Stegra på kommando?

MoCa

Trådstartare
Hej!

Skulle så gärna vilja lära min häst att stegra på kommando, men har en fråga, hur lär man hästen det på bästa sätt?

Har hört att man ska ta ett långt spö och ta i med hela kroppen och bara visa "UPP!" samtidigt som man håller spöt i skyn. Men lyssnar hästen verkligen på det då? Jag menar, varför skulle den göra det? Fatta vad man menar liksom, krävs det verkligen inte mer än så?

Vill gärna ha mer tips innan jag börjar försöka lära min häst detta :)

Lägg gärna in bilder om ni har också! :)

Sv: Stegra på kommando?

Varför ska du lära din häst något som de flesta gör allt för att förhindra? vad vill du uppnå med det? Till vilken nytta? Vad händer om någon annan ska hantera din häst och råkar göra något som hästen uppfattar som stegringskommando? Dessutom är det ganska påfrestande för hästens höfter att stå på två ben.
I mitt tycke är det bara dumt.

håller dock med lite där ;)
men varför skulle folk lära sina hästar det om det nu är så dumt? Folk håller på så mkt med trickträning nu för tiden, tror nog att folk tänker efter innan, varför tror du att jag lägger in en tråd om hjälp, när jag egentligen vet ungefär hur man tränar detta? Jo, för typ sånna tips som du gav mig nu (som jag egentligen visste om, men ibland behöver man höra det av någon annan).

Håller med dig, men har tänkt att börja med trickträning med min häst nu, och tänkte att det kanske är bra att börja med stegring på kommando? Kanske är dumt egentligen, vad vet jag. Min häst vet vad som gäller, står jag på marken och ger henne ett kommando, så är det från marken det gäller, inte när jag sitter på henne. Tro mig, hon är väääldigt lydig. Visst, vad som helst kan hända egentligen, men hon är absolut inte typen som skulle ens tänka tanken att, "Nu ska du av!".

Börja med att stegra på komando?
Har du tagit ngn form av kontakt med tränare/förening tex NTT? Trickträning kan gå precis lika illa som vanlig ridning om man inte vet vad man gör, och man ska precis som vid vanlig ridning ha någon form av tränare/rådgivare som vet vad dom pratar om.
http://web.telia.com/~u51019385/utbtrappa.htm - Här är Natural Trick Trainings utbildningstrappa, och som du ser kommer att stegra mkt långt fram.

Horsemanship, westernriden.. Vet inte om hon kan några trick direkt, men borde inte bli så svårt tkr jag. :)

Tänk efter innan du börjar. Varför vill du att hästen ska just stegra?
Stegra är absolut inte något första trick.
Börja med saker som yoga, bergsget, buga m.m.
Stegra bör hälst ligga efter ligg i ordningen.
Det är en mkt dominant handling som andra säger kan bli farlig (även på en lydig häst).
Jag är inte häller för att man ska stå framför hästen och veva för att trigga upp den i en stegring. Ta kontakt med en tränare och låt stegringen vänta tills ni har en grund att stå på.
Och tänk efter innan. Och ta reda på mer om trickträning innan du kommer på att du ska lära hästen ett trick du inte vet vad det betyder för hästen.

22311511.jpg

27555499.jpg

29376263.jpg

Är inte det en medryttarhäst som du precis börjat rida på?
Kanske inte är så smart att börja med sånt redan och dessutom på en annans häst, om det nu inte är ägaren som bett dej att göra detta?

Sant :P

Ni vet väl inte vad vi har pratat om?

Men jag har hört det nu liksom, räcker med att en säger det alltså.

Jag skrev inte så mkt om stegringen i sig, utan att det inte ens är din häst. Ingen annan som skrivit om det innan..

Jag skulle själv bli ganska sur om jag hade en ny medryttare på min häst, och sen läste här inne att hon skriver om den som sin och dessutom vill ha hjälp med hur man lär den att stegra sig.

Vad du gör med din häst är din sak, men med andras hästar är det annat. Kanske ägaren lagt ner en massa tid för att få bort sånt och så kommer du och ska lära den saker för att du tycker det är fräckt..

Senast ändrad:

Ja du kan ju prova och se om det funkar...

Läs lite om trickträning innan du börjar exprimentera..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama