Stelkramp - lite frågor

M

moondance

Jag satt & funderade lite, jag har hört endel om stelkramp & hur farligt det är & alla säger att man måste vaccinera mot det & att det är vanligt att hästar får det. Men jag blir inte så mycket klokare på vad det är ändå. Så jag undrar om det är någon vänlig själ som skulle vilja svara på mina frågor..

Vad är egentligen stelkramp för något, en sjukdom??
Hur får hästen det??
Smittar det från häst till häst??
Kan man behandla en häst som har fått stelkramp & isåfall hur??
Vad ger det för symtomer???
Hur gör man för att vaccinera mot stelkramp??
Om hästen är vaccinerad, så kan den inte få stelkramp eller??
Hur ofta vaccinera man hästen & vad kostar det??

Jag har försökt leta lite & söka efter det här, dock har jag inte hittat något. :( Så jag vore väldigt tacksam om någon orka ge mej lite svar på frågorna!!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stelkramp - lite frågor

-plockar fram mina anteckningar från skoltiden.. -

stelkramp, tetanus på latin, beror på att bakterier från jorden kommer in i sår hos hästen. de trivs där det är varmt och syrefattigt. när de sätter igång och förökar sig utsöndras ett gift som angriper hjärna och ryggmärg.
smittar alltså inte från häst till häst.

sympyom: första symptomet är att hästen blir stel, får svårt att tugga och svälja.
hästens tredje ögonlock, blinkhinnan, blir synligt.
hästen står med sträckta ben och hals. får svårt att röra sig, blir ljud- och ljuskänslig. den får muskeldarrningar och kramp i käkarna.

behandling: för att hästen ska ha någon chans att överleva måste den komma till djursjukhus redan under de första dygnen. där får den stå i hängmatta i mörkt och lugnt stall.. annan behandling finns inte..
chansen för en drabbad häst att överleva är mindre än 40%. därför är det en självklarhet att vaccinera. oavsett kostnaden.

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Du har redan fått lite svar så jag ska bara komplettera lite...
Första levnadsåret bör hästen grundvaccineras (tre sprutor) och därefter ska man upprepa vaccination vart tredje år.
Kostnaden varierar nog lite men min veterinär tar 350kr/vaccination.
Om hästen får stelkramp och man INTE kan visa upp ett giltigt vaccinationsintyg så går inte försäkringsbolaget in och hjälper till!!!! Så ha din häst alltid vaccinerad då detta är en hemskt smärtsam sjukdom för hästen!

Jag tycker att den här sidan är både bra och lättfattlig:
http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703010

Jag har sett ett föl med stelkramp och det var ingen uppbygglig syn. Utgången var i princip given på förhand, så stoet fick inte stanna på djursjukhuset utan lastades och kördes hem direkt. Det var faktiskt med lättnad jag konstaterade att den inte fanns kvar dagen därpå.

Jag har också sett ett föl med en akut skada som behandlades med serum. Om det var överkänslighet mot serumet, chock eller något annat vet jag inte, men den var väldigt dålig några timmar.

Det är inte bara hästarna som behöver vara vaccinerade, framför allt vuxna kvinnor kanske borde ta sig en funderare på hur de själva har det med skyddet. Jag själv tex :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 886
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder