Steeljoint, Flexijoint etc.

E

Egonson

Min häst har skit-kassa hovar för tillfället, skorna (och hovväggarna..) flyger och inget verkar hjälpa. Samtidigt äter hon Glucosamin för lederna, så jag tänkte att man kanske kan köpa ett preparat som hjälper både hovar och leder! Har läst lite och kommit fram till Steeljoint, och Flexijoint (som ju är förtvivlat dyrt men köper man inte glucosamin så kanske det går att få ihop).
Vad är det för skildnad mer än innehållet? Vilket hjälper mot dåliga fötter? Biotin och Kiselgur tror jag nog inte riktigt på, bättre att köpa ett "supermedel" direkt då.

Sv: Steeljoint, Flexijoint etc.

Grejen är att det FINNS INGA undermedel som hjälper alla hästar. För vissa räcker det med lite biotin, för andra hjälper Steel joint och för somliga finns det inget alls som hjälper.

Min handledare på hovslagarpraktiken sa sig ha sett väldigt goda resultat på steel joint, men själv har jag inte provat det.
Men det förutsätter ju att de sköra hovarna orsakas av en brist på något, är det inte så så får man ingen effekt.
Sen måste man också komma ihåg att det inte går att påverka redna utvuxna hovar, utan bara det nya horn som bildas. Så det tar upp till ett år innan man ser effekten fullt ut = den tid det tar för hovväggen att bytas ut helt mot ny...

Nej det förstår jag! Jag vet också om att det tar runt ett år innan hovväggen är utbytt. Biotin hjälper inte på den här damen, det har vi provat.

Jag vet inte om hon har någon brist, hon går på ordentligt bete och får dagligen mineraltillskott (Krafft Grön), samt nyponpulver och glucosamin för lederna (vilket hjälper mkt bra).

Jag är beredd att prova vad som helst nu som gör hovarna bättre och kanske bra till nästa sommar.
Det kanske är värt att prova Steeljoint.

Det är ju inte farligt att prova. Kom bara ihåg att ta bort det andra mineralfodret först...

Det är ju större chans att det fungerar om man tar ett tillskott med många beståndsdelar, än om man tar en bit i taget. Det tar så himla lång tid om man ska börja med att testa biotin i ett år, sen kiselgur i ett år och sen ..... :p

Lycka till!

Ja det tänkte jag göra i så fall, blir alldeles för mycket av mineraler annars.

Hm, ja! Vi provade Biotin i 1,5 år men ingen skildnad. Hästen har kassa hovar tyvärr, trots bra foder, bra hovslagare etc. Bättre på vintern när de får fukt hela tiden, men sådant här väder är livsfarligt för de stackars fötterna! Blött, tort, blött, tort..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka