Stel och öm hund.

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag gör praktik på annan ort och är borta på veckorna. Hunden är hos föräldrarna. Ikväll ringde mamma och sa att hunden var hängig. Varit slö några dagar, ögonen har varit lite rinniga. Inte hostig.
Ikväll hade hon ont i bakre delen av magen, ömmar då man tar henne över ryggen och bakåt, vill inte sitta. Ingen feber, bara 37,9 kl 19.

Jag kom hit kl 20. Hunden mötte inte ens vid dörren, det gör hon alltid annars. Hon låg under en filt i sängen och var skakig. När hon klev upp stapplade hon och såg stel ut när hon gick. Magen kändes hård och hon ömmade när man strök över ryggen, kände på magen och bakdelen. Ville inte sitta och var omständig då hon la sig ner. Stapplade runt men var inte jätteorolig eller flåsig. Tog febern kl 21 och då hade hon 37,4.

Hon har kissat och bajsat som vanligt, möjligen varit lite trög i magen någon vecka men inte mkt. Jag har tänkt att det haft samband med att hon inte velat vara ute och röra sig lika mkt då vi haft runt -20. Hon har varit lite extra frusen på promenaderna men det har å andra sidan varit kallt i vinter. Inne har hon mest legat och sovit men det är helle ringet ovanligt, hon är alltid lugnare när vi hälsar på hos föräldrarna än då vi är hemma i storstan.

Mor min pratade med veterinären innan jag hann hit. Han tyckte att man kunde avvakta eftersom hon kan kissa och bajsa samt inte har feber (kissat och bajsat senast kl 17).
Senaste halvtimmen har hon kvicknat till och tom varit sugen på mat. Givetvis får hon ingen förrän vi vet vad det är för fel. Jag ska ringa djursjukhuset imorrn, men har någon här en teori om vad det kan vara? Hon är 6 år, en schipperke. Slutade senaste löpet för 2 veckor sedan.
 
Sv: Stel och öm hund.

Svårt att säga. Åk till vetten som du har tänkt.

Det kan vara mycket, t ex halkat, urinvägsinfektion, livmoderinflammation, ätit något konstigt, diskbråck eller ytterligare ett antal olika. Det underliga är att hon har lite undertemperatur istället för feber. En hund ska ligga runt 38-38,5 i temp.

Dricker hon som hon ska? Kolla så att hon inte är uttorkad. Det kan man göra genom att lyfta i nackskinnet, om det går sakta tillbaks eller inte går tillbaks alls så är hon uttorkad. Det brukar inte räcka att man tvingar i dem vätska utan de måste få vätska på annat sätt hos veterinären. I så fall bör man åka in akut även om det är mitt i natten. Går nackskinnet snabbt tillbaks är allt som det ska vara.
 
Sv: Stel och öm hund.

Hon verkar inte uttorkad. Hon har iofs inte druckit idag men det brukar hon vara dålig med också innan hon kommit igång. Vanligtvis får hon blött foder för att få i sig vatten men nu ska hon ju inte äta. Vi har fått en akuttid hos djursjukhuset 10.45 så dom får väl ge henne dropp då om det behövs.

På morgonen hade hon 36,7 i temp men det var iofs efter att vi varit ute på pinketur i -23 grader. Äta vill hon inte, och ska inte.

Hela natten har hon legat på exakt samma fläck under en filt i sängen. Nu ligger hon här i soffan och är inte intresserad av att ha koll på vad vi andra gör. När hon är uppe går hon stelt och vingligt med bakdelen så det syns verkligen att det inte är vidare bra.

Jag tänkte också på livmoderproblem eftersom hon precis har löpt. Men hon har ju ingen feber. Förstoppning tänkte jag också på med tanke på att magen är öm och stenhård, men hon skiter ju... Nåväl. Vi ska till doktorn snart och förmodligen blir hon kvar där för utredning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Snubbelfot
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp