Stel i bakbenen, tips?

Leiabeja

Trådstartare
Hej! Jag är delfodervärd på en D-ponny som är 22 år, hon är korsning connemara/arab. Hon är pigg och arbetsvillig för sin ålder och inte gått på ridskola eller haft större skador vad jag vet.

Jag rider hon 4 dagar i veckan men sen så är det en till tjej som rider hon ca 2 dagar i veckan. Jag masserar in liniment-shampoo så ofta jag hinner/kan vilket brukar bli ca 1-2 ggr per vecka. Har ni några tips så jag kan få hon mer altiv och inte lika stel i bakbenen? Hon brukar bli finare efter en stund men hon är fortfarande stel passet igenom, blir det bättre när hon varit igång längre? (Hon har gått på bete i sommar och inte blivi riden så mkt så nu har hon lite dålig kondis oså!) Jag hoppas det finns något man kan göra så hon vlir mjukare, hon är ju ändå en liten krutgumma som vill jobba och vara igång haha! Tips tas gärna emot!

Åk till klinik o kolla så hon intr har ont. Min häst är oxå 22 o dessutom pålagringar o är aldrig stel. Så nåt är knas!

Åk till klinik o kolla så hon intr har ont. Min häst är oxå 22 o dessutom pålagringar o är aldrig stel. Så nåt är knas!
Det hade ägaren gjort innan jag blev delfodervärd och om hon hade haft ont så tänker jag att hon inte skulle vara lika arbetsam som hon är. Men jag kanske tänker galet? Jag blir ju lite orolig eftersom hon är min lilla bebis haha!

Det hade ägaren gjort innan jag blev delfodervärd och om hon hade haft ont så tänker jag att hon inte skulle vara lika arbetsam som hon är. Men jag kanske tänker galet? Jag blir ju lite orolig eftersom hon är min lilla bebis haha!

Du tänker galet! Vad gjorde ägaren på kliniken?

Du förmänskligar hästen. De flesta hästar gör vad som helst för att inte visa svaghet och maskerar att de har ont tills det inte längre fungerar. En av mina hade en hålvägg upp till kötthoven men galopperade ändå med flocken på tre ben.

Fråga ägaren vad de gjorde på kliniken och vad veterinären sa. Att hästen är stel hela ridpasset visar att något inte stämmer. Det kan vara så enkelt att hon har träningsvärk, men då behöver ni som rider hästen få veta hur ni bäst ska lägga upp träningen så att hästen mår bra.

Tror nog min tränare hade sett det, han är utbildad dressyr dommare eller ja, pansionerad dressyr dommare. Han har känt på hennes bakben och påpekat att hon är lite stel men att det nog ska lösa sig med tiden hon får komma igång. ☺️

Tror nog min tränare hade sett det, han är utbildad dressyr dommare eller ja, pansionerad dressyr dommare. Han har känt på hennes bakben och påpekat att hon är lite stel men att det nog ska lösa sig med tiden hon får komma igång. ☺️
Fast dressyrtränare/dommare är inte veterinärer. Kan vara svårt nog för veterinärer att se dubbelsidig balbenshälta. Så många tränare som missat hälta!

Ja iuf, men vi får påpeka det lite mer när vi besiktigar hon när vi tar hon på helfoder i november! Hur brukar en besiktning gå till? Har aldrig varit med på nån så skulle vara lite bra å veta om vi ska ta upp det att hon är lite stel i bakbenen!

Ja iuf, men vi får påpeka det lite mer när vi besiktigar hon när vi tar hon på helfoder i november! Hur brukar en besiktning gå till? Har aldrig varit med på nån så skulle vara lite bra å veta om vi ska ta upp det att hon är lite stel i bakbenen!
Framför allt bör ni absolut göra en klinikbesiktning och, ja, självklart ska ni ta upp problemen med hästen.

Ska du ha hästen på helfoder ska du som ovanstående skriver göra en ordentlig besiktning på klinik. Du ska också vara väldigt försiktig när du skriver kontrakt med vilka veterinärkostnader du tar på dig att stå för. En häst som inte är fräsch och behöver vård kan kosta väldigt mycket pengar. Kolla upp att hästen är ordentligt försäkrad vad gäller veterinärvård. Saknar den försäkring ska du inte ta den på foder.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 693
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här är lite saker jag funderat på sista tiden angående min f.d medryttarponny. Hon blir 24 i vår och har levt ett långt aktivt liv...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama