. Ett tag.

Tack för alla tips och feedback! Får se hur länge jag står ut med att ha det såhär innan jag fixar ny spis/kamin 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp