Statisk häst!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nelya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 279
N

Nelya

Hoppas det är rätt plats för min tråd.

Min Nordsvensk har blivit väldigt statisk sen hon tappat vinterpälsen. Jag får många stötar av henne och idag råkade jag ge henne en stöt tillbaka rätt i ansiktet så hon vägrade att till och med ta godis ifrån handen, vilket är otroligt eftersom hon är en riktig gottegris. Innan jag åkte hem nosade hon dock osäkert några gånger på min hand efter många uppmuntrande klappar om hon vände huvudet mot mig.

Hon har varit statisk ett ganska bra tag men det är första gången detta har hänt. Jag brukar smörja händerna med lite helosan som ligger i hennes ryktpåse eftersom jag märkt att jag inte får några stötar från henne då.

Är det någon som vet vad jag kan göra mot hennes statiska päls? Någon sprey eller något? Jag är rädd att om det fortsätter så kanske hon får fler stötar och blir rädd för att ryktas överhuvudtaget. Är det någon som har haft samma problem?

Sv: Statisk häst!

Prova att ta i marken/golvet innan du rör vid din pålle om du tex tagit av täcket. Att ha på sig sådana gummihandskar som används inom vården hjälper också en del!:)

Kan bero på material i kläder och täcke också

Senast ändrad:

Tack för tipsen!

Dockan (nordisen) har inte haft täcke på sig alls under hela den tiden jag har haft henne som min egen, dvs sen i oktober, och så vitt jag vet brukar hon aldrig ha haft täcke på sig innan dess heller så det kan ju inte bero på det. Hon har bara blivit statisk i pälsen ändå nu när hon har sommarpälsen. Gummihandskar lär nog hjälpa så jag ska testa det ett tag. Kanske man inte blir lika smutsig under naglarna dessutom :)

Jag har alltid det problemet oavsett vilken häst jag borstar och tror därför att det har med mig att göra :confused: vet ej om detta är sant men jag har köpt borstar i naturmaterial i stället för syntet och det har hjälpt jättemycket!! Jag har dom som finns på Hööks. :bump:

Ja, det där är vanligt på våren tycker jag. Värst är om man borstar i solen.
Jag tror att pälsglans skulle kunna hjälpa lite, men ta inte på det där sadeln ska sitta...då kanske det blir väl halt :p
Sen som någon annan sa, naturmaterial i dina kläder och på borstarna kan hjälpa också.

Det är likadant för mej, jag ger alltid alla stötar både människor och djur, är verkligen laddad.. :rofl: jag tycker att det hjälper att spruta liiiite pälsglans på händerna och borstarna.. ;)

Tack allihopa för era tips.!! :D

JAg funderade lite på det där idag när jag var hos henne. (Hon betedde sig som att inget hade hänt och bestämde sig för att rymma ur hagen idag istället)

Det är nämligen så att jag kom på att jag har ju börjat rykta henne nu när hon tappat vinterpälsen. Innan borstade jag ju bara av henne med rotviska eftersom hon hade päls som en björn. Jag ska strunta i ryktningen ett tag och köpa pälsglans också och se om det hjälper och sen får jag byta ut ryktborstarna om det nu inte skulle bli bättre...

Tack än en gång för all eran hjälp!! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 476
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 283
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 149
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 121
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka