Stel i bakdelen ?

S

stintan

Vi har ett6 årigt kallblods sto (med föl vid sidan) som iband rör sig underligt, tränas ingenting nu men ska börja ridas. hon ser stel ut i bakbenen, svansen står snett ut/ner men bara ibland. Kan det vara så att hon fryser och då spänner sig? Hon har på sen sommaren haft någon typ av gaskolik kan hon känna av någonting sådant? hon äter bra och busar i hagen. :confused:

Sv: Stel i bakdelen ?

Min kallblodstravare var också stel och rörde sig lite skumt bak.Inte direkt halt men något var fel. Uppsökte klinik men de hittade inget. Åkte till en mkt duktig osteopat som direkt konstaterade att han hade en gammal inflammerad skada i korset.Tydligen MKT vanligt på kallblod som travat. Nu efter några besök och en del masserande hemma är min häst såååå mycket bättre. Visar inga sura miner vid arbete som han kunde göra förut och rör sig mkt mjukare.
Tycker du ska kolla upp det noga och inte börja träna innan du vet att hon är ok!!
Lycka till!!

Det är svårt att säga , utan att ha sett hästen, men det låter som om din häst kan va sne i bäckenet, kan även bero på att den långa rygg muskeln(longissimus dorsi)som är kraftigt kontraherad(alltså kort/spänd) och då hamnar svansen åt det hållet som ryggmuskeln är spänd åt o hästen kan hamna på dubbla spår, bli stel osv.

Om svanen pekar åt båda hållen varierande då?

Har också hört att om hästen håller svansen snett åt sidan tex vid arbete så kan den ha ont i rygg/länd/kors osv..

domino skrev:
Om svanen pekar åt båda hållen varierande då?

Har också hört att om hästen håller svansen snett åt sidan tex vid arbete så kan den ha ont i rygg/länd/kors osv..

Menar du att i bland så går pållen med svansen tex till hö ett helt ridpass för att dagen efter gå med den till vä ett helt pass?

Jag har funderat på korset som ni skriver, pratade med hovslagaren tidigare under hösten när jag sett tendenser av detta. Han är en "klok hästkarl" som gissade då eftersom hon haft en tappsko fram en tid när hagen var isig och hård, nött ner hoven och blivit öm, och därför avlasta och därmed blivit stel. Vi la sulor under skorna som dämpning. Men nu visar hon samma stelhet och alla skor sitter ? Om det beror på snedhet vem ska då behandla?

Hon har svansen snett bakåt eller lite åt höger, Jag tränar henne ingenting nu, har lett runt på gården bara för att se hur hon reagerar.

Om det var min häst så skulle jag inte tveka att anlita en RIKTIGT BRA osteopat. Hör dig för så att du får någon med mkt erfarenhet!

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka