Stela hästar!

E

elinxelin

Jag rider just nu en VÄLDIGT stel häst. Speciellt i naken. vad ska jag göra för att förbättra detta? ALLA förslag välkommna :d

Sv: Stela hästar!

skulle oxå behöva lite tips då min häst är vääldigt stel i höger sidan... :)

Lösgöra. Rida mycket lösgörande övningar, åttavolter, lösgöra den i sidorna etc.

Sen är det nog inte fel att låte en massör eller kanske ännu bättre en equiterapeut kolla på hästen. Stelheter är ju förmodligen ett symtom på ett problem. Låt nån känna igenom och kolla den innan du försöker rida bort det, sen tror jag gymnastiserande ridning kan vara bra att hjälpa stelheten efter en genomgång.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan! Jag har haft bekymmer med min pålla efter en period av felskoningar.. Med stelhet i höger sida som följd.
Jag har självklart bytt hovslagare! Har haft ute massör varannan vecka i en evighet. Massor av lösgörande ridning:idea: Jag har varit super noga med stretchning och massage efter varje pass. Så nu är all stelhet som bortblåst efter flera månaders jobb!:love:
Något som sträcker ut musklerna bra är att ge morot vid rumpan så att de måste sträcka ut nacke och hals för att nå!:) Om man masserar noga vid nacken så kan man känna hur musklerna ligger, massera emellan dem om du förstår vad jag menar.

Men ta ut en massör så kan h*n hjälpa dig, det finns massor med akupunktur punkter i nacken som man kan trycka på.

Mycket lösgörande arbete, och träna båda sidor inte bara den svaga utan få hästen jämn. Sen kan det vara en väldigt bra ide att ta ut en equiterapeut, jag tycker själv att det är kanon och har märkt stor skillnad. Lycka till! :D

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka