Statisk ponny

Seabaz

Trådstartare
Min ponny är helt statisk i pälsen och det knastrar otrevligt när jag ska borsta :crazy:

Varför är han det? Och kan man göra nåt åt det? Han har inte vart det förut utan det har kommit nu för 1-2 veckor sedan då det började bli varmt ute och jag gissar att han borde börja fälla ordentligt snart...

Sv: Statisk ponny

Min katt blev alltid extra statisk när det blev vinter-vår. Jag gissar på att det har med luftfuktigheten att göra. Testa med ordentligt med pälsglans så kanske det släpper?

Jag får gå och ta i järn eller något som leder av elektriciteten lite då och då när jag håller på med hästen. Särskillt när jag tar av täcke så står jag och håller i en järnbalk, men det knastrar ändå hej vilt om hästen och det märks på honom att det inte är så skönt.
Upplever att det blir värre när jag har något fleece-plagg på mig.

Inte så kul när både häst och människa är laddade och så ska man klappa pålle på mulen. Smäck säger det och så har hästen farit all värdens väg.

Men tror också som cahs att det är årstidsbundet.

Jepp, detta är inte ovanligt den här tiden på året. Något som hjälper är att i möjligaste mån undvika syntetiska material. Tex använda borstar med riktigt hår i ( fast de måste vara lite använda sen förut för att slippa stötar) och ha på sig något i bomull eller ull. Jag brukar dra på mig en munkjacka i bomull över fleecetröjan. Hjälper också en hel del att ha på sig någon typ av handskar/vantar i äkta skinn. Samt pälsglans! Då brukar man kunna slippa det värsta!

Borstar med "naturborst"! Jag har tidigare haft problem med att jag/hästen blev statisk men inte sedan jag bytte ut mina borstar med syntetmaterial till borstar med naturmaterial :)

Precis som Iliaca säger så brukar det hjälpa att undvika syntetmaterial och satsa på naturborst, bomull, ull osv. Just täckena kan jag få en del problem med, men försöker att inte dra av dem utan mer "vika och lyfta" av dom. Då skapas inte samma friktion som när man drar tyget mot hästen, och det blir inte lika statiskt.

Jag har bara naturborstar och hästen har inget täcke...

Har löst det nu med att jag sprayar med vatten/linimentschampoo innan/medan jag borstar... Men jag hooppas det försvinner snart, det är lite obehagligt!

Bara spontant tanke, kan det kanske ha något med skorna att göra (om ponnyn är skodd)? Vet inte hur det skulle fungera rent naturvetenskapligt men ändå :P

Han är oskodd :D

En annan sak som är intressant dock är ju att när snön försvann så blev ponnyn inte bara statisk i pälsen utan också väldigt rädd för att gå genom grindhålet, särskilt om elen är på! Spelar ingen roll om jag råkar nudda marken med tråden eller inte, han är orolig...

Men det är väl så att nu leder det bättre och det kan även vara så att staketet ligger mot marken på nåt ställe...

I mitt fall är det bra då denna ponny vart en rymmare tidigare, så det här är bara bra att han inte vill gå nära staketet, det är inget problem. Men just funderade på eftersom allt kom samtidigt nu ?

Jag brukar göra så att jag håller den hand som jag inte borstar med på hästen hela tiden. Det funkar faktiskt! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka