stel som en pinne

W

Wannaberyttarinna

Upptäckte nyligen hur extremt mycket jag spänner mig när jag rider (är nybörjare). Även i skritt på lång tygel märker jag att jag inte gungar med hästen utan istället sitter stel som en pinne......huga....

Nu undrar jag hur en häst påverkas av att ryttaren spänner sig. Blir den också spänd?
 
Sv: stel som en pinne

Upptäckte nyligen hur extremt mycket jag spänner mig när jag rider (är nybörjare). Även i skritt på lång tygel märker jag att jag inte gungar med hästen utan istället sitter stel som en pinne......huga....

Nu undrar jag hur en häst påverkas av att ryttaren spänner sig. Blir den också spänd?

Hej!
Alla har vi varit nbörjare ngn gång :)

Om du spänner dig så spänner sig de flesta hästarna.
För att lära sig slappna av krävs att man känner isg lugn och säker på hästryggen.
Att du spänner idg när du skrittar ex går att lösa.
Spänner du dig redan innan du sitter upp så kan du testa stretcha och tänja lite på kroppen innan du sitter upp, väl uppe får du försöka så gott det går att slppna av.
Börja upp ifrån när du skrittar med att tänka-nu slappnar jag av i axlar, nu slappnar jag av i armar osv enda till du kommer ner till fötterna. de brukar faktiskt funka. Och glöm inte att andas ordentligt, när jag börja rida höll jag nästan andan och då spänner man sig omedvetet!

Lycka till :p
 
Sv: stel som en pinne

Det ÄR svårt att sluta att spänna sig... jag är också nybörjare och har själv märkt samma fenomen :cool:

Jag har gjort så att jag försöker analysera VARFÖR jag är spänd och har kommit fram till en massa olika slutsatser (utifrån olika situationer). Jag spänner mig när jag just suttit upp eftersom jag inte riktigt litar på hästen, jag spänner mig när jag rider för instruktör för att jag så gärna vill göra rätt, jag spänner mig när vi skall rida förbi något som hästen skulle kunna tycka var otäckt :rofl: för att jag inte litar på att hästen litar tillräckligt på mig och så vidare. När man har kommit fram till varför man spänner sig i olika situationer är det lättare att jobba med sig själv. Jag försöker till exempel ta små stunder där jag sitter barbacka eller med sadel utan stigbyglar på gårdsplanen hemma vid stallet bara skiter i att ha en korrekt sits och försöker KÄNNA balansen, låter hästen gå omkring lite som den behagar och kanske rent av stå och beta. På så sätt har jag dels börjat lita på att jag har balans nog att sitta kvar även om hästen rör sig lite oväntat, dels har jag börjat lita på att hästen inte tänker sticka helt omotiverat och så vidare.

Sammanfattningsvis - analysera varför du spänner dig och arbeta med dig själv. En spänd och otålig ryttare ger en likadan häst är min erfarenhet!
 
Sv: stel som en pinne

Hej!

Jag tycker att du fått bra svar men vill gärna lägga till några tips som hjälpt mig.
När jag känner att jag spänner mig för allt det där som kan vara "farligt" t ex brevlådor, soptunnor o dyl så börjar jag tänka "det är BARA". Jag brukar tänka högt skall tilläggas så att både jag själv och hästen hör det. Om det är "bara en brevlåda" så är det ju inte farligt, eller hur? Ett annat bra sätt att slappna av är släppa stigbyglarna och pendla lite med benen, då slappnar man av i benen sedan följer det med upp i resten av kroppen (tycker jag).

Lycka till med avslappningen, det kommer att bli jättebra
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp