Stel bröstrygg

sthu

Trådstartare
Jag är fruktansvärt stel och öm i bröstryggen. Det känns som träningsvärk nästan, musklerna är trötta och jag sjunker ihop framåt.

Fick massage för en vecka sen och efter det kändes det fantastiskt bra. Men efter tre dagar ungefär började det stelna igen.
Fick tipset att göra roddövningar med gummiband så det här jag gjort dagligen. Försöker tänka på hållningen och räta upp mig.
På jobbet står jag upp och rör armarna mycket.

Vad kan jag göra för att hålla det bra i ryggen?
Massage oftare vore inte fel men det har jag inte råd med tyvärr. Vi får massage på jobbet med jämna mellanrum.

Jag är fruktansvärt stel och öm i bröstryggen. Det känns som träningsvärk nästan, musklerna är trötta och jag sjunker ihop framåt.

Fick massage för en vecka sen och efter det kändes det fantastiskt bra. Men efter tre dagar ungefär började det stelna igen.
Fick tipset att göra roddövningar med gummiband så det här jag gjort dagligen. Försöker tänka på hållningen och räta upp mig.

Massage oftare vore inte fel men det har jag inte råd med tyvärr. Vi får massage på jobbet med jämna mellanrum.

Knepig fråga kanske, men har du kort tungband?

Har det alltid varit såhär eller är det något som kommit nyligen? Kan du i så fall se att du ändrat något som kan påverka innan problemen började komma?

Har det alltid varit såhär eller är det något som kommit nyligen? Kan du i så fall se att du ändrat något som kan påverka innan problemen började komma?

Det har kommit för nån vecka sen. Det borde jobba ihop med jobbet på något sätt

Styrketräning. Det låter som att du är för svag i bröstryggen helt enkelt. @sthu

Jag tror inte det. Massören tyckte jag var välmusklad och jag styrketränar tre till fyra gånger i veckan.

Har du testat yoga? Det är som att få massage tycker jag, jag blir väldigt mjuk i kroppen efter ett pass.
Ja, för nåt år sen. Tyckte inte det gav någonting, mer än en stress att hinna med ytterligare en grej..

Jag tror inte det. Massören tyckte jag var välmusklad och jag styrketränar tre till fyra gånger i veckan.

Fast om musklerna känns -som du säger- trötta och därmed inte orkar hålla överkroppen, så är de inre rygg/bålmusklerna, "den inre korsetten" knappast vältränade. Jag hade satsat på bål och ryggstärkande övningar, skapta just för att träna dessa. Varför bål kanske du undrar? Jo för att om bålmuskulaturen är svag, så påverkar det också ryggen, som då ska ta större del av bördan av att hålla överkroppen i rätt hållning.

Jag är ofta stel och öm i bröstryggen. Brukar hjälpa att slänga med armarna till höger å vänster så hela överkroppen svänger. Sen har jag en foam roller som är perfekt att knäcka loss bröstryggen med.
Jag är också vältränad i ryggen, men det knyter sig och stelnar till om jag jobbar för mycket. Det hjälper också att ligga på spikmatta. 😊

Fast om musklerna känns -som du säger- trötta och därmed inte orkar hålla överkroppen, så är de inre rygg/bålmusklerna, "den inre korsetten" knappast vältränade. Jag hade satsat på bål och ryggstärkande övningar, skapta just för att träna dessa. Varför bål kanske du undrar? Jo för att om bålmuskulaturen är svag, så påverkar det också ryggen, som då ska ta större del av bördan av att hålla överkroppen i rätt hållning.

Fast när både massör och kiropraktor tycker jag har bra med muskler tror jag knappast de hittar på. Jag tränar både bål och rygg ofta.

@Diabetikern jag har varit hos sjukgymnast som gav mig övningar jag redan gjort i typ ett halvår eller mer, innan jag började på det här jobbet.

Jag är ofta stel och öm i bröstryggen. Brukar hjälpa att slänga med armarna till höger å vänster så hela överkroppen svänger. Sen har jag en foam roller som är perfekt att knäcka loss bröstryggen med.
Jag är också vältränad i ryggen, men det knyter sig och stelnar till om jag jobbar för mycket. Det hjälper också att ligga på spikmatta. 😊

Att slänga runt med armarna lossnade upp ordentligt! Blev genast mycket mjukare.
Ska lägga mig en stund på spikmatta ikväll.

@sthu Gör du dem då? För jag gör dem et tag sen blir jag bättre och glömmer av det. :o

Tänker att det kanske har flyttat sig med nya jobbet och kan vara bra med en uppdatering på rörelser.

Hoppas det blir bättre!

Jag brukar få ont i bröstryggen om mina BHar börjar bli gamla/ge sämre stöd (eller om jag själv har ändrat form som kan ge samma resultat). Kanske nåt som kan hjälpa?

Jag brukar få ont i bröstryggen om mina BHar börjar bli gamla/ge sämre stöd (eller om jag själv har ändrat form som kan ge samma resultat). Kanske nåt som kan hjälpa?

Använder bara bralette, behöver inte så mycket stöd (knappt en a-kupa). Men det är definitivt något att ta hänsyn till! Ska testa lite olika modeller och se om det hjälper. Det här jag inte ens tänkt på att det skulle kunna påverka.

Om du har en ram runt madrassen på sängen, lägg dig halvvägs ut och luta dig över kanten, men ryggen nedåt så att det blir som att du ligger halvvägs i brygga. Töj där. Jättebra övning som knakar mysigt!

Det har kommit för nån vecka sen. Det borde jobba ihop med jobbet på något sätt
Sitter du vid dator eller sitter/står/gör saker som du annars inte gör? Jag känner av min bröstrygg när jag sitter mycket vid datorn eller sitter och stickar mycket, och får då se till att träna och stretcha ut ryggen. I och med att du bara har känt av det någon veckan så skulle det även kunna vara något lite förkylningsvirus som gör att du inte har samma ork som vanligt eller en kombination av nytt sätt att arbeta och virus. Hitta rörelser som hjälper dig, svänga med armarna, gå in i hörnet brukar min massör säga. ;) Dvs hitta ett hörn där du kan böja armarna och lägga underarmarna mot en varsin vägg och sen luta dig in mot hörnet, det brukar kännas fint i bröstryggen. Eller hitta ett lagom högt bord, lägga armarna uppe på bordet och sen luta dig in under kroppen. Mjukt och försiktigt och lyssna på kroppen! Inte tokstretcha utan känna var det känns bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Eurydome
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka