stela och spikraka hästar

Anubis

Trådstartare
Idag var en riktig skitdag, kändes det som, rider en häst som har svårt att gå "rätt", får inte ta stöd på innertyglarna vid volter, och han lutar sig inåt mot volten hela tiden vid longering, ber jag om gallopp då så blir det alltid jämfota gallopp, eller rådjursgallopp, så det känns lite meningslöst att longera när han gör så, det sliter väl enormt mycket på han dessutom.
Får heller alldrig något ärligt stöd i handen, utan antingen hänger han i tyglarna, får ingen kontakt kan man säga, och biter tag i det, eller slår upp huvudet och vill rusa när jag försöker få honom fram till bettet.
Hästen känns stel och spikrak, nästintill omöjligt att få den att böja huvudet åt något håll känns det som.
Nått gemensamt dessa hästar har är att de har raka halsar, något tjockare undertill (hjorthals) fasst lågt ansatt, flummigt förklarat men hoppas ni förstår ändå. lite quarter liknande kroppar kan man säga, och något svankig rygg.
Vid longering trampar de under sig enormt mycket nästan så de slår i frambenen, men poblemet är att de lutar sig inåt mot volten, mot mig, hur jag än petar ut dom så slutar de alldrig med detta. känns som hopplösa fall.
prövat innspänning på sidorna, men den ene slår upp huvudet i taket, och den ene står på bakbena, eller vill vika frambenen, känns som hon vill lägga sig ner.
Har prövat 4 hästar nu som gör likadant, är de dåligt byggda? eller felmusklade? kan det vara att dessa hästar har haft lite mera nerv i sig?
Dessa hästar har endast varit skogsridna i flera år.
Någon som varit med om detta?
Hoppas på tips, alldrig varit med om detta problem tidigare.
(ej mina hästar kan jag tillägga med)
Väldigt trött idag, så ni får ursäkta om jag skrivit något luddigt, och vill ni veta mer, så skriv gärna.
Mvh
 
Sv: stela och spikraka hästar

Låter som att hästarna ( fler än en?) behöver grundmskuatur. Ut i skog, stock o sten, klättra upp o ner, skritt trav galopp, men alltid med en juste hand som tillåter rörelse, men samtidigt kan stödja upp nr det behövs. Sen hemma börja stretcha efter passet, så kommer det sakta men säkert släppa på spänningarna och hästen blir villig att böja sig.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Okey tack för svaret, tror du att jag får stöd i handen efter att de musklat sig mer? galloppen känns "obärig" som att hästen är i två delar, ägaren tycker det har superkondis då det är ridna sen sommaren. får inget stöd i handen heller, om ex hästen sticker iväg i gallopp lite för fort försöker jag få ett stöd i handen och sakta ner den, men den ene reagerar med att köra upp huvudet, så ja inte får stöd, el så biter sig han fasst i bettet, de är lite heta att rida och stressar lätt upp sig om de inte får springa, tror du med stödet försvinner sedan med? med mer muskler osv? Isf får jag leta upp en massa övningar för att få upp en grundmuskulatur :-)
 
Sv: stela och spikraka hästar

Tycker det låter som om du behöver en tränare som kan hjälpa dig från marken:).
 
Sv: stela och spikraka hästar

Oj då. Då är det svårt att bli bättre.

Men men, mina tips är att jobba utifrån tre grundregler;
*hästarna ska svara framåt för skänkeln-med en gång! Inget malande med din skänkel!
*hästarna ska gå att stanna
*hästarna ska vara raka, du ska ha kontroll på bogarna på rakt som böjt spår och ha hästen inom en ram.

Med dessa tre punkterna på plats kommer man rätt långt! Det svåra är att hitta en känsla i ridningen och med det behöver man ofta en tränares hjälp.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Sen hemma börja stretcha efter passet, så kommer det sakta men säkert släppa på spänningarna och hästen blir villig att böja sig.

Stretcha innan ridpasset har jag lärt mig! Klart man kan stretcha efter oxå, men det är viktigare att man sitter upp på en "varm" häst.

En lyckad stretching enligt mig är när hästen hjälper till med sin egna vikt, drar sig lite bakåt när man håller fram benet (inte att den försöker slita sig loss). Känns som benet hoppar ur led och knakar till ibland.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Fiorano det är det jag försöker :-) försöker och kämpar för att försöka få dom rakriktade, men svara framåt gör dom, men får ingen kontakt på bettet, och de slår upp huvudena eller biter tag i dom, och benen går åt alla håll känns det som, att bakbenen fladdrar och skvätter åt sidorna, alldrig haft detta problem tidigare, många som har varit duktiga har försökt sig på dom tidigare.
Men inte lätt när en ägare tycker att de är perfekta och att det inte finns några fel på dom, (rider dom ine ens själv) men ryttarna som har ridit dom känner annorlunda.
Har ridit in många hästar och det har varit rena barnleken att utbilda dom jämfört med dessa, tycker jag.
Men ska också försöka hinna med att strecha, har många hästar att träna (mitt jobb) pluss stallarbete osv.
Men vill ju såklart komma tillrätta med detta, longerade idag och ena hästen höll på att välta inåt hela tiden, men ska iaf ta åt mig av tipsen. rom byggdes ju inte på en dag :-)
 
Sv: stela och spikraka hästar

Eller lämna hästarna till sin ägare och hitta nåt roligare "projekt" att jobba med. Det låter inte särskilt kul som det är nu, och man kan förstöra mycket av sin egen ridning när man sitter och rider dåligt utbildade hästar på egen hand utan tränarhjälp.
 
Sv: stela och spikraka hästar

ser det mer som en utmaning, pluss är jag enveten och nyfiken av mig, och förhoppningsvis kommer jag att lära mig utav detta, som jag kan ta med mig till hästar som jag tränar och rider in åt andra. just nu är dessa hästar de enda jag har att rida på, de andra jag håller på med är unghästar så det är mest markarbete som jag gör med dom, just nu iaf.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Det är minsann inte lätt när ägaren motarbetar och inte verkar ha vidare koll:/.

Jättebra att hästarna lyssnar framåt och tillbaka. Det du ska göra nu då är att sätta ihop detta och rida övergångar och tempoväxlingar i oändlighet. Det kan ta ite tid, men slutligen släpper alla hästar med ett sådant arbete:). Övergångar minst var 15e meter! Fortsätt jobba med rakriktningen så är du en bit på väg:).
 
Sv: stela och spikraka hästar

ne det är det inte direkt :/ nu har den ene hästen blivit utlånad på foder där ryttaren tycker att det är okey att rida med ett stigläder som är längre, så hon sitter snett, men men vad ska man göra, fick till svar att hon som rider nu är så lätt och späd så det är ju inte så farligt.
Mer kan man inte göra, då ägaren har lite hetlevrat temprament hon också..
Tack iaf för svaren :-) ska ut i skogen mycket på rakspår och träna, vill dock inte köra för enformig träning, så har ni lite tips?
Hoppas små studs? cavaletti? trava över bommar? är det någon ide att ge sig in på hoppning när dessa hästar är "lite speciella"? kan ju iofs ta det i trav, även om de själva hellst hade gallopperat.. synd att det inte finns några backar här tillgängliga att rida på, eller en strand, vatten träning, har bara tyvärr tillgång till en åker och en ridbana, och en 2 km ca lång grusväg, bor nära en stad, med mycket trafik.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Övergångar är nog det som ger mest på en stum och stel häst. Gsloppfattningar och skritt -travövergångar. :)

Strunta i om hästen inte är välriden sen förut, hur den går med dig avgör du själv genom din ridning och tid :)
 
Sv: stela och spikraka hästar

Okey tack för svaret, tror du att jag får stöd i handen efter att de musklat sig mer? galloppen känns "obärig" som att hästen är i två delar, ägaren tycker det har superkondis då det är ridna sen sommaren. får inget stöd i handen heller, om ex hästen sticker iväg i gallopp lite för fort försöker jag få ett stöd i handen och sakta ner den, men den ene reagerar med att köra upp huvudet, så ja inte får stöd, el så biter sig han fasst i bettet, de är lite heta att rida och stressar lätt upp sig om de inte får springa, tror du med stödet försvinner sedan med? med mer muskler osv? Isf får jag leta upp en massa övningar för att få upp en grundmuskulatur :-)

Oj, då har du stora problem att lösa. Utan tränare får du vara väldigt eftertänksam om vad du gör och vad du vill ha för beteende. Kan ta lång tid om man inte vet vad man gör, och risk finns att på vägen göra saken mycket värre. Takt och hästskänsla krävs.
Stöd kommer inte av sig själv, det får man arbeta fram, och på hästar som du beskriver är det ett väldigt svårt jobb.
Fast är man nöjd om hästen kröker på nacken bara, så borde det gå ganska fort, och ganska smärtfritt... För ryttaren.
Lycka till :)
 
Sv: stela och spikraka hästar

Stretcha innan ridpasset har jag lärt mig! Klart man kan stretcha efter oxå, men det är viktigare att man sitter upp på en "varm" häst.

En lyckad stretching enligt mig är när hästen hjälper till med sin egna vikt, drar sig lite bakåt när man håller fram benet (inte att den försöker slita sig loss). Känns som benet hoppar ur led och knakar till ibland.

Personligen skulle inte jag på en så stel häst försöka stretcha ut kalla muskler, det kan vara riktigt smärtsamt om man är stel. Bättre då att låta hästen göra det jobbiga när den är varm, och det kan t om vara skönt.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Stretcha innan ridpasset har jag lärt mig! Klart man kan stretcha efter oxå, men det är viktigare att man sitter upp på en "varm" häst.

En lyckad stretching enligt mig är när hästen hjälper till med sin egna vikt, drar sig lite bakåt när man håller fram benet (inte att den försöker slita sig loss). Känns som benet hoppar ur led och knakar till ibland.

Och jag har fått lära mig att man aldrig ska stretcha kalla muskler.
 
Sv: stela och spikraka hästar

Om en vanlig häst inte kan röra sig vanligt kan man titta under hovarna och se om hästen står på hoven naturligt i samma vinkel som trampdynan-strålen precis som en hund och en katt gör.
Om bärranden/skon har en annan lutning så att hoven lutar bakåt får hästen på en gång ett onaturligt rörelsemönster och stora problem, den tappar sin förmåga till balans och samling, sin ridbarhet.
De reaktioner du beskriver tyder på att hästen försöker men helt enkelt inte kan. Att hovens undersida måste vara i samma vinkel om strålen står det tydligt om i äldre hovslagarböcker men det finns tyvärr inte med i de nya.
Många många hästar har detta problen nuförtiden, hur viktigt det är verkar i allmänhet vara bortglömt. MVH
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 649
Senast: klystron
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 667
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 094
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp