Starttider på tävlingar

Nu har jag faktiskt sagt att jag önskar mig en sovmorgon, på nästa anmälan. Vi får se om de är snälla.

Det skulle inte jag ta hänsyn till om jag var tävlingsarrangör. Det är en ursäkt som inte hör hemma på tävling. Om man vill ha sovmorgon så anmäler man inte.
Lång väg har jag större förståelse för.

De stora kurserna vi har hos oss är det många som vill komma senare på dagen, som önskemål, speciellt de som bor närmast av någon anledning.
Skälet är alltid att de inte vill gå upp så tidigt. Så jäkla konstigt tycker jag. Stanna hemma då och sov istället och anmäl inte till kurser som börjar tidigt.
 
Det skulle inte jag ta hänsyn till om jag var tävlingsarrangör.
Det har jag påpekat är helt ok om de inte vill göra. Och jag tänker inte hitta på att hästen är svårlastad eller tycka att det är så lång väg att det borde betyda sen starttid (1.5h sisådär) utan är hellre ärlig; eftersom jag alltid får starta tidigt skulle jag gärna för en enda gångs skull.... Kommer jag först i startlistan kommer jag inte att säga ett pip, utan glatt kliva ur sängen vid halvfyra-fyra.
 
Min dressyrkompis som stör sig på att hon alltid får starta tidigt när hon tävlar runt Stockholm(och hon tävlar ganska mycket) har gjort en egen alldeles fullständigt ovetenskaplig undersökning på de senaste tävlingarna hon varit ute på och konstaterat att de som har haft bra placeringar tidigare ofta startar senare i klassen (hon har jmfrt med tdb och equipe)...
 
Jag är anmäld till årets åttonde dressyrtävling, och starttiderna kom just upp. Jag startar som nummer två av tjugo. Jag är inte förvånad - jag startar i princip alltid bland de fem första. Är det någon mer som Equipe Online verkar tycka inte behöver sovmorgon? Eller tvärt om, är det någon som alltid startar sent? (Det är inte alls samma sak på hopptävlingar, men just dressyren börjar bli fånig.)

Inte starttiden, men jag har fått samma hästnummer tre tävlingar i rad! :p Det blev nästan lite spooky.
 
Min dressyrkompis som stör sig på att hon alltid får starta tidigt när hon tävlar runt Stockholm(och hon tävlar ganska mycket) har gjort en egen alldeles fullständigt ovetenskaplig undersökning på de senaste tävlingarna hon varit ute på och konstaterat att de som har haft bra placeringar tidigare ofta startar senare i klassen (hon har jmfrt med tdb och equipe)...

Faktiskt fullt rimligt i mina ögon.
För att de personerna ska slippa starta först i klassen och sedan vänta flera timmar till prisutdelningen.
 
Egentligen är det inte en orimlig tanke - så är det ju på mästerskap, och många andra sporter har ju en första och andra startgrupp :idea:
Fast då behövs det kanske någon form av rankingsystem...
Den ultimata moroten att rida bättre - större chans för sovmorgon :D

Det fanns ju det på equipe någon vecka.. Dina senaste procent eller hur det var. Men det blev ju ramaskri bland dressyrfolket. :angel:
 
Min heter Venar men får nästan alltid nummer 13. Dock kan det beror på att vi tävlar körning och det är väldigt få anmälda om man jämför.
 
Påminner mig om en gång när jag var på en dressyrtävling där speakern berättade lite mer om ekipagen och vad de gjort för resultat... Så som det ofta är på ft. Folk blev helt galna O_o

...och jag surade när min häst var den enda av typ 35 starter som presenterades som "okänd härstamning" trots att uppgifterna fanns med.
 
men hur tidigt brukar dressyrtävlingar börja?

hopptävlingar är ju i regel igång kl 9, dvs har man en timmes resväg så går man upp kl 6 och kör så snart man kan för att vara där en timme+ innan sin start.
dvs vanlig jobb morgon. klaga över att gå upp tidigt för tävling får man först göra när klockan ringer kl 3-4 :p.
 
men hur tidigt brukar dressyrtävlingar börja?

hopptävlingar är ju i regel igång kl 9, dvs har man en timmes resväg så går man upp kl 6 och kör så snart man kan för att vara där en timme+ innan sin start.
dvs vanlig jobb morgon. klaga över att gå upp tidigt för tävling får man först göra när klockan ringer kl 3-4 :p.

Min klocka ringde en stund efter fyra, senaste dressyrtävlingen. En halvtimme till stallet, en och en halv timme resa (ok, vi gjorde det på 1.20, men det kunde jag inte veta), extra marginal för den femton minuters promenad som eventuellt skulle behövas om de flyttade parkeringen (det hade de inte avslöjat huruvida de skulle göra när jag satte mig i bilen och körde), lite tid för att äta frukost, tid för att städa av hästen det värsta spånet och få honom in i släpet, marginal för att saker krånglar på tävlingsplatsen när man åker ensam... När jag tävlade i Enskede i våras började tävlingen klockan åtta - klockan ringde kvart i fyra. Får jag sova till sex-halvsju är det lyx.
Men idag hittade jag en LC:2 en kvart från stallet med första start klockan elva. Den tar vi! ;)
 
Egentligen är det inte en orimlig tanke - så är det ju på mästerskap, och många andra sporter har ju en första och andra startgrupp
Fast problemet med bedömningssporter är att då vet domarna att de första startande är sopor och de sista är stjärnor, och jag har svårt att tro att det inte emellanåt skulle påverka betygen.
 
...och jag surade när min häst var den enda av typ 35 starter som presenterades som "okänd härstamning" trots att uppgifterna fanns med.
På en tävling häromsistens hade speakern uppenbarligen sagt saker om härstamning, etc, om de tidigare hästarna. När vi kom in blev det "...och här vet vi inte så mycket om härstamning, i alla fall står det inte här". Tystnad hade kunnat vara ett alternativ där. ("Irländsk gatukorsning!" sa jag när jag passerade, men det förde hon inte vidare ut i högtalarna. :D )
 

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 736
Senast: zassoo
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 394
Senast: Nevermind
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 239
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp