Sten på Kamin

Kookaburra

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om någon här har lagt täljsten på/i kamin för att hålla värmen bättre?

Har läst nånstans att man behöver lägga iaf 500kg för att få vettig isolering. Hur bra håller golvet för denna vikt? Hur många kg tryck kan man sätta på ett golv utan att det bågnar? Kan man göra något för att fördela trycket? Hur gör man då?

Sv: Sten på Kamin

Du blandade ihop det hela lite. Täljsten isolerar inte utan den lagrar värmen och avger den sen under lång tid.

Och juh mer sten = mer värme kan lagras(och det tar längre tid att värma upp med)

Ang vikten så är detta helt beroende på vad du har för underlag och hur kraftigt detta är byggt.
Med andra ord är det nog bäst att fråga en snickare eller liknande vad som behövs för att det ska klara vikten

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hemmet Ni som har kamin - vad har ni för någon och hur länge håller den värmen? Vi har stora temperatursvängningar vintertid. Det kan vara...
2
Svar
39
· Visningar
9 641
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 553
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII