S
Sax!
Har en häst i stallet som nyligen haft lymfangit och fått sulfa mot detta. Han har varit symptomfri i drygt en vecka nu.
Problemet är att han blir tjock i bakbenen framförallt över natten.
Det känns inte som vanliga gallor utan de känns riktigt statsade, som man själv känner sig efter flera timmar i flygplan :smirk:
Flera i stallet tror att det beror på att han får 500 gr soja/dag.
Uträknad foderstat med en kvot på drygt 6,3 som han ätit sedan installning i september.
Jag har aldrig sett den typen av reaktion på soja själv så jag tror inte på det. Någon som är av annan erfarenhet?
Hur som helst så har vi plockat bort sojan i ett försök på 1 vecka.
Själv tror jag på att det är dålig blodcirkulation och lite efterdyningar från den tidigare lymfangiten. Han har också haft mycket problem med mugg från och till.
Han ser ut att vara något trångskodd bak och det är nu 6 veckor sedan han fick nya skor (hovis kommer på fredag).
Har sett att Martha har skrivit om ett homeopat medel som heter Bufo Rana. Är det något man ger vid akut tillstånd eller förebyggande?
Ni som har probelm med stasade ben på era hästar, vet ni vad det beror på?
Vad gör ni i förebyggande syfte?
Hästen är alltså ohalt och har inga vidare problem med benen.
Svullnaden går ner till "nästan" torra ben efter motion.
Tacksam för svar och tips!
Problemet är att han blir tjock i bakbenen framförallt över natten.
Det känns inte som vanliga gallor utan de känns riktigt statsade, som man själv känner sig efter flera timmar i flygplan :smirk:
Flera i stallet tror att det beror på att han får 500 gr soja/dag.
Uträknad foderstat med en kvot på drygt 6,3 som han ätit sedan installning i september.
Jag har aldrig sett den typen av reaktion på soja själv så jag tror inte på det. Någon som är av annan erfarenhet?
Hur som helst så har vi plockat bort sojan i ett försök på 1 vecka.
Själv tror jag på att det är dålig blodcirkulation och lite efterdyningar från den tidigare lymfangiten. Han har också haft mycket problem med mugg från och till.
Han ser ut att vara något trångskodd bak och det är nu 6 veckor sedan han fick nya skor (hovis kommer på fredag).
Har sett att Martha har skrivit om ett homeopat medel som heter Bufo Rana. Är det något man ger vid akut tillstånd eller förebyggande?
Ni som har probelm med stasade ben på era hästar, vet ni vad det beror på?
Vad gör ni i förebyggande syfte?
Hästen är alltså ohalt och har inga vidare problem med benen.
Svullnaden går ner till "nästan" torra ben efter motion.
Tacksam för svar och tips!