Stegtömmar

Volvia

Trådstartare
Finns det ngn här som har erfarenhet av stegtömmar? Jag ska ha och köra med i min speedcar. Har skickat efter ett par, men alla stroppar sitter för långt fram (alltså mot hästen) så dom räcker inte till mej bak i vagnen..:crazy:

Sv: Stegtömmar

Jag körde ihop med en som hade stegtömmar förrförra helgen, så länge hästen var så pigg att han behövde dem satt han rätt illa. Sen höll han inte alls i stropparna. Såg jobbigt ut.

ja de är de jag oroar mej för, därför funderarjag på om de finns andra längder när dom sitter längre bak..:confused:

stegtömmar är väl främst för sulkys och därför för korta att köra i speedcar med

Jo iofs men dom finns ju i olika längder och jag vet att folk har dom även i långsam vagn, så de måste juh finnas.. man ska väl kunna köra säkert i en sån vagn oxå..:cool:

Ja då får du kanske köpa längre tömmar istället då ( jag har aldrig sett stegtömmar i långvagn)

Har bara sett till sulky jag också, men borde väl inte vara omöjligt att fixa med en lite händig sadelmakare? Eller kanske går att specialbeställa? Har ingen aning eller erfarenhet av dem, men verkar ju vara smidiga om man slipper hålla på och ändra inställningarna.

ja man kan ju höra med ngn eller kke med skomakarn om han kan sy på några xtra stroppar:idea:
Vet bara att dom som tillverkar gör i högst 3 olika längder och då åter till frågan vad som passar till en sppedcar. mankan ju inte hålla på o beställa och testa och byta osv..

ja de är de jag oroar mej för, därför funderarjag på om de finns andra längder när dom sitter längre bak..:confused:

I Frankrike finns stegtömmar för speedcar, de tömmarna kan man inte använda för sulky, då det inte finns stroppar så långt fram! När jag jobbade där hade vi bara sådana tömmar till motionskörningen!

Ett alternativ är annars handstropp med två steg, tror det är finn tack som tillverkar dem, från ladugårdinrede kan du skicka efter dem, har sett dem hos Aubiose också!

Har du ett par tömmar som du tycker längden är bra på så kan du ju lämna in dem till en sadelmakare och de syr dit stroppar precis där du vill ha dem!
Vill man komma billigt undan så kanske du har några slitna tömmar som man kan använda lädret ifrån, det brukar ju inte vara bakre delen av tömmarna som är utslitna, utan de främre!

ja jag har funderat på sånna oxå med 2 st stroppar men fått för mej att de blir klumpigare än stegisar.
Tyvärr har jag bara ett par tömmar. Men får luska vidare.
Pratade med Aubiose förut och dom hade i 3 längder och dom berätta att de var ngn mer som köpt enbart för långsamvagn men var och bytte längd för dom var inte bra, Aubiose kom bara inte ihåg va dom hade köpt för längd:crazy:

Jag har ett par "stegstroppar" med tre öglor. De används ju på samma sätt som vanliga stroppar och man kan alltså sätta de var man vill på tömmen. Däremot så blir det tungt och klumpigt på tömmen även om de är av smidigt läder. Jag gillar dem inte. Och har man en häst som pullar hårt och man vill korta greppet så blir det för stort steg.

Men jag förstod inte riktigt det där med att stropparna satt för långt fram, att du inte når dem i vagnen. Går de inte flytta bak mer då?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 762
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka