Stel och stapplig i början av pass! Hjälp!

lillis1222

Trådstartare
Jag behöver verkligen er hjälp, min 13-åriga valack förbryllar mig...

Den senaste tiden har han varit stel och lite "stapplig" i början av ridpassen, varje gång har jag tänkt "han är halt,eller på g att bli det", men sen rider jag vidare en stund till och då släpper det helt och han blir som vanligt.

Har funderat på om det kan vara det kalla vädret,att han inte rör sig så mkt i hagen, samt att han på sista tiden ridits i en annan form och på så sätt ansträngt nya muskelgrupper mer.

När jag tänker så blir jag lugn, men sen i nästa sekund drabbas jag av panik och känner för att ställa av honom ifall han faktiskt är halt, men då funderar jag ocå på om han faktiskt blir SÄMRE av att vila om han nu redan är stel.

Han har aldrig varit svullen,varm eller allmännt nedsatt i fysiken under denna tid kan tilläggas.

Vad tycker ni jag ska göra?? vad kan man göra för att få bukt med detta??

snälla hjälp mig, innan jag blir heldeppig:confused:

Sv: Stel och stapplig i början av pass! Hjälp!

Kan mycket väl vara kylan och att han är stel, men är du osäker så åk till vet. och låt dem kolla :)

Om detta har kommit plötsligt så bör du kolla med vet. Annars är din häst förmodligen stel och då får du värma upp honom mer innan du sitter upp.

Alltså han har alltid i hela sitt liv varit mer eller mindre stel.. misstänt länge att han lider av lite "remautism".. blir värre vid kyla,väderomslag, lätt träningsvärk och dyl..

men nu är det ju som sagt lite mer stelhet...:confused:

har lite dålig erfarenhet av vet. då de brukar hitta allt annat än det verkliga problemet..

därför jag postade denna tråden först:bump:

Det är inte normalt- kanske om den är 20+

Alltså han har alltid i hela sitt liv varit mer eller mindre stel.. misstänt länge att han lider av lite "remautism".. blir värre vid kyla,väderomslag, lätt träningsvärk och dyl..

men nu är det ju som sagt lite mer stelhet...:confused:

har lite dålig erfarenhet av vet. då de brukar hitta allt annat än det verkliga problemet..

därför jag postade denna tråden först:bump:

det tycker jag var hårt dömt.
Jag skulle definitivt kolla upp den, det är inte normalt att vara så "stel" även om det verkar värma ut. Ta in den till klinik, inga hemmavet besök, de leder inte till ngnting utan en klinik som kan göra en fullvärdig utvärdering.

Min kändes stel och stapplig, men inte halt. Han var då dubbelsidigt halt fram (strålbenshälta). Jag skulle, för hästens skull, kollat med klinik. Det låter drastiskt, men om det inte är något är det skönt att veta. Och är det något, är det ju skönt att det kommer under behandling! Om du dessutom känner hästen och märker att det är något nytt, ja....hade inte tvekat. Om inte annat som ångestlindring:crazy:

Med det får ju vara en klinik eller vet som du känner förtroende för och som kanske har sett hästen förut.

Själv tänker jag spatt när jag läser om stela stappliga hästar som blir bättre efter en stunds motion/rörelse. Men det är bara spekulationer. åk in och kolla hästen.

Min 17-åring var också väldigt stel, stapplig, hängig & tunn, så jag tog hem en vet för att bl.a ta lite blodprover och de visade på erlichias. :( Läste en del om hur infektionen kan ge diffusa hältor, stelhet, stappel och vandra från ben till ben och variera från dag till dag samt även trötthet, avmagring och "ruggugglepäls"! Alla dessa symptom stämde väl överens.

Detta säger jag inte som ett försök att ställa diagnos eller späda på din oro!

Vi fick iaf följande rekomendationer; promenera, skritta på rakspår, cavaletti, klättra men försiktigt nerför, glucosamin & back-on-track. Har märkt en positiv förbättring redan!. :love:

Ovanstående skadar ju inte att prova, MEN om jag var du skulle jag nog kolla upp det ordentligt så det inte är något som stör honom. Det framgår inte vart du bor, men det finns BRA kliniker som verkligen går till botten med problemen och som har rätt utrustning för att utreda såsom värmekamera, löpband mm. Om inte annat i syfte att kunna utesluta eventuella skador och slippa spekulera!

Lycka till!
//Cinnamon

ja, eller någon annan ledpåverkan, knän, kotleder etc. pålagringar tex brukar ge orenhet som värmer ur.

om hästen enbart är stel och spänd i musklerna så brukar det gå att känna, musklerna känns hårda.

Jag behöver verkligen er hjälp, min 13-åriga valack förbryllar mig...

Den senaste tiden har han varit stel och lite "stapplig" i början av ridpassen, varje gång har jag tänkt "han är halt,eller på g att bli det", men sen rider jag vidare en stund till och då släpper det helt och han blir som vanligt.

Har funderat på om det kan vara det kalla vädret,att han inte rör sig så mkt i hagen, samt att han på sista tiden ridits i en annan form och på så sätt ansträngt nya muskelgrupper mer.

När jag tänker så blir jag lugn, men sen i nästa sekund drabbas jag av panik och känner för att ställa av honom ifall han faktiskt är halt, men då funderar jag ocå på om han faktiskt blir SÄMRE av att vila om han nu redan är stel.

Han har aldrig varit svullen,varm eller allmännt nedsatt i fysiken under denna tid kan tilläggas.

Vad tycker ni jag ska göra?? vad kan man göra för att få bukt med detta??

snälla hjälp mig, innan jag blir heldeppig:confused:
sådär kändes min arab förut. Jag tog ut en ET som kollade upp honom. Och han hade en sträckning på sidan av korset ner en bit. Han fick akupunktur och blev sen bra.

Kan vara fång också. Har han svårt för snäva vändningar och puls i kotan? Fång kan vara lurigt, t ex att dom stapplar lite i början av passet, innan det bryter ut ordentligt.. Skulle absolut ta den till en klinik, innan det händer värre grejor!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag la ut ett liknande inlägg för ett antal månader sedan och fick då mycket uppmuntrande kommentarer som faktiskt fick det att kännas...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: Beet
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej alla! Känner att jag skulle behöva lite hjälp. Har en ponny på 18 år som haft mycket problem med bakbenet på senaste tiden. Det...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 797
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka