Sten i urinblåsan :(

Mitten

Trådstartare
Min lilla hittekatt har fått en sten i urinblåsan (= urinsten? Antar jag?)

Hon kom till mig 2002, då var hon strax under året gammal, och hade råkat ut för något så hon har höften ur led. Jag åkte ju in med henne när hon låg på min trapp, men höften gick inte att sätta tillbaka. Hon har dock inte ont, men får vara innekatt då hon har svårt att springa/hoppa och sådant.

Nu hittade jag blod bredvid kattlådan - två dagar i rad :eek: Kastade mig iväg till veterinären och röntgade henne, och de hittade en sten i urinblåsan ca 1 cm i diameter. På tisdag skall hon opereras. Någon som har erfarenheter av sånt här? Är det maten? Hon äter Royal Canin, ger jag henne blötmat kräks hon jämt (om hon ens äter den), jag tror hon dricker ordentligt, vi har vatten både vid maten och i badrummet. Vad kan ha orsakat stenen?
Jag kommer väl få veta mer efter operationen (de skulle skicka stenen på analys) men jag oroar mig så...

Allmäntillståndet är dock bra, hon är som vanligt förutom blodet, kanske kissar hon lite mer än vanligt. Lugna mig nu snälla Buke!
 
Sv: Sten i urinblåsan :(

Det är många faktorer som tillsammans gör att urinsten bildas:

- Fel mineralbalans i maten
- Katten får i sig för lite vätska (en stor bidragande faktor)
- Maten ger fel urin-pH, även infektioner i tex. urinvägarna eller luftvägarna (faktiskt) kan påverka urin-pH så ligger det en infektion bakom måste den såklart behandlas
- Övervikt

Det kan vara allt från ganska lätt att bli av med problemen till väldigt krångligt. En del katter verkar vara väldigt känsliga och får lätt problem med urinsten och det kan vara svårt att få deras problem under kontroll. Det kan ta lång tid.

I andra fall kan det vara en engångs-händelse.

Även om man tror att katten dricker tillräckligt är det tyvärr ofta så att katten inte dricker tillräckligt. Om det inte går att ge katten mer burkmat kan man prova att blöta upp torrfodret.

Viktigast brukar vara att få rätt urin-pH snabbt och det justerar man med fodret men på sikt är det bra att få i katten mer vätska. Det finns pH-stickor man kan köpa på Apoteket. Då kan man som kattägare hålla koll på urin-pH hemma och på så sätt kan man eventuellt förekomma återfall.
 
Sv: Sten i urinblåsan :(

Bra tips om pH-stickorna!!
Överviktig är hon inte, men maten och vattnet måste jag ju misstänka. Känns skitdåligt, som om jag är en dålig mamma åt min kisse :(. Jag som alltid tänkt på att ge henne bra mat!

Jag skall prova blöta kattmaten. Det viktiga nu är ju att se till att det inte händer igen!
 
Sv: Sten i urinblåsan :(

Vissa katter är mer benägna än andra att få urinsten. Många katter äter Royal Canin utan att få urinsten, så jag tycker absolut inte du ska känna dig som någon dålig matte.
När stenen är analyserad kommer du antagligen att få rekommendation om något särskilt veterinärfoder du bör ge. Det kan visserligen vara svårt att få katten att äta något annat, så du får kanske införa det successivt genom att blanda. Även Royal Canin har veterinära foder, så det är antagligen mest likt det hon är van vid.
 
Sv: Sten i urinblåsan :(

Liten uppdatering!

Du är kissen opererad, och det har gått en vecka, allt är jättebra. Hon är gladare än vanligt och har slutat jama när hon går på lådan (vilket hon gjort hur länge som helst, inte visste jag att det berodde på det här :cry:).
Stygnen skall tas imorgon, och jag har fått info om vilket skitdyrt veterinärfoder hon skall äta ;).
Notan landar på typ 15 000 :eek: Nu får hon allt leva riktigt länge och vara sööööööt :)
 
Sv: Sten i urinblåsan :(

Antar att du fick rådet att köpa "Specific" vilket endast säljs av veterinärer. Det är ett superbra foder. visserligen dyrt, men även drygt. Älskar du din katt så ger du den Specific.....:)
 
Sv: Sten i urinblåsan :(

Varför säger du så?
Jag älskar min katt men ger inte specific eftersom det är som de flesta torrfoder. Dvs massa spannmål och skit i.
Det bästa man kan ge en katt är mjukmat. Dvs kött och dessutom får de i sig vätska.
Däremot har jag alltid torrfoder framme men de är inte hennes huvudsakliga mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 768
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Tiffany
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp