Stegrar och går över!

T

TurboDevil

Har nu fått hem min pålle efter att han varit ute på foder i ca 4 månader. Hästen i fråga är väldigt stark psykiskt och har en väldig fallenhet för att bråka. Det som nu har hänt är att han går tillsammans med 3 stycken damer som han har fått intresse för. Att rida ut med mig är då inte särskillt populärt. Har haft problem med honom tidigare då han visat tendenser till att stegra sig när han inte fått som han vill, han har dock aldrig gjort allvar av sina hot. Har TYVÄRR fått rida honom på graman korta perioder då han verkar glömma sitt stegrande om man har den på i ca 2 veckor. Tänkte därför att det vore lämpligt att ha den på när vi skulle rida ut så att jag känner mig säker och sen överför den säkerheten på honom. Det misslyckades totalt, han backade i 180 knyck och reste sig sedan med en sådan kraft att han går över och jag hinner inte göra något innan jag ligger i diket med en häst över mig. Känner nu att bägaren börjar rinna över och jag vet inte vad jag ska göra, vågar inte riktigt rida ut på honom och har tappat lusten att rida. Det är inte det att jag är rädd men osäker. Har haft honom i 4 år nu och det har varit på det här sättet fram och tillbaka. Har försökt att låna ut honom men har alltid fått tillbaka honom då han är väldigt svår, han är snällare mot mig än mot andra och det beror nog på att vi känner varandra.

Jag vill att det ska vara kul att åka ut till stallet och jag vill ha en häst som jag kan ha kul med och känna mig trygg på. Hästen har inte ont någonstans utan det är bara sådan här han är. Ska man ge upp och inse sig besegrad innan något allvarligt händer?:confused::cry:

Sv: Stegrar och går över!

Har tyvärr inte råd att ge, men jag kan berätta att jag sitter i samma sits som du. Har en aktuell tråd angående stegrande häst. Hoppas att det löser sig för dig!

förstår hur du känner det är jätte trist när hästar kommer på att de kan stegra när de protesterar.

Min ponny såldes och började stegra med sin nya ryttare så jag köpte tillbaka henne och då var hon hemsk, stegrade hela tiden utan anledning.

Det jag gjorde då var att snurra henne runt runt så fort hon visade minsta lilla tendens till att stegra. Jag tog i höger tygeln och skänklade med högerfoten om hon inte lyssnade på hjälpen så tryckte jag med högerhanden för att vända henne.

När jag snurrade henne på detta sätt så fick hon ingen kraft att stegra och hon insåg att det var jobbigt att snurra runt och då gav hon upp.

Jag snurrade ca 5 varv o sen fortsatte jag rida henne framåt.

Detta kom jag på själv men har sen även hört en NH tränare som gör så med hästar som stegrar.

Tycker att det låter som ett väldigt bra råd, det där med att vända och snurra hästen så snart den visar tendens att bråka. Det där med att böja hästen kraftigt åt något håll gör ju att den tappar kraft framåt-uppåt. Oftast handlar det om att bryta ett oönskat mönster, och hittar man rätt sätt att bryta brukar det gå relativt snabbt att komma till rätta med det.
Kanske kan du också prova att arbeta hästen mycket från marken, om du inte redan gör det, för att befästa ledarskapet från din sida. Det brukar vara så att det man befäster från marken följer med upp i sadeln.
Lycka till, känner med dej, det måste vara jättesvårt!!

Cornelia

Jobbigt problem! instämmer att det fungerar att snurra hästen för att förhindra stegring. En annan sak att tänka på är hur man själv sitter, inte minst just i samband med att hästen börjar lätta i framdelen. I ren självbevarelsedrift blir det lätt att man själv blir något framåtlutad samt att man kanske omedvetet tar tyglarna mot sig, försök istället att tänk mer framåt (ev i kombination med "snurr") ge handen och använd sätet, håll om med skänklarna "långt fram". Lycka till!

Jätte bra tips! men jag tror att det är förgäves. Har han bestämmt sig för att bråka så gör han det...brukar också tänka så att man ska bryta hans tankebana på att stegra sig så han glömmer av sig men han gör inte det, han fortsätter så fort man slutar snurra, gå skänkelvikning eller vad man än försöker för att avleda honom. Om jag vrider hans huvud och ger honom skänkel så skiter han blankt i det då är det ju lättare att stå still tycker han och sen gör han ett kast åt sidan och så är det full fart upp. Jag vet att det är jag som gör fel för så fort han fryser och sen börjar backa så blir jag skit rädd, drar åt mig tyglarena och lägger fram vikten det kan inte bli mer uppenbart för honom att det är han som har vunnit. Har kämpat i 4 år nu och tror jag är beredd att ge upp och sälja honom. Har varit en tuff ryttare utan självbevarelsedrift som slängde mig in i alla utmaningar men med den här hästen har mitt självförtroende gått i botten och jag törs inget längre. Självklart känner han min osäkerhet och djävlas för fulla krafter. Han behöver en ryttare som lever efter mottot " No fear" och ju mer han bråkar destå roligare tycker den ryttaren att det är. har vunnit över honom flera gånger men orkar knappt en kamp till. Han håller endast på såhär i perioder men jag vill inte en period till. Ska jag ge upp och sälja?

Det låter jättejobbigt! Det ska ju vara kul att rida så jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete om du bestämmer dig för att ge upp den. Det finns ju många andra trevliga hästar att rida. Nu vet jag inte så mycket om dig och hästen men undrar ändå om det är ett bra alternativ att sälja hästen? Risken är nog stor att den kommer till någon som inte heller klarar av den och att den sedan säljs vidare till nästa och till nästa....Om jag hade haft en sådan häst hade jag nog övervägt att ta bort den istället. Jag hade åtminstonde haft med det som ett alternativ.

Förstår verkligen att du känner dig osäker, funderar lite på hur din häst beter sig vid longering (m någon form av inspänning) samt vid tömkörning, har du provat att jobba honom på det sättet? Jag tänker att du då förmodligen har lättare att få honom att tänka framåt plus att du själv slipper sitta på och känna dig rädd. Du skriver också att du haft hästen i fyra år, hur gamal är den nu? och vad har den gjort före din tid? Fanns det problem redan då? Har du fått hjälp av ngn tränare? Om hästen är trevlig i övrigt vore det ju synd att sälja, men du måste naturligtvis komma tillrätta med detta problem, mitt bästa råd är nog att ta hjälp av någon erfaren ryttare.

....men jag vill inte en period till. Ska jag ge upp och sälja?

Ja det tycker jag.
Hästen är farlig både för sig själv och dig. Frågan är om du vågar sälja honom då han har befäst detta beteende. Var isåfall tydlig mot spekulanter.

Är hästen svår i hela hanteringen? Är beteendet så allvarligt att det går att få den utdömd (kan man få ers från förs för beteendeproblem förresten)?

Senast ändrad:

En sån häst skulle jag röntga från öra till svans, böja och bända på, på klinik. Om de inte hittar något fel, vilket de tyvärr ofta gör, så skulle jag skicka bort den. Antingen till försäljning eller på tillstukning.

Inget roligt läge :crazy:
Skulle inte rida den hästen mer om jag var du, eftersom det faktiskt är livsfarligt. Att rida en häst som inte drar sig för att stegra sig så högt att han slår runt, är ungefär som att spela rysk roulette (såvida du inte är expert på problemhästar av det här slaget och vet exakt vad du gör)

Har själv hamnat under en sån här häst och hade en jäkla tur som klarade mig med hjärnskakning, trasig axel och sprucken överarm.
Min kompis gick det sämre för...hon fick skador på rygg och knä som satte stopp för all framtida ridning :cry:

Tycker du ska lämna bort hästen till en expert...det är inte fegt, utan klokt att inse sin begränsning i det här läget.
Vet att tex Monty Roberts fått bukt med stegrande hästar med hjälp av en huva som begränsar hästens synfält uppåt. Finns även andra metoder som kan funka...men det är inget man ska experimentera med på egen hand.
Att sälja hästen är knappast ett alternativ eftersom risken då är stor att han skadar någon annan.

Var rädd om dig, snälla du...INGEN häst är värd att du kanske blir skadad för livet :(

Hej när jag tänker tillbata minns jag 2 svåra hästar som orsakat dödsfall ,en äldre man och en tonårig flicka samt en häst som gick över och spräkte bäckemet svårt, tänk först agera sedan

min ponny kör ibland stilen med att stegra när han tycker något är allderles för jobbigt... de ja gör är att driva, och då menar ja verkligen driva för allt vad ja är värd:) de funkar iaf för mig:banana:

Inget roligt läge :crazy:
Skulle inte rida den hästen mer om jag var du, eftersom det faktiskt är livsfarligt. Att rida en häst som inte drar sig för att stegra sig så högt att han slår runt, är ungefär som att spela rysk roulette (såvida du inte är expert på problemhästar av det här slaget och vet exakt vad du gör)

Har själv hamnat under en sån här häst och hade en jäkla tur som klarade mig med hjärnskakning, trasig axel och sprucken överarm.
Min kompis gick det sämre för...hon fick skador på rygg och knä som satte stopp för all framtida ridning :cry:

Tycker du ska lämna bort hästen till en expert...det är inte fegt, utan klokt att inse sin begränsning i det här läget.
Vet att tex Monty Roberts fått bukt med stegrande hästar med hjälp av en huva som begränsar hästens synfält uppåt. Finns även andra metoder som kan funka...men det är inget man ska experimentera med på egen hand.
Att sälja hästen är knappast ett alternativ eftersom risken då är stor att han skadar någon annan.

Var rädd om dig, snälla du...INGEN häst är värd att du kanske blir skadad för livet :(

detta har även hänt min pappa, han fick exakt samma skador som du... en klassiker med tur!

Jag håller med flera som skrivit ovan: rid inte den hästen mer! Iaf inte just nu!bDet handlar inte om att ge upp eller fega eller något sådant utan som jag tolkar dig så känner du själv faktiskt inte att du vill mer -du är rädd och känner att hästen har övertaget -ett sådant utgångsläge kan bara gå galet. T.o.m. risk att det går RIKTIGT galet. Och den här kampen är inte värd hela resten av ditt rid-liv!

Koppla bort från kampen och rid inte hästen på några dagar, fundera på vad du har för alternativ och kolla upp dem, t.ex. tillridning, tränare, försäljning, ta bort hästen osv. Och prata med kunnigt folk, ex. tränare m.fl. Du kan ta tid på dig för ett beslut och kolla alla utvägar ordentligt!

Men pressa inte situationen mer nu, det är dig och ditt framtida liv som står på spel! Var rädd om dig och hoppas att du kommer fram till ett bra beslut!

Jag vet precis hur du känner dig. Mitt monster går också på bakbenen, men han har god kroppskontroll och går inte över. Han slutar dessutom härja om jag blir stak i min ridning.

Det jag tycker du ska göra är för det första att ta honom bort från sitt harem av ston. Låt honom gå med andra valacker eller ensam. Att låta en valack som har lite hingstfasoner gå med ston ökar testosteronhalten och gör honom ännu kaxigare.
Sen hade jag arbetat från marken tills du känner dig så pass trygg att du vill sitta på honom. Om han har såna här perider så gör det jbbigt för honom att bråka. Tömkör honom jättetrött och skritta sen ut en tur. Är han då dum tömkör lite till, gör honom helt enkelt så trött att han inte orkar bråka. Låter kanske lte grymt, men det handlar om din säkerhet. Du ska inte rida ut på en häst som du inte är trygg på. Håll dig på bana eller ridhus tills du känner att du har kontroll.

Ge det ett försök till om du känner att det är värt det. Sälj annars hästen-men var tydlig med hur han är!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 885
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar