Stelkramp trots vaccinerad ?

urkella

Trådstartare
Kan en häst få stelkramp trots den är grundvaccinerad ?
Är lite orolig med för att min russ åring fått något, men han är grundvaccinerad (fick andra sprutan för en månad sedan) samt har inte sett några sår på honom men är tjuvnyp från kompisarna.
Men nu i kväll när jag var uppe och kvällsfodrade så tänkte jag testa en ny grimma jag köpt till honom. Men när jag trär på den så kastade han sig och var helskärrad samt slog med huvudet så fort man försökte klappade honom och kom upp mot huvudet, främst öronen och grimman skramlade en del men. Men varken feber och äter, men i normala fall är han inte det minsta rädd om huvudet och super social och nu gick han undan från en. men överallt annars på kroppen på han fick man klappa och klia utan problem.
När jag kom upp så stod de inne i lösdriften då släckt och tände så vet inte om han reagerade på ljuset med. I morse var han fullt normal och busade.

Läste detta om stelkramp:
Överdriven reaktion på externa stimuli, som ljud, ljus och beröring kan vara de allra första symtom som ses. Hästen hoppar högt vid en klapp och uppträder nervöst.

Men aldrig hört att de kan få det om de är vaccinerade :confused:

Ska ringa och rådfråga vet. med men vill kolla här med om någon varit med om liknande.

Sv: Stelkramp trots vaccinerad ?

Vad jag vet ska dom i stort sett inte kunna få det om dom är vaccinerade.

Kanske vara öroninflammation som gjorde att ljudet från den skramlande grimman gjorde ont i öronen? (Trött snille spekulerar hej vilt ;) )

/Camilla

Tveksamt.

Tror förr att du överraskade honom.

Det tar mycket längre tid för ett hästöga att ställa om från mörkt till ljust.

Och troligen så var han inte riktigt med då du kommer skramlandes.
Han blev helt enkelt rädd då han inte riktigt såg vad du höll på med.

Min teori.

En stelkrampshäst busar inte runt bara för att det är dagtid. Snarare tvärtom. Den rör sig inte alls.

AM

Börjar tro han råkat slå i huvudet eller fått något i öronen. Idag har han varit fullt normal som innan fram tills man klappar upp mot öronen/nacke, då svingar han rejält med huvudet och tänker inte på att de andra hästarna står där med så nockade en av dem. Får klappa mule samt nedre delen av huvudet utan minsta problem men när man kommer upp mot luggen slår han som bara den med huvudet. Spelade ingen roll när på dagen jag var där.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka