• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Hur nära in på beräknad fölning kan man stelkrampsvaccinera ett dräktigt sto?

Mitt sto som jag köpte i feb och ska föla i juli är inte vaccinerad (har inte hunnit vaccinera upp henne). Jag tänkte ge henne en spruta till innan fölning så att fölet får skydd också, men undrar hur sent man kan göra det?
Min lilla ponny ska ha sin spruta i juli egentligen, så jag tänkte helt snålt att det vore bäst att ta ut distriktaren att ta båda samtidigt, men jag vet inte hur länge jag kan vänta med det dräktiga stoet. Nån som vet, annars får jag ringa veterinären och kolla!?

Ajdå, det går inte senare?
Då får det bli två olika veterinärbesök...inte ska man försöka att spara pengar när man har häst inte...

Du kan säkert ge ponnyn sin spruta en månad tidigare. Jag har inte hört något annat i alla fall, eller handlar det om grundvaccinering för ponnyn också?

Det bästa är nog att du frågar en veterinär.

Piggy

Det finns inga stelkrampsvaccinationer (eller influensa) som du inte kan ge en månad för tidigt utan problem! Ge ponnyn tidigare (om det inte är grundvaccination där, som sagt).
Vad gäller influensa är det bara bra att ta om den på kortare tid än ett år eftersom skyddet minskar drastiskt efter ca 8 månader... 1 års intervaller är bara en maxregel för tävlande hästar, rekommendationen är kortare.
Vad gäller stelkramp är det normala runt var 3:e år efter grundvaccination. Någon månad hit eller dit spelar inte så stor roll!
Det dräktiga stoet bör du inte vänta tills senare än 1 månad före beräknad fölning om det ska ha någon effekt för fölet. Huruvida man bör grundvaccinera ett högdräktigt sto är jag dock osäker på - rådfråga veterinär!

Asch, det är grundvacc på ponnyn (tredje sprutan) så den kan jag nog inte ge så tidigt. Det dräktiga stoet behöver ju sin spruta nu i dagarna och ponnyn ska ha om 1½ månad... :crazy:

Jag frågade vet om grundvacc av det dräktiga stoet när han var ute senast och han tyckte att det var bra att grundvaccinera henne mot stelkramp så att hon får skydd mot det iallafall, resten får vänta.

Jag har det lite rörigt med vaccinationerna just nu, eftersom både det dräktiga stoet och lillponnyn är köpta i dec-feb och båda kommer från ägare som aldrig vaccinerat dem. Det är ett pyssel att få vaccinerat upp dem och få ordning på alla sprutor när de inte ligger lika i tiden... :p

Just tredje sprutan är nog ganska flexibel tror jag. Men kortare än 6 månader kanske inte är bra. Mitt tips är att du ringer tillverkaren av det vaccin som du använt (går att hitta via FASS på internet om du har namnet på produkten) och frågar dem. Det skiljer sig lite mellan vaccinen och det är inte alltid som veterinärerna har 100% koll på alla detaljer utan mest en allmän koll som duger i de flesta fall.
Kolla! Det låter som om det kan vara värt besväret!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 625
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 420
Senast: caballus
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka