Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

hur kan saraanderssons inlägg vara till hjälp undrar jag, om du/tränaren tagit fram hästar till svårklasshoppning och utbildat unghästar osv?

Lite trådkap kanske men jag har själv haft en människa i min närhet som taigt upp en unghäst till svår klass i dressyr men som med unghäst nummer två (flera år senare) fick erkänna sig besegrad. Jag vet så klart inte alls hur det är med ts tränare men vill bara påpeka att det kan ju vara en liknande situation.

TS: Har du själv ridit in hästen? Hur länge har du haft den? Har du ridit unghästar förut?

Du säger att du tränar 20-30 min i veckan (?) - du har inte möjlighet att intensivträna för annan tränare (den du har nu verkar ju inte kunna föra dig och hästen vidare?)? När man ska ändra sin ridning (vilket det låter som att du måste göra) är det verkligen att föredra. Du hinner dessutom inte etablera dåliga vanor hemma då.

Hästen är en valack, 5 år...

Han vill inte acceptera innerskänkeln i vänstervarv och ännu mindre ta stöd på yttertygeln.
De han gör är att gå emot skänkeln så kraftigt att de ser ut och känns som att han går utåt ställd...

När jag "tvingar honom" att ta stöd på yttertygeln genom att hålla den stadigt och hålla inner skänkeln om samtidigt som jag mjuk leder in framdelen så han "måste" böja bålen. Då bär de iväg! Uppåt och högt! Har haft en graman som varit fäst i sadelgjorden vid skänkelläget för att ha en "handbroms" Igår fick jag ner huvudet och fick runt honom på en minimini volt efter att han rest sig en gång. Stark är han och sliter sig loss ur det greppet och ställer sig så pass att jag anar oråd och slänger mig av i luften, hästen landar på arslet och tar sig sedan upp utan problem...
Jag joxar fast mitt stigläder som lossnade från sadeln när han ställde sig, hoppar upp och skrittar på lång tygel, då går han i lugnt tempo med spetsade öron... Han är alltså inte stressad av det hela utan agerar i ilska mot jobbet...
Allt detta hände när jag jobbade i skritt, hur han beter sig i de högre gångarterna med samma "jobb" vill jag inte ens tänka på...

Han är genomkollad i HELA kroppen, han är frisk och kry och anpassad utrustning (provat en hel del olika varianter av bett, allt från Nova till 5 delat reagerar lika på alla)...

Nu ska han få gå på töm en hel del, då jag inte känner för att sätta mig upp då han blir väldigt oresonlig när han sätter den sidan till...

Hur hade ni gjort?

Sänkt kraven något alldeles enormt, låtit bli allt vad tvingande tygeltag heter och ridit ut i friskt tempo så mycket det bara gick. Utan fungerande motor kommer du aldrig till ridning.

Som jag förstår det så är det i vänster varv problemet sitter, och det blir bättre på töm men inte bra? För mig låter det ändå som ett fysiskt problem av något slag, annars hade det varit bekymmer i bägge varv och inga problem alls på töm. Framförallt eftersom han reagerar så kraftigt med att resa sig.

Det finns ju tyvärr mycket som inte syns vid en vanlig genomgång av veterinär, och som du själv säger så kan man inte gå in på detalj om man inte kan härleda problemet till ett visst ställe. (Har själv haft en häst som reste sig i vissa lägen, röntgen och ultraljud visade inget. Däremot titthålsoperationen avslöjade ett knä som var fullkomligt totalslut.) Jag hade letat reda på en klinik där det finns möjlighet att göra ridprov, så att vet kan se hur hästen rör sig och uppför sig under ridning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka