Stel av körning?

Zqathan

Trådstartare
På ett annat forum, så skriver en att hästar som körs brukar bli väldigt stela....
Stämer detta och vad kan man göra för att undvika?

Sv: Stel av körning?

Haha, då vet den personen inte vad h*n pratar om, det är ju snarare tvärt om! Körning är jätte bra träning även för ridhästar. Visst, alla hästar kan bli stela av fel sorts träning eller utrustning, men det gäller ju ridning lika mycket som körning. Vilket forum var det?

Senast ändrad:

Som förra inläggaren sa. Körning är en mycket bra trännig.

Därimot, kör man med skit sele (typ hööks,börjes för 995kr) så blir kan dom stela!

Mvh
Eran Emma

Klart en häst kan bli stel av körning (precis som av ridning) om man kör enformigt. För att få en mjuk och smidig häst behöver den arbetas mycket och varierat. De hästar jag har jobbat med har blivit som finast när jag har blandat ridning ute i skog och mark, ridarbete på ridbanan, körning både ute och på banan, mycket klättring, lite tömkörning och voltarbete, ridning över cavaletti, lite hoppning över stock o sten o så promenader och arbete från marken förstås. Så lite massage o stretching på det så grr... :love:

Körning tycker jag är jättebra träning för hästen eftersom den bygger upp rygg och bakbensmusklerna samtidigt som ryggen avlastas.

Körning i sig gör ingen häst stel (utom illa sittande/felaktig utr) det är snarare enformigt arbete (oavsett vilken typ av arbete) som gör dem stela. Körningen bygger snarare upp dem så det orkar med ryttarens tyngd då körning är så otroligt bra för deras rygg och de kan röra på sig med rätt sorts belastning. Hästen är ju eg. bättre byggd för att dra.

Det var nog inte riktat till dig, Goat lover verkar missa det där med knapplån för det mesta ;)

hahah..
njaa.. stel.. hur då stel??
jag rider just nu 2 nordisra som i vanliga fall blir körda par.. Stel i HELA kroppen är dom inte, men därimot så är dom båda stela på den sidan som är in mot stången (mellan dom, altså "Insidan")...
Så stel och stel... sämre sidan bara.. kan ju bero på körningen, men också på att den ena är "högerhänt" och den andra "vänsterhänt"..

men för övrigt är det bara jätte bra att köra ALLA hästar ibland, oavsett inrikting.. just för omväxlingen och användandet av andra muskler..

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
631
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 492
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 646
Senast: Kajsalisa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna