Stel häst

sthu

Trådstartare
Hästen rör sig väldigt illa. Han haltar inte, ömmar inte, reagerar inte för tryck, är inte varm eller svullen vare sig i rygg eller ben.
Höger bak följer liksom inte riktigt med när han rör sig, ffa i galopp.

Vi har haft precis samma problem tidigare, första gången för två år sen. Då var det så illa att hela bakdelen ramlade ihop om man bad honom galoppera på volt. Veterinärundersökte, röntagde hela bakkroppen utan att hitta något. Någon vecka senare var han bra igen.
Förra året hände samma sak, men nu märkte jag det tidigare och ringde massör. Hon gick igenom hästen från topp till tå utan att hitta några nämnvärda spänningar alls.

Nu står jag där igen. Hästen rör sig stelt och höger bak följer inte riktigt med.
Vad bör jag göra?

Ringa massör, ET eller liknande? Avvakta ett par dagar ifall det är vanlig träningsvärk?
Vad kan det vara?

Sv: Stel häst

Nej, i år har jag inte pratat med veterinär alls. Det har bara varit idag än så länge..
Allmäntillståndet är bra, ja förutom sommareksem, ingen feber eller hängig eller "nere" på något sätt.

ja precis, det är något man bör utesluta innan man går vidare tycker jag.

kan ju vara så enkelt som att han har sträckt sig men då borde det känts i muskulaturen.

om provet är negativt och han inte blir bättre så gör en hältutrednning?

Borde han inte visa andra symptom än stelt högerbakben?
Jag kan ju ringa vet i Skara och fråga, bor bara ett stenkast från sjukhuset i normala fall. Ska ändå prata med dem..
Men min erfarenhet av veterinärer och denna häst är att jag aldrig blir tagen seriöst...

Det är inte nödvändigt. Och hittar ni inget annat fel så har du inget att förlora. Det låter som om du beskriver min häst, innan två behandlingar mot borrelia.

Men borde det inte sitta i lederna mer generellt?
Tycker det verkar väldigt märkligt om det sätter sig i ett bakben utan att ge hälta eller något sådant.

Ja, det kostar väl skjortan att ta ett prov misstänker jag? Så en hel del pengar har jag att förlora. Nu kommer det komma en "men det kostar att ha häst"-diskussion, och det gör det onekligen, men som studerande lever jag på mindre än existensminimum och alla utgifter är extremt ovälkomna. Jag svär varje gång jag ska handla mat till mig själv..
Och som sagt, jag har inte träffat en enda veterinär som tar oss seriöst när vi vill ha hjälp. Det blir lätt så när man har en överviktig häst..

Jag tycker däremot att de fästingburna sjukdomarna låter osannolika utifrån anamnesen. Att ta en antikroppstiter är att kasta pengarna i sjön eftersom det inte säger ett dyft om huruwida hästen har Borrelia eller Anaplasma ändå.

Låter med som problem högt upp bak, kors?

Det där låter som min häst som sen i måndags står kvar på kliniken, kom in för att jag ville kolla upp det och ta det säkra före det osäkra, han hade till och från svullnat lite i senfästena fram, varit lite knackig/stapplig till och från och ffa höger bak ville han inte sätta under sig i vänster varv på lina, men ingen har kunnat titta och säga att han är direkt halt.
Nu står han som sagt kvar på klinik och är rejält r.o. utan att de ännu lyckats släcka, han blir bara haltare hela tiden. Vet ingenting ännu men det låter ju ganska likt. Jag tror det på min sitter högre upp men min vet. försöker göra upp en plan för att kolla allt i rätt ordning sas och inte kasta sig in i några teorier ännu, det är lite uteslutningsmetoden nu. Kanske låter skumt men jag litar väldigt mycket på honom och tycker han är otroligt kunnig och duktig, jag litar på honom.

Jag skrev att din häst hade samma symptom (bland annat) som min, alltså behöver det inte sitta "mer generellt", det är ju det som gör fästingsjukdomarna så svåra att bli kloka på..
Det är betydligt dyrare att röntga än att ta blodprov.. Tror jag betalade 600 för mitt första och det var dyrt eftersom de av misstag skickade det för analys i tyskland istället för sverige.
Att ta ut ET och massör är inte heller gratis, särskilt inte om de inte kan göra något åt saken.

Du gör självklart som du vill och det struntar jag i, men jag tycker det är lite intressant att man lägger ut en tråd och ber om råd och sen förkastar råden, som förutom ett går på samma linje alla. Jag hade misstänkt ett samband.

Lycka till med din häst.

det luriga med dessa sjukdomar är att dom kan arta sig lite hur som... nånstans måste du börja, om din massör är värd sitt diplom så borde hon ha känt av om det var något muskulärt? då står du ju igen med hältutredning med böjprov och bedövning för att försöka lokalisera problemet. varför skulle inte veterinären ta dig seriöst för att hästen är tjock? många hästar är tjocka såhär års.

alternativet är såklart att vila hästen en längre period och se om det går över. mycket går över med vila.

Ja, jag har med varit inne på det.. Men att det återkommit med ca ett års mellanrum i tre år nu? Utan att någon som kollat igenom honom kunnat hitta något som varit onormalt?

Läst på lite mer om borrelios, det enda som stämmer in är stelhel. Avmagring är väl det sista han lider av :angel: Och som sagt, inte svullen eller öm, inte halt. Bara stel. Inte heller stappligt stel, utan rör sig bara lite stelt. Det är så svårt att förklara hur det ser ut..

När vi var inne sist, två år sen, var vets kommentar "jaja, ge honom halm ett halvår så blir det bra". När hon märkte att jag blev arg röntgade de hela bakkroppen bara för att göra någonting.
För som sagt, ingen hälta, inte öm eller svullen. Endast stel.

OM det är fästingsjukdom skulle det alltså varit en sen höst för två år sen. Första återfallet kom under senvintern.

Jag ska som sagt ringa sjukan imorgon och prata med dem.
Massören var helt nyutbildad om jag inte minns fel och hästen hade massor med vinerpäls så visst kan hon ha missat något som löstes upp av massagen utan att hon märkte det.

Hmm, om det blir sjukhus kommer det förmodligen gå på försäkringen. Jag har tänkt byta bolag men har inte alla uppgifterna på hästen här. Om jag byter nu, när hästen är dålig men innan något konstaterats, kommer försäkringen fortfarande täcka det?

Jag hade absolut tagit ett blodprov för att kolla efter fästingrelaterade sjukdomar. Två hästar på mitt jobb har lidit av detta. Den ena var stel och vinglig, visade klara tecken på att något inte var bra. Den andra hade inte samma bakbensaktivitet i galoppen som tidigare och stannade ut sig på en tävling.
Dessa sjukdomar kan ge väldigt olika symptom, men stelhet är ett varningstecken, i.af enligt veterinärer.
Hoppas det löser sig!

Nej nej nej, byt för guds skulle inte försäkringsbolag nu! Risken är väldigt stor att det nya försäkringsbolaget inte ersätter, även om du inte har någon karens om du byter rakt över.
F ö skulle jag nog också kollat fästingrelaterade sjukdomar först, lycka till hur du än gör! :)

Ja, jag tänkte det jag med.. Då får jag väl betala den här perioden med och byta nästa år.. Gah, varför bytte jag inte tidigare! De är svindyra de jag har nu..

Ringde sjukhuset idag. Veterinären jag pratade med tyckte inte det lät som fästingsjukdom, men rekommenderade att avvakta ett par dagar, rida på som vanligt så länge det inte känns obehagligt eller hästen blir värre, och blev han inte bättre skulle jag komma in i nästa vecka och ta ett brett blodprov som hon uttryckte det. Hon hade dock någon teori om att problemet kunde sitta i halsen..?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 872
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka