5x6 meter kanske? Gårdens kök var större, lägg på minst 3-4 kvadrat?hur stort är ditt kök?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
5x6 meter kanske? Gårdens kök var större, lägg på minst 3-4 kvadrat?hur stort är ditt kök?
Ah. Mycket mindre än rummet som min vedspis står i. Rummet som vedspisen ska värma är ca 50 m2, kanske lite mer. Det gör nog stor skillnad.5x6 meter kanske? Gårdens kök var större, lägg på minst 3-4 kvadrat?
Tyckte inte täljsten var så fasligt dyrt heller, men allt är dyrt som inte fungerar, menar jag. Så bättre att lägga mer pengar på ny spis istället. Provar jag sten tar jag nog in någon från skogen och testar, haha.
Vårt gamla torpargolv drog mycket kallt, eftersom det saknade isolering under helt i princip. Brädorna som höll upp den gamla spånisoleringen hade gått sönder pga spikarna hade rostat, så spånet rasade till backen. Vi hade trasmattor över hela köksgolvet. I vardagsrummet är det ännu inte riktigt fixat och drar kallt på flera ställen, tjocka mattor hjälper mycket!Tack @skogaliten för mycket bra info och länkar! Ska spara och begrunda allt du skriver inför kommande renovering.
Och nej, det har inte funnits något vattenburet system i huset. Allt är minsta möjliga ansträngning i vad som byggts och fixats. Jag tror det installerades rinnande vatten först på 80-talet när di gamle som bott här och levt på gammalt vis gick bort. Det är i alla fall vad jag fått veta av de som var med på den tiden. Allt är gradvis lappat och lagat och tillagt utan någon större plan eller tanke på framtiden. Sen jag flyttade in har jag knappt gjort annat än fixa det ena eller det andra så att det går att faktiskt bo här. Brunnsrenovering för rent vatten, täta kring fönster där jag kunde sticka fingret rakt ut etc.
Jag flyttade inte hit för det fina, lyxiga huset, om vi säger så. Det är i Skåne så de flesta vintrar blir det inte så fasligt kallt i alla fall. Fukten är värre då, men som sagt, avfuktarna går.
Vinden har faktiskt fixats med extra isolering bara för några veckor sedan för jag tyckte det såg klent ut, men med dålig spis gör det inte så stor skillnad. Ska gå och känna lite i golv och vrår om det finns ställen där det drar kallt. Kanske "isolera" fönstren med tjocka gardiner kan hjälpa lite också, och hänga draperi vid dörren. Det dumma med att det är två "lägenheter" är ju att jag måste springa utom varje gång jag ska nåt på andra sidan. Jag störs inte själv av att gå in och ut och in sådär, men det blir nog ganska stor förlust av värme.
Tack igen för alla tips. Jag har hittills mest funderat på hur jag ska ändra planlösningen för att effektivisera uppvärmningen men du gav mig mycket nytt att klura på!
Med så stora öppna ytor krävs det fler värmekällor. Du kan ju inte värma en lada med en vedspis, speciellt inte om det är en myskamin som man i stort sett bara eldar i för att höra sprak och se elden. Har du så stora öppa ytor är det nog lättare för dig att värma upp dom genom att skaffa en eller flera värmeväxlare. De kostar 10-20 tusen och fungerar absolut bäst på öppna ytor, så kan du myselda i spisarna ändå sedan.Ah. Mycket mindre än rummet som min vedspis står i. Rummet som vedspisen ska värma är ca 50 m2, kanske lite mer. Det gör nog stor skillnad.
Fast kaminen som värmer 80 m2 gör det helt utan problem. Det är inte omöjligt att värma stora ytor med vedeldning om en har effektiva kaminer, rätt placerade, och med lite god planering vad gäller planlösning. Samt då såklart god isolering och så vidare.Med så stora öppna ytor krävs det fler värmekällor. Du kan ju inte värma en lada med en vedspis, speciellt inte om det är en myskamin som man i stort sett bara eldar i för att höra sprak och se elden. Har du så stora öppa ytor är det nog lättare för dig att värma upp dom genom att skaffa en eller flera värmeväxlare. De kostar 10-20 tusen och fungerar absolut bäst på öppna ytor, så kan du myselda i spisarna ändå sedan.
Tack för många bra tips! Golvet här är en av de sakerna de gjort bäst när de renoverade faktiskt. Jag har varit runt och känt på det idag och det drar inte någonstans vad jag känner. Vissa ytor är lite svalare men det verkar vara mer för att de är vid fönster eller så. Däremot är väggarna mindre bra, men jag jobbar med olika lösningar där redan och har isolerat så mycket jag kunnat extra under sommaren.Vårt gamla torpargolv drog mycket kallt, eftersom det saknade isolering under helt i princip. Brädorna som höll upp den gamla spånisoleringen hade gått sönder pga spikarna hade rostat, så spånet rasade till backen. Vi hade trasmattor över hela köksgolvet. I vardagsrummet är det ännu inte riktigt fixat och drar kallt på flera ställen, tjocka mattor hjälper mycket!
Man kan också ta vanlig isolering och peta in med en pinne i springor och om man vill, spika för en tillfällig list. Det gör STOR skillnad om det inte drar in kallt genom sådana springor. Likaså i fönstren, se till att du lägger in isolering om du har gamla inner- och ytterbågar. Även gardiner som du säger, riktigt tjocka gardiner som hänger från golv till tak, hjälper mot draget.
Vi använde också mycket tända ljus och oljelampor. Det blir ju dyrt i längden men som tillfällig lösning att ha en stor oljelampa på gjorde skillnad i vårt rum som är 25 kvm, och ett gäng kronljus värmer på ganska bra de också. Vi köper alltid ljus när vi hittar till bra pris, dels om strömmen går men den där mysbelysningen om mörka kvällar hjälper också till att slippa höja temperaturen på pannan som vi numera har. På vedspisen har vi en fläkt så att värmen sprids, annars är det bastu vid vedspisen och kallt 5 m därifrån. Fläkten drivs av spisens värme så den kräver ingen el.
Vilken smart lösning med båda sådär! Och snyggt!Visa bifogad fil 58672
Sån menade jag. Spisen värmer snabbt men svalnar lika snabbt. Kaminen värms upp sakta men är accumulerande och håller värmen ett dygn. I mitt förra hus höll den accumulerande kaminen(spisen eller whatever det nu heter) värmen i nästan två dygn.
Är det superkallt eldar jag i båda samtidigt.
Den där till höger om bilden, kaminen. Vad är det för något? Märke?Visa bifogad fil 58672
Sån menade jag. Spisen värmer snabbt men svalnar lika snabbt. Kaminen värms upp sakta men är accumulerande och håller värmen ett dygn. I mitt förra hus höll den accumulerande kaminen(spisen eller whatever det nu heter) värmen i nästan två dygn.
Är det superkallt eldar jag i båda samtidigt.
Tulikivi ackumulerande. Också spisen är samma märke. Dåliga jämfört med den jag had ei gamla huset. Det var en Tiileri. Helt fantastisk.Den där till höger om bilden, kaminen. Vad är det för något? Märke?
Har sett de i Finland på flera ställen men här vet jag ingen som har. Låter ju fantastiskt att de håller värmen så länge!
Tror inte det beror på vedens ålder när TS gör av med kubik dagligen i en köksspis.Hur gammal är veden du eldar / vilket träslag och har du fullt öppet spjäll?
Gammal ved värmer sämre