Steglängd

P

PANNI2

Lite osäker på under vilken tråd... Men provar här.

Hur kan man träna upp steglängden? Nu menar jag det där lilla extra. Någon som provat att stretcha?

Mvh Panni2

Sv: Steglängd

rida jättemycket tempoväxlingar så att hästen blir tillräckligt stark för att kunna ta fram det där lilla extra

Mycket tempoväxlingar och samlande arbete, samlad trav -mellan trav- samlad trav. Att rida mellangångerter ur öppna fungerar också bra.

Att rida övercavaletti kan fungera på en del hästar, somliga blir bara spända.

Rumpnissen skrev:
Mycket tempoväxlingar och samlande arbete, samlad trav -mellan trav- samlad trav. Att rida mellangångerter ur öppna fungerar också bra.

Att rida övercavaletti kan fungera på en del hästar, somliga blir bara spända.

Kan bara hålla med om detta.

Stretching (satvas?) kan fungera. Jag har provat (håller fortfarande på) med min häst som inte vill ta ut sitt steg i trav. Har märkt skillnad. Men jag tror att det är summan av kardemumman (bommar, klättring, öppnor, tempoväxlingar osv osv).

Klättringen är super. Fick ett tips om att göra halter i nerförsbackar. Då visar man dem hur man vill att baken ska börja bära vikt. Fungerar utmärkt på min märr.

Att får ett längre steg handlar om att hästen måste börja bära upp sin kropp med bakdelen. Börja placera sina bakben lite närmare sin tyndpunkt. Det går bara om man stärker hästen. Så hästen orkar. Sen när hästen e starkare kan man börja samla upp hästen på sina bakben och visa hur man vill ha den. Då lyfter hästen sin framdel å får lättare steg. Oftast kommer de längden. "hästen kliver färdigt sitt steg i luften, sätter sen ner det i marken". (ökad trav typ)

Själv har jag fått viktdamasker som "försökskaniner" av en veterinär. (ingår i en studie). Det används flitigt av eliten. Hästen blir starkare (samt mer jämnmusklad om man lägger vikter e hur hästen e stark) i sina överarmar och lyfter då sitt ben längre framåt. Men detta ska man göra i konsultation med en kunnig person! Skulle inte våga mixtra med sånt själv. Jag e inget proffs...

Aja, nu blev det så där långt igen... Lycka till!

Steglängden blir bättre ju mer samling du får i hästen... så jobba mkt på att komma längre i hästens samling så kommer också steglängden att bli längre.
Tänk bara på att ökningar är den rörelse som sliter mest på hästen...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnryttaren Ulrika Holmquist har beskrivit henne som ett superproffs. Tränaren Maria Andersson berättar om ett dominant sto med...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 531
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar