stegräknare

Korven

Trådstartare
Kan man sätta en stegräknare på en häst och tro att den sitter kvar? Skulle vara kul att se hur mycket en häst går i lösdrift per dygn.

Sv: stegräknare

Frågan är hur tillförlitligt det blir om hästen står och slår bort flugor... Annars borde det ju gå att sätta den i ett benskydd, linda fast med tejp eller liknande för säkerhetskull.

Jag tror nog mer på att fästa de i bogspännet på täcket om den har något eller om de funkar att simpelt fästa den i grimman. Min stegräknare funkar bara jag håller den i handen och går så då borde den funka på grimman? Benskydd verkar lite riskabelt tycker jag.. benen är så känsliga :P

Fast jag tror inte att hästens huvud rör sig lika mycket vid ett steg som din hand gör när du går. Hade varit häftigt om det funkade, men jag tror att stötarna från ett människosteg färdas mer upp igenom kroppen än ett häststeg gör. Kan ha fel dock ;)
kan ju vara värt att testa :)

Idag stod det i Ridsport att man på Flyinge hade satt stegräknare på hästens ben för att se hur mkt den rörde sig i lösdrift resp hage dagtid. Hade varit roligt att prova själv! :)

Annars kan ju ett alternativ vara att köpa en gps-tagg och sätta på hästen så kan du följa den i mobilen. Vet inte om det funkar men du kan ju göra ett pilotprojekt. Kolla Kjell t ex.

sätter man stegräknaren på ett benskydd och bara limmar och syr fast det så borde det gå.

hade valt ett framben och satt stegräknaren på utsidan av benet.

Annars kan ju ett alternativ vara att köpa en gps-tagg och sätta på hästen så kan du följa den i mobilen. Vet inte om det funkar men du kan ju göra ett pilotprojekt. Kolla Kjell t ex.

Fast den visar väl inte hur långt hästen har gått under en dag, mer var den är nånstans?

Kan man sätta en stegräknare på en häst och tro att den sitter kvar? Skulle vara kul att se hur mycket en häst går i lösdrift per dygn.

Jag tänkte precis det samma idag när jag läste Ridsport. Det skulle vara väldigt intressant.

Jag tänkte linda benet och sätta räknaren innanför lindan på utsidan benet. Det borde funka.

Jag läste också samma sak i Ridsport. Det borde räcka att fästa i ett benskydd eller i en boot (blev det rätt nu? Inte i båda bootsen alltså utan bara i en) om du har en bra modell som sitter still på hoven och inte far runt.

Jag tror nog en gps är mer tillförlitlig, de finns ju sådana som loggar rörelser. Min ponny blev med GPS i somras!
Lilleman.jpg

Kartan och GPSen är inte helt synkade (därför det ser ut som att han varit ute på vägen) samt att jag upptäckte att den ibland hoppar iväg när den tappade kontakten med en eller flera satelliter (precis som runkeeper kan göra för en). Fick en del falsklarm om att han smitit! Syns vart han trivs bäst i sommarhagen också; Där är det en lätt upphöjning, mycket som händer och nära till tältet :)

Sjukt intressant att en häst på lösdrift/ut på natten bara knallade typ 5-6 km/dygn. Och folk tycker man inte behöver skritta fram så mycket, vad är oddsen att hästen gått aktivt 1 km just innan man lägger på sadeln och går ut :cautious:

Sjukt intressant att en häst på lösdrift/ut på natten bara knallade typ 5-6 km/dygn. Och folk tycker man inte behöver skritta fram så mycket, vad är oddsen att hästen gått aktivt 1 km just innan man lägger på sadeln och går ut :cautious:

Vad intressant, jag måste nog köpa tidningen. Jag skulle tro att det där även beror på typ av lösdrift, hästkompisar och hästtyp. Jag hade en tidigare som jag alltid noga skrittade fram eftersom jag visste att hon inte rörde sig mer än hon behövde. Samtidigt har jag en som jag vet rör sig mycket så den behöver inte skrittas så mycket av den anledningen (numer skrittas den dock mer då den börjar vara till åren kommen). Om jag hyrde in mina på lösdrift så skulle jag nog skritta mer för säkerhets skull så att säga eftersom jag då inte kunde var så säker på hur mycket hästen rört sig i hagen. Jag har mina hemma och har alltså tid att studera dem mer.

För att inte kapa tråden helt så borde det även gå att låna hundens GPS-pejl och på något sätt sätta fast hundenheten på exempelvis täcket. Då får man väldigt exakt information om hur hästen rört sig, ungefär som @Lillkumpula visade. Huruvida skallindikatorn funkar på häst vet jag dock inte :D

Jag tejpade fast en gps i grimman på min ponny som ett projekt på SLU en gång. Det var askul! På 8 h i hagen hade han gått ca 3 km. De rör sig otroligt lite om de får välja. Hade varit kul att jämföra lösdrift, boxhäst (i hagen då förstås) och active stable och se om det är någon skillnad. Det kanske finns såna studier?

Liknande trådar

Fritid Funderar på att åka till Oslo men när jag googlar hittar jag inget som verkar kul att göra eller se där. Sitter bukefalisterna på några...
Svar
9
· Visningar
357
Senast: bollen__
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama