stel i bogarna??

R

reykurboy

Hur beter sig en häst som e stel i bogarna??
Min häst får av å till svårt att gå iskritt på jättesmå volter, han liksom välter in mot mitten å stapplar till..
Han är absolut inte halt!! Det är bara det att han blir så konstig när man tvärt vänder honom. Var hos en massör förra veckan å hon sa att det enda hon kunde känna var att han var låst i bogarna.. Han var så i lördags när ja red å senaste gången innan det var förra våren..
Nån som kan ge råd eller ha nån fundering varför???
När man rider ut e han mycket villig att galopper å skritta på som bara den å verkar inte ha ont...

Den går med låst och sänkt rygg och "krawlar" sig fram på bogarna istället för at använa bakbenen. Åtgärdas med korrekt ridning.

Men ja rider nu som ja gjorde isomras, har gjort hela hösten å nu... varför kommer det tillbaka nu??
Kan det va att massören åtgärdade något som blir värre en tid, men bättre sen???
Hur menar du med crawlar???

Massören tar bort spänningar i hästen och spänningar får hästen när den skyddar sig mot skadlig belsatning, som tex dålig ridning, illasittande ryttare etc. så det kan mkt väl vara så att det är massören som ställt till det. Men var glad för det, då får du ju en chans att lära dig rida honom bättre, annars hade han kanske blivit halt innan du märkte något.

Ja menade inte alls att klaga på massören hon gjorde ett jättebra jobb!! Ja bara undra hur hästar med stela bogar rör sig om det är så som ja skriver att han liksom stapplar till å sätter ner hoven hårt när man vändr hastigt innåt... Om ja gör det med långa tyglar händer detta, inte lika mycket när ja rider ihop honom.. Är inte så bra på att förklAra saker på dator märker ja.. :crazy:
Swn undrar ja varför kommer det nu först typ ett år senare??

ett år senare än vad? sen du köpte honom eller?
Han kanske har nått gräsnen för hur mkt felridning han tåler? Min första islänning tålde bara ett halvår dålig ridning sen pajjade han :crazy:
Att han stapplar till när du svänger är för att istället för att ta all vikt på bägge bogarna så ramlar han ner på innerbogen, dvs åt det håll du svänger honom åt?
Gissar då att du svänger genom att dra i innertygeln?
Det är inte bra att göra så, sväng genom at föra fram innerbäcken och ställa honom aningens utåt istället men framför allt så skaffa dig en bra tränare.

Nej, ja har haft honom i snart 6år. Ja menade att sist han stapplade var för ett år sen ungefär. Å ja rider likadant som ja har gjort hela vintern när han inte stapplar. Ja rider för tränare ganska ofta å ja vet att ja ofta rider med för mycket innerhand, men grejen är den att j provar att svänga sådär ibland bara för att kolaa så han inte faller tillbaka i stapplandet å nu i lördags hade han gjort det.. Du förstår vad ja menar?? Ja sitter ju inte å rider med att svänga tvära svängar vanligtvis, utan gör det för att kolla ibland som sagt! Men du verkar va ganska kunnig med islandshästar, så på min beskrivning verkar det som att det sitter i bogarna eller?? Å isåfall har du nått tips på bra övningar?? Kan tillägga att han e väldigt grov framtill så man får verkligen jobba för att få bakdelen med sig, annars vill han gärna lägga sig på...

Felet sitter ALDRIG i bogarna. Symptomen visar sig oftast där, men felet sitter i rumpan som gör för lite.
Enkelast är att du sitter i icke stolsits, dvs verkligt lodrätt och gärna i avlastningssits när du rider honom. Undvik att dra upp hana shuvud utan låt honom gå lång och låg så han kan arbeta med ryggen.
Klättra mkt i branta uppförsbackar i skritt, det är bra.

Ok! Tack så mycket för hjälpen.. :)
*harkel* min sits behöver nog jobbas lite på... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 664
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 735
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka