Stel och ovillig. Förslag?!

M

Matilda-E

Min ponny har haft fång i sommar och stått 2 veckor när hon fick medicin.

Nu har jag ridit henne ca 6 veckor. Det känns som att hon "tappat" allt de vi tränat i vintras och hon är väldigt stel och ovillig. Har försökt rida mycket lösgörande men de märks ingen skillnad. :(
Jag skulle bli glad om jag fick förslag på saker man kan göra, övningar osv.. Man blir nästan lite ledsen när man sätter sig upp på en stel och ovillig ponny som för nån månad sen var hur mjuk och fin som helst att rida!

Sv: Stel och ovillig. Förslag?!

Är du säker på att hon är frisk från fången? Två veckor är VÄLDIGT kort vila för en fånghäst. Man brukar snacka om MÅNADERS vila efter ett fånganfall.
Kolla upp hästen - den har förmodligen ont!

Håller med tidigare inlägg, du rider för tidigt. Vår ponny fick också fång (vid midsommar) och har ännu inte haft ryttare på ryggen. Han fick gå 2 omgångar medicin innan fången släppte.

Den gyllene regel som jag lärde mig av erfarenheten med honom var: vid rörelsestörning/ovillighet i en fånghäst, misstänk ALLTID fång innan du misstänker någonting annat.

Jag skulle säga om din ponny att hon är inte botad än och du borde sluta rida genast och ta ut veterinär.

Hon är helt frisk och har inte ett dugg ont. Veterinären kom ca 1h efter att hon börjat få symtom och gav henne medicin (han sa att de egentligen inte hade hunnit bli fång ännu eftersom han kom så fort, hon blev bättre redan dagen efter) som hon skulle ha i 2 veckor då hon bara fick gå i en hage som hade boxstorlek. Efter att medicineringen var slut så kom samma veterinär ut och friskförklarade henne. Nu går hon i en "jordhage" med jättelite gräs och får hö 4 ggr per dag så hon kan inte ha fått tillbaka det iaf...

Senast ändrad av en moderator:

årets elelr fjolårets hö?

skulle INTE ge min häst (om den fick fång) hö 4:a gånger dagligen.. :crazy:

En häst som funkat bra innan och som blir stel och ovillig mår inte bra. Har du bara koncentrerar dig på hennes fång? Det är kanske något annat som gör att hon inte mår bra.

Du har inte en aning om hur din häst mår om sina hovar smärtmässigt. Hästen är stel och ovillig skriver du = nåt är fel.

Bara för att din veterinär kom ut tidigt och sedan frisktförklarat hästen innebär inte att den är smärtfri. Din veterinär kan INTE se om din häst fått en rotation av hovbenet vilket de kan få även inom loppet av en timme.

Så innan du satte igång din häst och sitter där och säger att den inte har ont och är friskt så borde du gjort en hovröntgen. Om din häst var smärtfri när du började rida igen så kan den mycket väl ha fått belastningsfång som bieffekt då du började lite väl tidigt det första fånganfallet.

Senast ändrad:

Hon är väldigt pigg att rida. Om hon skulle ha ont skulle det nog märkas ?! :mad: Alla som jag frågat och som har kollat henne säger att hon förmodligen är stel för att hon stått, & nu frågade jag inte om det!
Vi har full kontroll över hennes fång & om hon skulle stå där i stallet och ha ont så tror jag inte att jag skulle sitta här ?! :confused:
Direkt när hon skulle visa at hon har ont någonstans skulle vi ta tag i det, men hon visar inte NÅGOT tecken på smärta överhuvudtaget.

Hon är väldigt pigg att rida. Om hon skulle ha ont skulle det nog märkas ?! :mad: Alla som jag frågat och som har kollat henne säger att hon förmodligen är stel för att hon stått, & nu frågade jag inte om det!
Vi har full kontroll över hennes fång & om hon skulle stå där i stallet och ha ont så tror jag inte att jag skulle sitta här ?! :confused:
Direkt när hon skulle visa at hon har ont någonstans skulle vi ta tag i det, men hon visar inte NÅGOT tecken på smärta överhuvudtaget.

