G
Gisburne
Vad kan det vara för fel på en häst som rör sig ganska stelt och ovilligt och som står och skakar med bakbenen så att skapet och flankerna blir alldeles svettiga? (Ingen feber eller andra symptom.) Jag tänkte korsförlamning först, men hästen rör sig inte så som korsförlamningshästar jag har sett tidigare har gjort. De har varit med "stolpiga" och tydligt stela, den här hästen är mer ovillig att gå framåt i ökad skritt och trav och står som sagt och skakar när man ex. lyfter hovarna och borstar.
Äter inget kraftfoder, bara gräs och hö. Går på lösdrift, motioneras väldigt lite. I hagen finns hyfsat stora mängder vallört, tistlar och brännässlor om det kan ha betydelse?
Om det är korsförlamning i alla fall, vad är bäst att göra? Det var länge sen jag hade hand om en korsförlamningshäst, så det har säkert kommit nya rön...?
Äter inget kraftfoder, bara gräs och hö. Går på lösdrift, motioneras väldigt lite. I hagen finns hyfsat stora mängder vallört, tistlar och brännässlor om det kan ha betydelse?
Om det är korsförlamning i alla fall, vad är bäst att göra? Det var länge sen jag hade hand om en korsförlamningshäst, så det har säkert kommit nya rön...?