Stelhet i nacke?

M

Mofflex

Igår så hade min kompis med sig sin kompis till stallet som är riktigt duktig med hästar. Både hon och jag har lagt märket till att "min häst" (medryttarhäst) ibland går snett med huvudet och vrider på det både när man leder henne och när man rider henne och ibland svarar sämre med kontakten med högertygel. Hon sa något om att det kanske kunde vara något i nacken, någon knuta eller annan stelhet som gör att hon gör så.

I ridningen är hon också mycket svår att rida i god form, man har kroppen med på henne men i halsen och huvudet tar det stopp. Hon blir nästan stum på något sätt, inte alls mjuk. Kompisen provade också att rida henne, hon har ridit många fler år än jag och jobbar med hästar, men inte heller hon fick henne att mjukna och slappna av i hals/nacke. Det är typ allmänt känt att hon är svår att rida i form, envis och man behöver verkligen jobba och inte ge sig. Men efter denna tiden tycker jag att man borde ha sätt lite mer resultat... De kanske är någon anledning till att det är som det är... (?) Känner du igen detta problemet?

Ska man be en veterinär kolla och om inte de ser något kan man prova med en hästmassör efter att man konstaterat att det inte är något som veterinären kan göra?

Riktigt tacksam för svar! :)

Sv: Stelhet i nacke?

Eftersom det inte är din häst så får du prata med ägaren först.
Detta kan bli en riktigt kostsam genomgång. Man får nog börja
med att röntga halskotpelaren, hittar man inget där så får man
kolla tänder, röntga ryggen, böja igenom hela hästen, kanske
ultraljuda o s v... Alternativet är att låta hästen gå i sin
försvarsform så håller den säkert lång tid till.
Inga påhopp tack. Idag är det nyårsafton och den skall vara
trevlig! Lycka till!

Eftersom eftergiften kommer från bakbenen och inte sitter i nacken, skulle jag nog kolla bakom sadel först. Bakben och rygg, tar hästen i jämnt med bägge bak? Jag slår vad om att hästen tar ett kortare bakbens steg, och kompenserar detta med att vrida huvudet för att får en någorlunda jämn balans.

Eftersom det inte är din häst så får du prata med ägaren först.
Detta kan bli en riktigt kostsam genomgång. Man får nog börja
med att röntga halskotpelaren, hittar man inget där så får man
kolla tänder, röntga ryggen, böja igenom hela hästen, kanske
ultraljuda o s v... Alternativet är att låta hästen gå i sin
försvarsform så håller den säkert lång tid till.
Inga påhopp tack. Idag är det nyårsafton och den skall vara
trevlig! Lycka till!

Jo, precis det är ju lite knepigt när det inte är min egna häst. Men har väldigt bra kontakt med ägaren så inte för det :) Sen känner jag att jag inte vill vara för jobbig heller o påpeka en massa av just den anledning... Visst man ska ju såklart säga till om något är fel men ja du förstår säkert vad jag menar :laugh: Så rörigt ibland..

Nej då ;) Inga påhopp , jätte tacksam över ditt svar. Gott nytt år!

Eftersom eftergiften kommer från bakbenen och inte sitter i nacken, skulle jag nog kolla bakom sadel först. Bakben och rygg, tar hästen i jämnt med bägge bak? Jag slår vad om att hästen tar ett kortare bakbens steg, och kompenserar detta med att vrida huvudet för att får en någorlunda jämn balans.

Det låter väldigt vettigt. Hon är lite stel och periodvis som du säger lite kort i steget.. Dock inte halt, har bett andra kolla åt mig med i stallet. Är det något som kan hänga ihop med ridningen eller något annat fel..? Hon börjar ju bli lite gammal, så hon är lite små stel och behöver hållas igång... Plus att kylan nu kanske påverkar henne så hon blir lite stel (?).

Hagen är ju hemsk nu också, ojämn och stelfrusen, man ser verkligen att hon inte vill gå där, kort i steget och stapplig på grund av det. Vill bara ta ut henne från den hemska hagen :( Hon blir så glad när hon får komma in :) Det är ju bara så knepigt när det inte är ens egna häst om man ska kolla upp det på något vis. Fast jag sköter henne så gott som heltid, ägaren läser och har dåligt med tid, plus att hon har en häst till, så jag kan planera veckorna helt. Hon vilar ca 1-2 i veckan + /- . Försöker variera ridningen så mkt som möjligt med uteritter, gymnastikhoppning / cavaletti, träna på banan, lite klättring osv. För ca ett år sen hade hon problem med benen, tror det var något med överbelastning/inflammtion, det var innan jag började sköta henne kontinuerligt. Det var jag som pysslade med henne under den tiden, var ute och gick med henne och satte igång henne. Så efter det har det mest varit jag som skött henne.Världens bästa häst för övrigt! <3

Kolla kissing spines. En medishäst jag hade betedde sig just som du beskriver och fick avlivas pga. ks.

Det kan mycket väl vara kissing spines eller skador i bäcken
men det kan också vara diskbråck i nacken eller vad som
helst. Oroa dig inte i förväg utan försök se om ni kan göra
en utredning på hästen. Ha en kul nyår nu så får du ta tag
i detta imorgon. Kram på dig!

Jag hade börjat med att kolla tänder - håller den huvudet snett och blir stum i handen bara på ena sidan kan det mycket väl vara ngn tand som "spökar". Relativt billigt som en första åtgärd att låta veterinären titta på tänderna så mitt tips är att börja med det.

Det kan mycket väl vara kissing spines eller skador i bäcken
men det kan också vara diskbråck i nacken eller vad som
helst. Oroa dig inte i förväg utan försök se om ni kan göra
en utredning på hästen. Ha en kul nyår nu så får du ta tag
i detta imorgon. Kram på dig!

Okej, ska kolla upp lite om det :) Desamma, Kram!

Jag hade börjat med att kolla tänder - håller den huvudet snett och blir stum i handen bara på ena sidan kan det mycket väl vara ngn tand som "spökar". Relativt billigt som en första åtgärd att låta veterinären titta på tänderna så mitt tips är att börja med det.

Ja, det låter vettigt att kolla upp först :) tack för svaret.

Vad vet man om något när det gäller hästar? Eller om
någonting annat heller?!? Ju längre man lever desto mer
undrande blir man ju, eller hur? Det finns inga givna svar
på något. Önskar att det fanns det...
Gott Nytt År & en champagnekram ifrån mig! Ni gör ett
gött jobb ni moderatorer! :bow:

På den beskrivning du ger skulle jag börja med att kolla tänderna på hästen.Har hästen hakar är det vanligt att dom gärna går med huvudet på sned och att eftergiften i nacken uteblir.pga att det helt enkelt gör ont. Det är alltid bättre att kontakta vet innan man tar ut något alternativ som tex massör, ET eller dyl.
Sen undrar jag spontant om hästen beter sig likadant med ägaren i sadeln?Är detta ett problem som alltid funnits eller har det uppkommit på senare tid?

Det är jätte svårt så här på nätet att säga igentligen vad som kan felas en sådan här häst som går med huvudet på sne.Finns så mycket som kan orsaka det och ofta är det den männskliga faktorn som är problemet .Med det menar jag att det kanske inte är något fysiskt fel på hästen utan det beror på sadel ..bett. ryttare. ridning och hantering mm.

På den beskrivning du ger skulle jag börja med att kolla tänderna på hästen.Har hästen hakar är det vanligt att dom gärna går med huvudet på sned och att eftergiften i nacken uteblir.pga att det helt enkelt gör ont. Det är alltid bättre att kontakta vet innan man tar ut något alternativ som tex massör, ET eller dyl.
Sen undrar jag spontant om hästen beter sig likadant med ägaren i sadeln?Är detta ett problem som alltid funnits eller har det uppkommit på senare tid?

Det är jätte svårt så här på nätet att säga igentligen vad som kan felas en sådan här häst som går med huvudet på sne.Finns så mycket som kan orsaka det och ofta är det den männskliga faktorn som är problemet .Med det menar jag att det kanske inte är något fysiskt fel på hästen utan det beror på sadel ..bett. ryttare. ridning och hantering mm.

Ja, det är nog idé att kolla upp tänderna först. Saken är den att när ägaren rider så har hon ett väldigt stöd och riktigt korta tyglar när hon rider henne (vilket var ett tagsen nu) och då går hon bitvis med krökt nacke, men det känns som att det är det ända faktiskt, alltså bara precis som att hon krullar ihop nacken utan att det kommer som biprodukt av den övriga ridning och att hon blir mjuk. Förstår du vad jag menar? Alltså det känns mest bara ansträngt och inte riktigt avslappnat... Har jag fått för mig ibland. Jag har ridit en del för tränare i höst med vill jag tilläga lite på ett hörn bara ;) tänkte att det kan vara bra att veta också. Men det är mycket häst också, jättesnäll och go, men envis och krävande när man verkligen ska få ut något av arbetet. Plus att detta att hon lägger huvudet på sned det gör hon när man leder henne också, till och från hagen, till och från ridhus. Men jag har liksom alltid bara tänkt att hon liksom bara gör så, utan någon direkt anledning... Men har inte tänkt på om hon gör det bara när hon står i stallet eller hagen, tror inte det...

Ja, det förstår jag att det inte är lätt att man kan komma fram exakt till vad det är för fel bara så här över nätet :) Men man kan ju iaf få ett litet hum och ideér på vad det kan vara. Kan det vara något hon bara har fått för sig att göra för att hon är så envis och gärna smiter undan arbete? Jag är ibland lite för snäll kanske haha ;) men jag jobbar på min envishet med.

Har väldigt bra kontakt med ägaren, trevlig och snäll på alla vis och vi kommer bra överens så vi kan ju diskutera, men det är svårt nu för hon har väldigt lite tid över till stallet nu i och med studierna o så =/

Jättetacksam för ditt svar! Betyder mycket.

Det finns inget sk diskbråck på häst när det gäller nacke, skulle något rubbas i nacken så ger det neurologiska problem och inte denna typ som TS beskriver.
Lika gäller för hals och rygg, vinglig gång, grava balans svårigheter osv.

Tack för nyårshälsningen, och vi gör så gott vi kan.:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat