Stasade Bakben-soja-lymfangit

S

Sax!

Har en häst i stallet som nyligen haft lymfangit och fått sulfa mot detta. Han har varit symptomfri i drygt en vecka nu.

Problemet är att han blir tjock i bakbenen framförallt över natten.
Det känns inte som vanliga gallor utan de känns riktigt statsade, som man själv känner sig efter flera timmar i flygplan :smirk:

Flera i stallet tror att det beror på att han får 500 gr soja/dag.
Uträknad foderstat med en kvot på drygt 6,3 som han ätit sedan installning i september.
Jag har aldrig sett den typen av reaktion på soja själv så jag tror inte på det. Någon som är av annan erfarenhet?

Hur som helst så har vi plockat bort sojan i ett försök på 1 vecka.

Själv tror jag på att det är dålig blodcirkulation och lite efterdyningar från den tidigare lymfangiten. Han har också haft mycket problem med mugg från och till.
Han ser ut att vara något trångskodd bak och det är nu 6 veckor sedan han fick nya skor (hovis kommer på fredag).

Har sett att Martha har skrivit om ett homeopat medel som heter Bufo Rana. Är det något man ger vid akut tillstånd eller förebyggande?

Ni som har probelm med stasade ben på era hästar, vet ni vad det beror på?
Vad gör ni i förebyggande syfte?

Hästen är alltså ohalt och har inga vidare problem med benen.
Svullnaden går ner till "nästan" torra ben efter motion.

Tacksam för svar och tips!

Sv: Stasade Bakben-soja-lymfangit

Finns det inte någon som har ideer?

Min häst får lymfangit väldigt lätt. Jag har dock inte märkt att han skulle bli tjock i benen utav soja, däremot blev han det när han fick korn under en period.

Jag tror som du att det är dålig cirkulation som är problemet, det brukar ta flera veckor ibland efter lymfangiten innan det ger med sig när min häst blir ståendes alltför stilla tex under natten.

Min häst hade lymfangit för ca en månad sedan, strax EFTER fick han en sårskada o blev ordinerad boxvila. Fick penicillin och svullnaden gick ned tillfälligt, men när det var färdigt med medicineringen fick han tillbaka en liten del utav tjockheten/lymfangiten i benet i kombination med att han skulle stå "stilla"(pga svallkött).
NU är han i stort sett ren i benet igen. Liten aning tjockhet, men så är såret inte helt läkt.
Kan inte motionera honom riktigt, eftersom jag inte kunnat vintersko pga skadan. Ringde hovis o måste vänta två veckor till... Tar mkt små promenader i snön för att han ska få röra sig lite mera. Han går dock i hage hela dagarna nu.

Dålig blodcirkulation kan säkert stämma.
Om den har stasade ben efter natten skulle i alla fall jag linda med fleece eller yllelinda på natten och sen att den fick röra på sig så mycket som möjligt.
Då menar jag skritt eller lång utevistelse beroende på skadan men att stå helt stilla försämrar bara cirkulationen.

Min häst fick en sådan reaktion efter ett hastigt foderbyte, Bakbenen såg ut som stockar men det gick ner efter ett par dar

precis, jag har varit med om sk fodergallor vid hastiga foderbyten men inte efter 3 månader med samma foderstat.
Samt att han gick på stor giva soja förra året också pga av dåligt hö.

Ingen mer som kan kommentera tråden?

Är det mugg då så det inte är skabb? Hovskabb kan ge både lymfangit och svullna ben..

Att han är mer svullen på morgonen har ju sin förklaring i att cirkulationen blir bättre dagtid när den rör på sig.
Havre har jag också sett dessa stubbiga stasade ben med, men det kanske den inte ens äter.

Har den gott på den sojamängden länge så borde svullnad ha visat sig ganska snart.. Men som sagt är det sojan så lär ju benen bli bättre under veckan.

Tror absolut det har med mugg/skabben att göra.

MVH/

Vi behandlade för skabb hela förra året för vi misstänkte det, men behandlingen bet inte så vi uteslöt det. Han blev bra/bättre framåt våren.

Har ingen behandling bitit på muggen (utesluter då skabb) som ni provat?

Kom lymfangiten av ngt. annat som ni vet om eller från muggen?

Även våren är blöt och geggig likväl som denna årstid, var muggen borta över sommaren så skulle jag börja fundera på hästens foder och mage för att hitta orsaken.

MVH/

Eftersom du skriver att efter motion/rörelse går svullnaden ned...ja då har du nästan svarat dig själv. Dålig blodcirkulation. Försök att ha hästen ute så mycket som möjligt sam ev linda över natten.

Hej!!

Kan säkert vara så att benen svulnar pga "lymfangiten" som är utläkt..

prova att linda ett par nätter se vad som händer..

Ju soja kan ge svullna ben.. min häst reagerar på soja genom att svullna, måste börja med att ge 1/4 dl första dagarna och sedan försiktigt öka.

du kan ju alltid prova att minska sojan ett par dagar..

:bump:

nja, alltså han blir bättre när det börjar torka upp och solen tittar fram.

Lymfangiten kom antingen från muggen eller från ett litet sår han hade på ett bakben, han svullnade dock upp i båda.

Han verkar ok i magen, men vi har ju tagit bort sojan helt under en vecka. Tredje dagen igår och han var fortfarande svullen.
Han ligger på en protein/MJ kvot på 6,3. Om det nu inte blir bättre fast vi tagit bort sojan så kommer han ju fortsätta gå på det, kanske tar bort 100-150 gr soja ändå och lägger kvoten lite lägre.

Osteopaten gick igenom honom igår och då frågarde hon om det luktade mycket amoniak från hans urin, vi har inte tänkt så mycket på det, men det kan ju bero på ett litet proteinöverskott i så fall.

Han har även bytt stall i höst, så det kan ju vara en ny bakterieflora i jorden som han är känslig för.

Mvh
Sax

Han började ju med den här foderstaten för 3 månader sen, därför blir jag lite skeptisk till att det ska bero på sojan helt plötsligt.
Vi har inte bytt grovfoder heller.

:confused:

Min förra häst svullnade upp i bakbenen av soja (och korn). Så jag tror förstås att det kan vara av sojan :-) Min förklaring till att det tagit tre månader innan det kommit är att hästen klarar ju en period med ett visst proteinöverskott men sen blir det ju ett kväveöverskott i kroppen och hästen reagerar. En annan grej kan ju också vara att grovfodret han äter just nu kan vara högre än analysen säger - analysen är ju ett medelvärde och är ju inte lika för alla delarna av höpartiet.

Minst en vecka tar det nog innan du kommer att se skillnad på om det hjälpt att ta bort sojan eller ej. Så jag tycker att du skall avvakta med att lägga på den tillbaks ännu en vecka - 10 dagar.

visst kan det skilja på grovfodret, det är dock skördat samtidigt och plastat samtidigt. Några balar är något blötare pga av att det hann regna ett par droppar på det.

Han behöver proteinet för att inte tappa muskler, visst vore det bättre om det kom från grovfodret och då blir det från lusern, det blir dyrt i längden att ge flera kilo lusern för att få upp kvoten.
K. protein och är också ett alternativ, också dyrt.
Vill därför vara hundra på att det är sojan innan vi börjar mixtra med annat foder. Ska ge det några dagar extra som han får vara utan soja för att se om det är det.

Tror dock fortfarande på blodcirklulationen :angel:

Jag tror heller inte på soja...som jag skrev förut...många många hästar svullnar i sina ben då de tvingas stå i stall många timmar. Och som du själv skrivit...svullnaden går ned efter rörelse..ja, då undrar jag varför alla tjatar om Soja hela tiden ??? Rör på hästen så mycket som möjligt...alltså låt honom få vara ute länge och ofta. Linda benen på nätterna. Dålig blodcirkulation brukar det i 9 av 10 fall vara.

Hade VÅLDSAMMA problem med lymfangit när vi bytte stall. Det verkar som om något i jorden orsakade de ständiga lymfangiterna.
Kanske vande sig toton vid den nya bakteriefloran? Helt plötsligt upphörde de nämligen!

Jag kan bara säga som så att min häst fick härromkvällen fel foderspann och det som skillde den från hans ordinarie var att i denna spannen fanns det 1,5 dl soja och det har han inte i sin ordinarie stat. Dagen efter när jag släppte ut var båda bak som spräng fyllda stockar, svullen ner på ballarna och upp i hasen. Han har ALDRIG haft problem med detta innan så HAN reagerar absolut på sojaproteinet.

Hejsan!

Vet inte om detta bara kan vara ett sammanträffande, men började ge mitt avelssto sojaprotein för 1 vecka sedan, för 2 dagar sedan fick hon utslag (liknande mugg) vid kotan på 3 ben (alla dessa givetvis vita kotor) har gjort rent varje morgon ock kväll med jodopax och smörjt in med 4ess salvan, imorse var en bakbenet svullet och aningens varmt samt att hon ömmade runt ballarna.
Går mycket stelt och försiktigt!

Ringde veterinären och beskrev mitt problem och han skrev ut en inflammations hämmande salva som jag började använda nu ikväll.

Någon som varit med om ngt liknande?
Ska man sluta med sojan eller är det bara skrock? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka