Stegrande häst i box...

M

mjauen

Det är nu så att min häst stegrar hela tiden i sin box när man tar ut ngon annan häst i stallet, vet inte vad jag ska göra för att få honom att sluta eftersom jag är rädd att han ska fastna över kanten som han var nära att göra sist:crazy: Jag har slagit med en sopkvast på galret när han stegrat fast han lärde sig ändå inte...
Någon som varit med om detta eller har några tips?

Tacksam för svar snarast!!

Sv: Stegrande häst i box...

är hästen lugn annars..alltså om man inte tar ut någon annan? eller är de när den blir ensam?

är hästen lugn annars..alltså om man inte tar ut någon annan? eller är de när den blir ensam?

Han har igentligen inte så överdriven häst instinkt, kan rida ut på han själv och på tävligsplatser är han som en hund och säger inte ett ljud men så fort man börjar gå med någon häst i stallet, även om han inte gillar den hästen börjar han gnägga, stegra och sparka i väggen.
Det verkar även som att han tycker det är lite kul, en sysselsättning typ...

hoppas du fattade:D

hästen behöver ju inte bli stressad när man rider ut ensam o så om hästen litar på ägaren, många hästar som är kolugna att rida ut på men som inte vill bli lämnad av dom andra hästarna..de är ju lite skillnad på om de är dom som lämnar eller om dom blir lämnade.

så hästen kan säkert bli stressad av de och ja tror inte den gör de för skoj skull..går de att undvika genom att inte lämna hästen ensam så är väl de de bästa..om nu hästen är lugn och "normal" annars.

Har ni inte galler runt boxarna?

Jag hade låtit hästen vara, de kommer oftast på att det inte tjänar något till och att de inte är ensamma för evigt. I en välbyggt box kan det oftast inte hända så mycket, så där kan hästen få hållas.

Bestraffa inte hästen för att den tycker att det är jobbigt att bli lämnad, låt den tänka själv.

Min häst är också orolig när den lämnas ensam i stallet. I början stegrade han och slog i gallret, Tror han har slutat med det (ser ju inte det när jag inte är där) men han slår med frambenen i dörren, skrapar i golvet och går runt, runt i boxen. Har hängt in ett hönät eftersom han bara trampar ut allt hö om man lägger det på golvet.

Har haft hästar tidigare som hållt på så också men de slutade efter ett tag men den här verkar vara en envis typ.

Vet faktiskt inte hur man ska komma till rätta med det. Jag har satt dubbla lås på dörren och gallret så att det ska hålla emot bättre och försöker se till att han inte kan skada sig på något.

Vore kul att sätta dit en kamera och se hur han betér sig när jag och den andra hästen gått ut. Hoppas att han är lugnare då än när han hör oss.

Ta ut hästen och led sedan in den igen. Det brukar ibland fungera, då många hästar har svårt för att bli lämnade men klarar av att tas in i stallet ensamma.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 128
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka