S

Sharp__

Hur tränar man en 'stel' häst på bästa sättet till att bli lösgjord?
Hästen är född -90. Han är väldigt stel bak, och går med ett kort baksteg ( ser ut som att det sitter i kors/länd ). Han är frisk i övrigt (ridskolehäst), som blir minst stel efter några lektioner. Och vad beror denna stelhet på, ridskolan/åldern?
Tacksam för svar ;)
 
Sv: Stelhet

har du låtit någon Equiterapeut kollat på hästen?
det kan ju vara någon sträckning eller låsning nånstans...
det låter som att det är nåt sånt tycker jag.
 
Sv: Stelhet

Ja, stallchefen sa även att det kan bero på att dom inte har några broddar på sig ännu och går och halkar i hagen, går 5 vallacker, och att dom jagar varann och håller på ;)
 
Sv: Stelhet

fast jag skulle kolla upp hästen iallafall. det kan ju vara en sträckning :crazy:
 
Sv: Stelhet

Han kanske fryser när han är ute (om han nu inte ha täcke) och då spänner han sig? kan det vara så? Bästa sättet att få en stel häst lite mer böjlig är att flytta, ställa, svänga och böja. Alla möjliga övningar och se om det hjälper. Tömkörning vore kanske något?
 
Sv: Stelhet

Han har täcke på sig i hagen :d Red han faktikst igår, då var han väldigt väldigt stel i början, och då menar jag överallt, men när jag jobbat han ett tag och han började arbeta i form, så försvann stelheten mer och mer. Men kan det vara så att han bara spänner sig i hagen när han inte har broddar ifrån att halka, när dom hela tiden "jagar" ocg håller på med varann? ;)
 
Sv: Stelhet

Nån slags massage kanske skulle hjälpa? :d Eller är jag ute ocg cyklar.. :crazy: haha.
 
Sv: Stelhet

Det är kanske så att hästen behöver längre tid på sig att värmas upp, vissa hästar behöver det! Men se hur det går om du värmer upp och mjukar upp hästen lite längre tid än vanligt och gör mycket olika vägar, volter, skänkelvikningar m.m och se hur det går ;) Det där med att jaga varandra och att han halkar kan vara en faktor till att han är stel i början men jag tror inte det är så troligt. Rider du direkt när han kommer ifrån hagen? Är det likadant om du låter han stå inne och spänna av ett tag innan du ska rida? Massagen vet jag inte något om men känn igenom honom där han brukar vara stel och se om han reagerar när du trycker lite försiktigt. Har han alltid varit stel eller det är bara nu på sistone?
 
Sv: Stelhet

5298755.jpg


:angel:

Tror iof mest på att han går och spänner sig hela tiden. :(
Farle gör samma sak, hon har ju heller inte fått vinterskor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 333
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp