Stegrar vid tömkörning (långt)

Maris_

Trådstartare
Min lilla ponny är mycket tömkörd och det har gått bra. Hon har varit förkyld och har vilat i typ tre veckor nu. Hon brukar bli rätt pigg när hon får vila.

Tömkörde henne lätt på banan häromdagen. Bara i skritt och ja, lugnt. Lite halter, volter osv. Gick bra och hon var riktigt lugn och harmonisk.

I går så tömkörde jag henne i naturen. Hon stannade upp för att äta och fick då ett litet rapp med pisken. Hon blev upprörd och hetsig då. Det var kanske hårt av mig att göra så, men jag vill verkligen inte ha en ponny som inte går att leda osv för att hon bara drar till gräset.

Vi gick vidare sen och gick upp i skogen och körde lite runt träd osv. Gjorde halt i en liten nedförsbacke och hon visade lite stegringstendenser när jag sa åt henne att gå. Gick bra efter ett tag.

En bit senare så stegrade hon sig efter en halt och for in i en dunge. Fick stopp på henne och tömkörde på en plätt tills halterna gick att genomföra. Observera, hon stegrade inte när jag bad om halt, utan när jag bad om att hon skulle gå igen.

Väl på väg hemåt så gjorde jag halt, och hon stegrade och kastade sig återigen in i en dunge. Fick något tunt träd mellan benen (trädet vek sig) och vi trasslade in tömmarna i nån buske och hon fastnade. Fick loss henne med hjälp av min pojkvän.

Ledde hem henne och gick in på ridbanan. Där var hon likadan. Efter varje halt, när det var dags för igångsättning så stegrade hon och kastade sig iväg. Ibland gick halten bra, kanske en-två gånger, men så började hon igen. Provade att rygga och det gick bra, men sen likadant, när hon skulle framåt stegrade hon. Hon var riktigt högt upp ibland, och hon gick framåt på bakbenen.

Efter ca 1½ timme gav hon upp och vi kunde göra halt ca 10 gånger utan stegringar.

I dag gav jag mig på det igen och hon stegrade en gång, och kastade sig iväg några gånger. Hon var dock betydligt bättre idag än igår.

Vad tror ni? Kan det vara protest för att jag blev arg på henne när hon skulle äta? Kan hon ha ont? Funderade på tex munnen, men borde hon inte explodera då när jag ber om halt, inte när jag har lättat på handen och ber henne gå fram? Kan det vara ren överenergi eftersom hon vilat? Men skulle hon då ha varit så lugn häromdagen? Brunst? Pälsfällning? :confused:

Det är en 9årig shettis som jag har haft i snart ett år. Hon har stegrat en gång förut, och det var oxå efter en halt, då vi vänt i skogen och skulle gå hem igen. Aldrig annars vad jag kan minnas.

Hur ska jag bete mig när hon stegrar sådär? Jag har aldrig varit med om stegrande häst förut. Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt tjafs, men ja, jag förstår inte varför!

/ Maris

Sv: Stegrar vid tömkörning (långt)

En teori är att du bromsade henne med dina egna fötter.
Därav stegringen, hon kan inte gå framåt, alltså går hon uppåt. Särskilt halten i nerförsbacken är ganska trolig att du själv bromsade upp din egen kropp.
Det är ju också ganska hög samlingsgrad att göra en övergång i nerförsbacke för hästen.

Du kanske inte lättade tillräckligt i handen?

För hästen upplevs det ganska dominerande att man går bakom den och inverkar. Kanske hon blev "triggad" av spöhjälpen och sedan var mer känslig?

Hon kanske inte förstod hjälperna riktigt.

Min egen häst är extremt känslig för detta och kan reagera med att stegra sig kraftigt, endast vid tömkörningen. Tvärt, plötsligt och högt om kraven blir lite för stora eller att han känner sig trängd.
Häromdagen reagerade han häftigt bara för att jag råkade knäppa med fingrarna samtidigt som min sambo tömkörde honom. :D

Jag tror inte att det är "dumheter" eller överskottsenergi. Det brukar yttra sig mer som bockningar och bakutsparkar.

Håller med föregående talare! Har man en känslig häst och det blir en miss i kommunikationen så kan det ta ett tag innan förtroendet kommer tillbaka. Agera lugnt, var konsekvent i dina hjälper och bestraffa inte. Ibland kan jag också få sådana tendenser och i de flest fall inser jag att jag satt för stora krav. Jag backar från kravet och begär något enklare för stunden och funderar igenom hur jag skall kunna gå vidare.

Tycker du ska nöja dej med mindre än tio gånger när du försöker komma över ett problem. Jag skulle nöja mej med två. Hästen förstår bättre att den gjorde rätt då. Även om tömkörningstiden blir jättekort.
Sluta när det går bra. Med tiden öka kraven.
Tycker jag är bästa sättet att komma över problem.

Tack för era svar! Jag har funderat och funderat över varför hon betedde sig sådär, men inte riktigt kommit på något bra svar. Det enda jag kommer på är att hon blev arg över att jag blev arg när hon stannade och åt.

Jag tömkör henne flera dagar i veckan, och det brukar gå bra, så hon måste förstått vad jag menade, och jag var nogrann med att vara väldigt lätt i handen, just för att hon skulle känna att det bara var att gå framåt.

Longerade henne lite kort idag och då var hon som vanligt. Ska prova att tömköra först med grimma och sen med bett nästa gång, för att se om hon reagerar mer över bettet.

/ Maris

Det har gått hyfsat bra nu i veckan! Lite småbråk sådär, men inte så mycket. Sist gick det utan problem.

Så idag var det dags igen. Stegrade och stegrade. Slog runt en gång gjorde hon oxå. I dag var det inte lika koncentrerat till halterna, utan mer när jag krävde något av henne. Inga svåra saker, utan tex bara att gå rakt fram.

Bytte bett på henne för ett tag sen eftersom det förra var lite stort, undrar om kanske det kan vara problemet? :confused: Det har dock gått bra även med det bettet, så jag vet inte? Ska dock byta tillbaka till det andra och prova med det. Hjälper inte det så har jag ingen aning om vad felet kan vara! Lägger mig nog snart ner och gråter.

Vi tömkör för tillfället bara i skritt och jag kräver inte mycket av henne ang form osv. Krävde väl lite mer sånt idag till en början, men ja, det sket sig rätt fort.

Har ni några andra tips? Ska ta hjälp av en kompis först att kolla med bettet och sånt, och sen tänkte jag kontakta min körlärare för att se om han har någon hjälp att bidra med.

/ Maris

Jag klistrar in det senaste från min träningsdagbok!

Igår gjorde jag ett försök att räta ut frågetecknena ang Belindas stegringar! Gick väl sådär, suddade bort en del och en del nya kom till.

Började med att tömköra på det gamla bettet, och det tog inte lång tid innan det kom en stegring. Jaha, inte bettet då. Tog på grimma och tömkörde med det. Efter ett tag, stegring. Jaha, inte munnen. Tog av selen och tömkörde i bara grimma och lösa tömmar, jaha, stegring efter ett tag, inte selen heller som störde.

Kom på en sak som fick henne att stegra, och det var när jag sa åt henne att gå framåt, men samtidigt försöka samla henne lite. Eller inte direkt samla, ibland räckte det med att jag försökte rakställa henne och samtidigt få henne att gå framåt för att hon skulle protestera. Så jag börjar helt enkelt tro att det är någon slags arbetsprotest damen håller på med? Första gången det hände så var det ju efter halter, när hon skulle gå framåt, och då höll jag inte i henne utan hade långa tömmar. Tror även att det hänt efteråt, så det verkar inte bara hänga på om jag håller i henne och ber henne gå framåt. Har inte varit något alls problem med det tidigare, innan den här lilla vilan.

Så summa sumarum var väl just det att några frågetecken försvann, ang utrustningen, och några nya kom till, varför hon beter sig såhär egentligen. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, får se lite hur det utvecklar sig, om det är bara när jag säger åt henne att gå fram, eller om det är även i andra situationer. Och jag förstår inte varför hon börjat med det nu, efter ca ett års regelbunden tömkörning? Jag tycker inte att jag gör något annorlunda mot vad jag har gjort hela året? Kommer nog bli gråhårig över det här tror jag... ;)

Tips?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama