Starttider på tävlingar

På en tävling häromsistens hade speakern uppenbarligen sagt saker om härstamning, etc, om de tidigare hästarna. När vi kom in blev det "...och här vet vi inte så mycket om härstamning, i alla fall står det inte här". Tystnad hade kunnat vara ett alternativ där. ("Irländsk gatukorsning!" sa jag när jag passerade, men det förde hon inte vidare ut i högtalarna. :D )
Jag undrade om det var för att min häst är fd travare som man valde att presentera som "okänd stam" i stället för att läsa innantill.
 
Min dressyrkompis som stör sig på att hon alltid får starta tidigt när hon tävlar runt Stockholm(och hon tävlar ganska mycket) har gjort en egen alldeles fullständigt ovetenskaplig undersökning på de senaste tävlingarna hon varit ute på och konstaterat att de som har haft bra placeringar tidigare ofta startar senare i klassen (hon har jmfrt med tdb och equipe)...

Alltså detta har jag också funderat på! Jag och pålle varierar väldigt i resultat pga tittighet och brukar oftast starta i första halvan/ mitten.
Ibland klipper vi till med ett bra resultat ( senast i helgen) och ligger placerade länge tills sista 4-5 ekipagen startar, då kommer de höga resultaten och vi åker ner till första utanför placering och får åka hem tomhänta efter en lång dag.
Detta händer så ofta att jag börjat fundera på om det är så att de bra startar sist, kanske har rätt då! :D
 
Detta händer så ofta att jag börjat fundera på om det är så att de bra startar sist, kanske har rätt då! :D
Jag har också haft den känslan (även om den aldrig drabbat mig; jag brukar inte nosa på placeringar), och ibland funderat på om man skulle kasta in startnummer och placering i ett statistikprogram bara för att se vad som kommer ut.
 
Jag får nästan alltid starta tidigt jag med. Jag har dock börjat önska sen starttid. Det har faktiskt gjort det hela bättre de flesta gångerna.
 
I equipe baseras numret på hästens namn så har du en häst med namn på A eller B så är det vanligt. Min heter på C och vi får ofta nummer 13...

Intressant. Jag har också en häst på C, och vi ligger alltid mellan sju och elva i startnummer. Men bara för att nio är mitt lyckonummer, så får vi aldrig nio, utan någon av numrena precis i närheten. Det är nästan komiskt.

På helgens tävling fick jag första starten i lätt C för att sen få en av de sista starterna i lätt B. Vi hade lång resväg och jag mejlade faktiskt och frågade om de kunde ändra en av tiderna med hänsyn till att hästen skulle slippa stå på transporten i flera timmar emellan klasserna också. Det var inga problem, fick starta sist i första istället. Så fråga kan man ju alltid, men kanske inte skriva att det är för att man vill sova...
 
På tävlingen där jag faktiskt bad om att slippa vara så tidig, fick jag startnummer 6. Å andra sidan var klassen bara ungefär en timme lång, så jag hade lika gärna kunnat låta bli att önska. :D
 
På helgens tävling fick jag första starten i lätt C för att sen få en av de sista starterna i lätt B. Vi hade lång resväg och jag mejlade faktiskt och frågade om de kunde ändra en av tiderna med hänsyn till att hästen skulle slippa stå på transporten i flera timmar emellan klasserna också. Det var inga problem, fick starta sist i första istället. Så fråga kan man ju alltid, men kanske inte skriva att det är för att man vill sova...
Jag fick en gång startnummer två i första klassen (förstås), och trea från slutet i andra klassen. Det var fullstora klasser, och när jag såg det plus väderrapporten (28 grader och strålande sol) strök jag mig från andra klassen; stå och hänga åtta timmar i transport och sedan försöka göra en dressyrstart till var inte riktigt ett alternativ. Detta var på klubben jag tävlade för (men hästen bodde en timme bort så åka hem emellan var inte heller rimligt); hade jag tänkt lite så skulle jag ha frågat om jag kunde få låna en box eller sjukhage eller något mot att jag var funktionär mellan mina starter, men så långt tänkte jag inte.
 
Jag fick en gång startnummer två i första klassen (förstås), och trea från slutet i andra klassen. Det var fullstora klasser, och när jag såg det plus väderrapporten (28 grader och strålande sol) strök jag mig från andra klassen; stå och hänga åtta timmar i transport och sedan försöka göra en dressyrstart till var inte riktigt ett alternativ. Detta var på klubben jag tävlade för (men hästen bodde en timme bort så åka hem emellan var inte heller rimligt); hade jag tänkt lite så skulle jag ha frågat om jag kunde få låna en box eller sjukhage eller något mot att jag var funktionär mellan mina starter, men så långt tänkte jag inte.

Sist jag var iväg fick jag första start kl 0810 (en timmes körväg hemifrån, faktiskt inte jättekul) och prel andra starttiden (red två hästar i samma klass) kl 0945. Som tur var, hade de ändrat lite (vilket jag inte kollat sent kvällen innan) så jag fick göra andra starten kl 0910. Perfekt, faktiskt.

Med min andrastartande häst kom jag sist i klassen (säkert välförtjänt men poängen var rätt snälla utifrån hur jag själv tyckte om ritten), med tidigast startande häst kom jag åtta av fjorton (kanske inte så märkvärdigt men jag är jättenöjd utifrån förutsättningarna att tävla en sexårig fjording bland dressyrhästar).
 

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 736
Senast: zassoo
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 394
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 239
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp