P

Possi_Katt

Nu har jag haft min lilla häst i en vecka (lite till). Eftersom hon är unghäst och riden välldigt lite så har hon ju börjat testa vid ridningen. När man rider förbi området vid utgången tvär nitar hon och backar och har sig, sedan ställer hon sig på bakbena och då slår jag henne mellan örona och sedan på rumpan. Då går hon fram men gör samma sak snart igen. Idag va de som värst. :o Jag skulle skritta av henne ensam på en liten grus väg bara fram och tillbax, då bråkar hon lite och då klappar jag till henne på rumpan och då blir hon helt galen/hysterisk. Då reser hon sig rakt upp (kändes som om vi skulle gå över!!) de va faktiskt riktigt obehagligt. :crazy: . Jag är inte rädd för att ramla av men jag är rädd för att få henne över mig. Ni förstår säker hur obehagligt de är att sitta på en häst som man knappt lärt känna och som går rakt upp !! Jag är så trött på de hon gör. Stegra. Jag hade en häst förut som gjorde likadant men han slutade efter ett tag. Vi gick över en gång i skogen men han gav sig efter ett par dagar. Enligt alla ska man slå en häst som stegrar mellan örona för då tror dom att dom slår i taket.
Jag tänker inte sitta och mesa för då kommer hon ta överhand men jag vill inte heller få henne över mig. Hur ska jag göra för att få henne sluta med de här (jag vet att hon är unghäst och testar men jag vill få henne sluta )? Jag får hjälp med henne av min syrra men hon va ju inte i stallet idag när jag va där. Sen vill jag höra vad ni har för tips.

Sv: Stegrar

Min valack höll på med sådan förra sommaren för att testa mig och nej det är inte vidare trevligt att sitta på en stegrande häst som nästan slår över.
Kan det vara så att du måste reagera MER?
Alltså du säger i från men inte tillräcklig för att hon ska förstå?
Jag antar att hästen i fråga är kaxig rent av och bara ska testa alla gränser som går.
När du rider längs vägen så håll ett friskt tempo i skritten, även om hon går på så skänkla på lite ändå hellre att hon faller i trav och glömmer bort att hon skulle krångla med dig.
Alternativet är också att backa, stegrar hon så dra henne ner åt sidan, vänd om henne och backa en bra bit, vänd om och försök framåt, passar det inte så vänd om, backa och fortsätt så.

Skulle inget av detta fungera skulle jag testa med att vara riktigt högljudd uppe på ryggen, när hon är på väg att göra ngt så gör något hastigt och skänkla till henne.

Lycka till!

Okej ..Jo men de är så så fort jag bara vänder dit åt hållet mot grus vägen så vet hon.. Då stegrar hon, Jag har använt rösten högt och mkt på ett bestämt sätt men hon är välldigt kaxig och bryr sig helt enkelt inte..

Possi_Katt skrev:
Nu har jag haft min lilla häst i en vecka (lite till). Eftersom hon är unghäst och riden välldigt lite så har hon ju börjat testa vid ridningen. När man rider förbi området vid utgången tvär nitar hon och backar och har sig, sedan ställer hon sig på bakbena och då slår jag henne mellan örona och sedan på rumpan. Då går hon fram men gör samma sak snart igen.

Vadå "eftersom hon är unghäst har hon börjat testa"??
Du har haft hästen en vecka och tar redan strid med den på detta sätt. Jag tycker det är både förhastat och negativt.
MYCKET såna här situationer med unghästar bottnar i att de inte litar på sin ryttare. Din nya häst har ännu inte hunnit bilda sig en uppfattning av dig, och känner inte att den har dig som trygg ledare att förlita sig till på ridturer. Det är mycket för en unghäst som är ny på plats att ombes att gå ut på nya platser/turer/iväg från stallområdet med en ryttare den inte känner. När hon blir osäker bestraffas hon av den enda hon har i sin närhet att förlita sig på = dig.

därför tycker jag tyvärr att det är beklagligt att du tagit strid med hästen på detta sätt och din inställning att sätta hårt mot hårt. Med en mjukare linje som ger hästen en CHANS att få förtroende för dig innan den ombedes ta sig an en uppgift som är skrämmande för den har du helt andra förutsättningar. Utifrån dessa förutsättningar kan du sen bedöma på ett helt annat sätt när det är skäligt att bestraffa, och när det är skäligt att omvärdera sina krav och testa en annan variant för att få hästen dit du vill. Tumregel vid ridning av unghäst är, att ju mindre den är riden, desto snarare är man till att omvärdera sina krav och förväntningar om man får problem, och att analysera sin metod och se om man ska backa ett steg, eller korrigera sina krav. Det skall INTE vara strider och bråk med en unghäst! Du bäddar för en otroligt dålig start i hästens liv runt ridning och hantering om du gör så anser jag.

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

Håller helt med föregående!

En häst som stegrar skulle jag heller INTE slå mellan öronen, förstår inte vad du skulle vinna på det? En häst som stegrar ska ridas framåt!!

varför inte ge henne tips istället för att säga vad hon INTE ska göra.. så trött på alla som vet va man INTE ska göra men aldrig ger några tips.. till trådskaparen.. ha tålamod, försök ha sällskap som kan dra i början hade ja häst framför sen gick de lika bra med nån på cykel eller nån på maeken.. å sen bara vips så funkade de att rida själv.. har haft likadana duster som dej.. medryttaren åkte av baklänges på henne 2 ggr till å med... tålamod... tålamod å lite mera tålamod... du lär känna din häst mer å mer så du vet hur mycket du kan gå på henne...

men nu i början gör massa saker som itne inefattar bara ridning... ut å promenera.. gick nog massvis med mil i början jag... köpte en oinriden 7 åring.... STO...

Heja Mackan! Min tränare säger sâ här: När hästen gör rätt berömmer vi den, gör den fel visar vi den hur den ska göra, straffar gör vi i princip aldrig! Jag blir mörkrädd av den behandlingen av en unghäst, vet att din häst är fysiskt klar först vid 5 âr. Hetsa inte upp dig, öppna tygeln framât och se till att du fâr frambenen att röra pâ sig. Vad mkt stark i skänkeln men inte i handen! Rid "srängt" före stället där hon vill brâka sâ att du kan slappna av lite vid brâkstället istället för tvärtom. Vet att du mâste" rida fart" innan du kan styra! Utan farten inget styre

en allmän tanke (inte menat till trådskaparen utan ja en tanke helt enkelt). Jag ansre att många (även jag själv ibland) är aldeles för snabba med att gå i konflikt med hästarna...tror vi alla har oerhört mkt att vinna på om vi i stället blir lite mer ödmjuka, lyssnar på våra hästar...fick själv en aha upplevelse med mitt sto idag som brukar vara sur och jobbig...när jag i stället lyssnar på henne och gör saker på hennes villkor fungerar hon kanon!

Som sagt bara en liten tanke, låter flummigt men ni kanske förstår ungefär hur jag tänker...

Du skriver ju att hästen blir "galen/hysterisk" när du smäller till den med spöet.
Släng spöet.
Var lugn, bestämd, prata med hästen, ryt "NEJ" när hon gör fel, beröm överdrivet mkt när hon gör rätt.
Jag kan lova dig att hästen inte reser sig och bråkar bara för att den vill tjafsa.

Lazio skrev:
Du skriver ju att hästen blir "galen/hysterisk" när du smäller till den med spöet.
Släng spöet.
Var lugn, bestämd, prata med hästen, ryt "NEJ" när hon gör fel, beröm överdrivet mkt när hon gör rätt.
Jag kan lova dig att hästen inte reser sig och bråkar bara för att den vill tjafsa.
Det här skulle jag också prova med. Prova att inte göra det till en sån stor sak.
Trådskaparen: Jag köpte i vintras en 4-årig valack som reste sig så fort saker gick honom "emot" sas. Satte på graman för att kunna dra ner honom litegrann för han var nära att slå över, sa lugnt och behärskat "nej, så gör vi inte här". red sedan vidare som ingenting hade hänt.
Backade också ett steg och hanterade mycket från marken, promenerade osv. Efter någon vecka slutade han att resa sig.
Lycka till! :)

Blir chockad över hur du behandlar din häst. :crazy:

Hade jag varit du så hade jag helt enkelt börjat med markarbete. Ledarskapsövningar och massa promenader. Jag fick i vintras hem en 5 åring som skulle omskolas och där vart det mycket promenader och massa beröm han vågade knappt lämna stallplan utan började snurra och vimsa omkring.

Gå promenader på de vägarna du ska rida sedan. Ta med dig drag hjälp och har du inte möjlighet till det så räkna med 1 veckas längre promenderande. Promenera bort och rid hem samtidigt som du berömmer i massor.

Jag tycker att det över lag verkar som folk är snabba på att bestraffa och vara hårda mot sina hästar. Är det inte värt att det kanske tar lite längre tid att få hästen dit man vill men med en mjuk linje där hästen har fortsatt förtroende hela tiden istället för att det kanske lyder för att den är rädd???

Nä rent allmänt tycker jag många både irl och här på Buke borde vara lite mjuka mot sina hästar. Jag tror vi vinner på det i längden.

Förutom att jag håller med om att det sällan lönar sig att kriga med sin häst så kan du få ett rent konkret tips:
Rid med ett långt dressyrspö vänt uppåt, om hästen stannar eller hotar med att resa sig, så stryk med dressyrspöt över örontopparna. Gärna så där lite irriterande, fram och tillbaks, fram och tillbaks ganska ofta så börjar de huka sig undan spöt, och ruska på huvudet. För att resa sig måste de ju hålla huvudet högt och så fort hästen försöker höja huvudet är spöt där och irriterar.

Kan fungera, prova!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3