Stel i bak

K

kattungen

Jag är intresserad av en häst som har patella upphakning i ena bak. Han har inte haft haft några allvarliga upphakningar ¨på väldigt länge men han är ibland stel och tar ojämn steg vid ridning. Har naturligtvis kontakt med en veterinär som behandlat honom tidigare och som också ska genomföra besiktningen av honom inför köpet.

Har ni några erfarenheter av att rida och tävla hästar men patella upphakningar?

Sv: Stel i bak

Jag har erf av två med patellaupphakningar en ponny samt en ung fullblodshäst. Båda blev bra med muskling, då de började ridas o tränas mera dvs symtomen försvann, däremot kom tendenserna tillbaka vid längre vila.

Idag vet jag inte om jag skulle köpa en häst med patellaupphakning, det beror nog på. Skulle i alla fall vilja ha hästen rejält kollad så att det inte är ngt annat. Unghästen kunde bli stel i det bakben där han oftast hakade, i början av passet, dvs innan han kom igång i kroppen, så länge han inte var helt igång. Jag tömkörde mycket och ofta även innan ridning. Det stärkte honom bra,

Sv: Stel i bak

Det beror ju på hur pass kraftig upphakning hästen har. Men jag köpte mitt fullblod som sexåring med upphakning. Det knäpper när han går på lång tygel. Men jag har inte haft några problem alls. Tävlat honom i snart 6 år. Kanske att han blir lite stel när han stått på vila. Det viktigaste är att man tränar upp muskulaturen ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 494
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur