stegrar och bockar

M

misterhultspyret

hej!
jag har ett problem.
med en hingst som kan stegra och bocka när man ska rida speciellt om han har stått ett tag.
vad kan vara problemet?
är detta bara hingst ideer?

Jag har en 12 årig varmblods valack som gör samma sak..
Jag tror det är lite trots och nått man får träna bort bara

hej det e bara träna och träna och känner du att du inte klarar av han så skaffa en bra tränare för just såna hästar hingstar e lite kända för att vara trotsiga. :smirk:

Nej, det är inte bara hingst ideer. Sto, valack eller hingst. Vill hästen protestera mot något spelar det ingen roll vilket kön det är. Att din häst stegrar eller bockar betyder att den vill säga något till dig. Men du förstår inte vad han vill så då blir han frustrerad och försöker få bort obehaget = dig. Ta inte åt dig fel nu...att läsa av hästar kan vara svårt.
Frågan du måste ställa till dig själv är VARFÖR!
När gör han det? När du hoppar upp? när du hoppar? När du vill kräva något av honom?
Beror det på sadeln? bettet? överskottsenergi?
Har han ont någonstans? massör?.Fundera när han gör det för att komma fram till vad det är han inte tycker om.
Det låter lite som överskottsenergi eftersom att han gör det när han stått. Komm ihåg att hästarna fortfarande är hästar. Alltså en vildhäst som är ute dygnet runt och endast sover i ca 4 timmar resten av tiden vandrar de och äter. Mera utevistelse kanske?
Hoppas att det ordnar sig för dig och din häst. Kräv aldrig för mycket av honom utan gå då tillbaka till steget innan. Hästar har svårt att förstå vad vi vill. Om de hade förstått allt vi ber de om skulle de nog aldrig bli några problem.

Komm ihåg att om hästen säger att det är svårt så är det så svårt.

Överskottsenergi kallas det... Det är vanligt att hästar som har stått ett tag blir lite busiga, särskilt efter som så många ger sina hästar samma foder trots att de står. Om du inte redan minskar ner kraftfodret när han inte går så gör det, det kan hjälpa. Sen kan du longera honom lite innan du ska rida så att han springer av sig det värsta innan du sitter upp.

Lycka till!

hej!
ja han är ju hälften vildhäst och hälften quarter.
han är import från USA.
men han är ute dygnet runt han går då lösdrift i stora hagar.
jag rider utan sadel och på vanligt tränsbett.
och endast promenad ridning.

Vad bra att han går på lösdrift i stora hagar. Det är möjligt att det är överskottsenergi. Men han kan även ha ont någonstans. Be gärna en duktig massör titta igenom honom. Om han är ung och lite riden kan han tycka att det är obehagligt med en ryttare på ryggen ?? Vet du vad han användes till innan du red honom. Om det beror på något som följt med honom?? Oftas kan många problem med ridning lösas med rätt träning och mitt tips till dig då är att rida för en instruktör som håller på med akademisk ridkonst. Lycka till och använd hjälm :)

jag sa inte att att bara hingstar stegrar och bockar jag sa att det e ganska kända för det ston och vallacker kan göra precis likadant

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 962
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar