Stel och har ont

G

Gisburne

Vad kan det vara för fel på en häst som rör sig ganska stelt och ovilligt och som står och skakar med bakbenen så att skapet och flankerna blir alldeles svettiga? (Ingen feber eller andra symptom.) Jag tänkte korsförlamning först, men hästen rör sig inte så som korsförlamningshästar jag har sett tidigare har gjort. De har varit med "stolpiga" och tydligt stela, den här hästen är mer ovillig att gå framåt i ökad skritt och trav och står som sagt och skakar när man ex. lyfter hovarna och borstar.

Äter inget kraftfoder, bara gräs och hö. Går på lösdrift, motioneras väldigt lite. I hagen finns hyfsat stora mängder vallört, tistlar och brännässlor om det kan ha betydelse?

Om det är korsförlamning i alla fall, vad är bäst att göra? Det var länge sen jag hade hand om en korsförlamningshäst, så det har säkert kommit nya rön...?

Sv: Stel och har ont

Har luskat lite på nätet om korsförlamning, men alla symptom stämmer inte. Hästen är mjuk och nästan sladdrig i muskulaturen i bak, inte hård och svullen. Anding och puls kan jag inte avgöra. Urinen har jag inte sett, vet inte vilken färg den har. Hästen visar inga tendenser till att lägga sig, och är inte heller så stel att den inte rör sig framåt alls. Provade att longera några varv i skritt och trav och det går men bjudningen framåt fanns inte och öronen låg åt sidan/snett bakåt hela tiden. (Såg smärtsamt ut.)

ring och rådfråga en veterinär, har en häst ont av okänd anledning ska man alltid ringa veterinär enligt djurskyddslagen.

Jag har sett ett par hästar med urinsten/urinvägsinfektion bete sig så, mkt korsförlamningslikt till en början men sedan blev det tydligt att det var kisseriet som spökade.

Ta ut vet skulle jag göra iaf.

Har ringt, inget svar. Provade Agrias tel.veterinär också, denne var upptagen. Väntar på uppringning.

Finns det andra symtom på urinsten/urinvägsinfektion?

De hästarna jag sett tyckte det var riktigt obehagligt att kissa (precis som vi människor i den situationen;)). De stönade, försökte kissa skvättvis och höll sig så mkt de kunde.

Stoet med urinvägsinfektion fick få kramplösande i två omgångar och sedan antibiotika efter en odling av urinen. Det lär dock vara ovanligt med urinvägsinfektion på häst.

Okej, ska hålla utkik efter sånt. Kan tänka mig att det är ovanligt, men man vet ju aldrig - någon ska ju vara den första som får en ny sjukdom, liksom. ;)

En kompis till mig häst blev ungefär likadan. Ville inte gå framåt och de trodde hon fått fång. Dock hade hon fått en fraktur i framknäet och avlivades:(

GHAAAH! Säg inte sådär! :eek:

Tanken på fraktur och senskada har slagit mig också, så jag har palperat, klämt, känt, masserat och tryckt på varenda centimeter (nästan) av benen, rumpan, korset, länden och skapet. (Faktiskt, skapet också.) Hittar inga svullnader eller varma områden.

FÅNG? , Akut Anaplasmos (=Ehrlichios) men kanske mindre troligt då hästen ej har feber.

*kl'
Har du växten Stånds i din hage? kan orsaka vinglighet/dödlighet...Är mkt giftig. Finns massor av artilkar att läsa om denna växt på nätet.
Men jag hoppas att du kontaktat klinik/vet ang din häst och att det har gått bra.

Man har även börjat få misstankar om att Stånds kan ligga bakom gräsbetessjukan eller grässjukan som den ibland också kallas. Det handlar då om förgiftning.

Sitter i telefon med Ultuna nu, kö. Pratade med ATG i Gävle, de hade ingen aning vad det kunde vara.

Agrias tel.vet. visste inte heller, men det lät inte som korsförlamning.

Temp igår 38,1 - ganska normalt för den här hästen.
Temp nyss 34,9 och en kvart senare 35,1 - what the...?! Ska tempa igen när jag har pratat med Ultuna.

Lätt uppdragen buk, kan vara för att han inte har ätit så mycket på sistone. Blek i tandköttet. I övrigt inget nytt.

fått i sig nånting den inte borde , fästing bett eller annan insekt som kan bära smitta ??

Det är inte bra alls med undertemp!

Det låter som förgiftning av något slag, eller stelkramp:confused: Men den är väl vaccinerad? Eller mycket stark smärta. Har sett lite liknande när hingsten fått sin fraktur i hagen.:crazy:

Åh fy så läskigt, gisburne. Hoppas det är nåt ofarligt och lätt avhjälpt.

guuud, jobbigt när man inte vet vad som är fel. Vilken ångest man har då... Uppdatera här sen!

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21