Hon är med andra ord inte röntgad?

Jag är inte alls kunnig på fång.. Men är inte det viktigt att göra? 2 Veckor låter som sagt som väldigt lite vila..

Har du röntgat och sett om det finns en rotation? Började du rida direkt efter vilan?

Nej, hon är inte röntgad. Jag promenarade med henne ett tag & hon är bara promenerad med och skrittad första veckorna.

Hon är med andra ord inte röntgad?

Jag är inte alls kunnig på fång.. Men är inte det viktigt att göra? 2 Veckor låter som sagt som väldigt lite vila..

Jag är inte heller kunnig på fång. Men mamma har en den erfarenhet och sen har vi bara gjort som veterinären sagt.

Jag är inte heller kunnig på fång. Men mamma har en den erfarenhet och sen har vi bara gjort som veterinären sagt.

Men eftersom hon känns så stel och ovillig så kanske det är en ide att göra? Röntga alltså. Då måste man ju kunna utesluta smärta? Hästar kan ju hålla inne med mycket... Ovilligheten kan ju va ett tecken på att allt inte står rätt till.

Jag förstår inte varför veterinären sa att jag skulle sätta igång henne direkt efter vilan om det skulle skada henne på något sätt?

Hon är helt frisk och har inte ett dugg ont. Veterinären kom ca 1h efter att hon börjat få symtom och gav henne medicin (han sa att de egentligen inte hade hunnit bli fång ännu eftersom han kom så fort, hon blev bättre redan dagen efter) som hon skulle ha i 2 veckor då hon bara fick gå i en hage som hade boxstorlek. Efter att medicineringen var slut så kom samma veterinär ut och friskförklarade henne. Nu går hon i en "jordhage" med jättelite gräs och får hö 4 ggr per dag så hon kan inte ha fått tillbaka det iaf...

Öh...?:eek:

Min ponny hade fång förra året, utan hovbensrotation(har röntgas). Hon fick medicin samma dag som de första symptomen upptäcktes. Och ändå fick hon inte ridas på flera månader! Ärligt talat så undrar jag vad det är för veterinär du har som inte sagt att du bör röntga hästen och som friskförklarar efter 2 veckor och låter dig dessutom börja promenera/rida hästen då. Min ponny skulle stå så still som möjligt i minst 2,5 månad!

Rid för guds skull inte, byt veterinär och röntga hästen:crazy:

Öh...?:eek:

Min ponny hade fång förra året, utan hovbensrotation(har röntgas). Hon fick medicin samma dag som de första symptomen upptäcktes. Och ändå fick hon inte ridas på flera månader! Ärligt talat så undrar jag vad det är för veterinär du har som inte sagt att du bör röntga hästen och som friskförklarar efter 2 veckor och låter dig dessutom börja promenera/rida hästen då. Min ponny skulle stå så still som möjligt i minst 2,5 månad!

Rid för guds skull inte, byt veterinär och röntga hästen:crazy:

Min ponny skulle aldrig kunna hålla sig still i 2,5 månad.. Hon höll på att bli knäpp i huvudet av att stå 2 veckor..

Jag förstår inte varför veterinären sa att jag skulle sätta igång henne direkt efter vilan om det skulle skada henne på något sätt?

Alla veterinärer är inte kunniga på allt, en del kan fång, en del kan benbrott, en del kan kossor å en del kan inte mer än att ge vaccin.

Det är bra med rörelse på hästens villkor vid fång för att få igång blodcirkulationen och läkningsprocessen så fort som möjligt. Det är lika viktigt att ta en röntgen på alla hovarna för att kunna verka/sko hästen på bästa möäjliga avlastande vis under läkningen. Men i detta fall så visar din häst ovilja och det bör du ta som en varning att nåt är fel. Den pigghet du pratar om kan lika gärna vara ett sätt för hästen att försöka komma undan smärta.

Annars så kanske det är så att din häst inte alls haft fång utan den har Anaplasmos = Erlichisa som i tidigt akutstadie kan var mycket likt fång.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar