Stegrar, springer iväg m.m.?

E

elinxelin

Ska nu börja rida en häst på 9 år, har blivit riden innan men nu när jag ska sätta igång henne efter några månader. Leder jag henne runt paddocken och hon verkar vara jätterädd för bilar, som hon dagligen ser i hagen. När hon bli rädd börjar hon stegra och öka takten osv. har ni någa förslag på vad man ska göra när hon stegrar? ökar takten m.m.? (Hon kan även göra så när det inte kommer bilar med) Hon öker oftas takten när man ska gå in på en volt i fyrkantspåret med..... Någon som vet vad detta kan bero på? :confused:
 
Sv: Stegrar, springer iväg m.m.?

Är det bara när ni ska gå in på volten som det händer, eller fortsätter h*n under hela volten?
Om det är så att hon ökar takten över hela voltspåret kan bero på att de muskler som krävs för att gå på ett böjt spår är dåligt underhållna om h*n inte blivit riden på ett tag och att h*n därför vill "springa ifrån" det som uppfattas som jobbigt.
En bekant till mig hade enorma problem i början med sin isis då denna inte blivit riden ordentligt på flera år, hon gick knappt att skritta på volt ens. Efterhand som hästen har byggt muskler så har det blivit lättare för henne att gå på böjda spår.
 
Sv: Stegrar, springer iväg m.m.?

Nja, det är när man börjar gå in på volten i ett speciellt hörn i paddocken, och det är även där hon helt plötsigt kan börja stegra...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp