Startproblem..

Breakdance

Trådstartare
Brainstorma nu, ge mejj tips på vad man kan göra med häst som hoppar i starten.
Lite bakgrund:
Kördes in vintern som 1½åring, kanonsnäll att köra i alla lägen.
Premie och kval utan problem. Det va efter kvalet problemen med galopp i starten började.
Efter några starter hemma blev det proffstränare med blandade resultat- vinna eller försvinna.
Tillbaka på hemmaplan och i samråd med proffstränare (en annan) provat ALLT känns det som.
tex helt odövad, öppet huvudlag, total dövad, stängt huvudlag, med check, utan check, springrem, martingal.

Självklart är hästen ordentligt genomgången av veterinär och tänderna kollade.

Varför varför hoppa i starten för att sen gå som en klocka?
Nån som har tips på hur man blir av med olaten?

Sv: Startproblem..

Träna, träna och träna är det enda som jag kommer på. Provlopp m.m för att träna start tillsammans med andra hästar, och även utan.

Min förra bloding avslutade jag alltid körturen med ett halvvarv på banan just för att träna startmoment. Kunde hålla på ett par gånger innan hon gick iväg felfritt och då fick hon massor med beröm.

Hej! Jag har haft en sådan. Den var stänkrädd. När alla rusade i startögonblicket sprutade det massvis med grus och han galoppade. När alla passerat och han lugnat sig travade han kalasfint sen.

Felar den bakom bilen också eller bara ur volten?

Hur gör den? Studsar eller travar i volten och felar efter några steg?

Felar den bakom bilen också eller bara ur volten?

Hur gör den? Studsar eller travar i volten och felar efter några steg?

Ja hon felar även bakom bilen.
Volt har vi lagt ner helt, ingen idé att hålla på med när man lika gärna kan starta med bil.

Du säger att ni visserligen provat allt - men har ni testat jordblinkers (borstblinkers) ensamt eller i kombination med stänknät?
I början är det alltid mer rörelse från alla håll och både stänk och skuggor kan verka värre än mitt i loppet.....
Stress? Skuggor från bilen? Rädsla för grindarna på bilen?

Du svarade inte på någon annans fråga ang hur den beter sig i volten, det kanske också kan ge en liten fingervisning...

Antar att det gäller Super Arnien?
Har ni kalkylerat över de gånger hon faktiskt HAR travat från start? Vad var det för utrustning, spår, väder etc etc Jag menar då har hon ju faktiskt travat iväg även med voltstart och faktiskt vunnit. ( till och med felat färre gånger med volt)

Senast ändrad:

Du säger att ni visserligen provat allt - men har ni testat jordblinkers (borstblinkers) ensamt eller i kombination med stänknät?
I början är det alltid mer rörelse från alla håll och både stänk och skuggor kan verka värre än mitt i loppet.....
Stress? Skuggor från bilen? Rädsla för grindarna på bilen?

Du svarade inte på någon annans fråga ang hur den beter sig i volten, det kanske också kan ge en liten fingervisning...

Antar att det gäller Super Arnien?
Har ni kalkylerat över de gånger hon faktiskt HAR travat från start? Vad var det för utrustning, spår, väder etc etc Jag menar då har hon ju faktiskt travat iväg även med voltstart och faktiskt vunnit. ( till och med felat färre gånger med volt)

Först och främst:p att man inte kan va anonym på nätet ;)

Ja, hon har vunnit från volt men hon har felat ännu fler ggr.
När hon startat volt har hon alltid varit lugn och fin i volten, ända tills hon vänder upp och hästarna kommer på henne snabbt bakifrån.
Nosfladder gick hon med som 3åring eftersom hon då reagerade på stänk- det tycker vi att hon kommit ifrån nu. Har däremot funderat på att sätta på en jordbländare för att se om hon kan bli mer fokuserad framåt..
Dom gångerna hon gått iväg har alla varit med olika utrustning tyvärr, så vi kan inte säga VAD som gjort att hon travat just den dagen..

Som sagt, jordbländare står på schemat nästa gång det blir bana, funderar även på en norsk (bakvänd alltså, stängt i starten men öppet under loppet)

Nån som har nån mer fundering alt tips?!

Hehe. Ja det är kanske inte så lätt när det är ett par mil mellan oss och en väldigt nära släkting till dig berättade om problemen när han var här och skodde för länge sen. :o:angel:

Jag tänkte mer på borstblinkers istället för fladder.
Jordblinkers i kombo med borst?
Blir spännande att höra hur det går med blinkers nästa gång. :)

Är det alltid samma kusk som kört? Vem/Vilka? Det finns ju en del kuskar som har bättre körhänder än andra...

Provat en "riktig" kusk? Ursäkta men det är en del i mina ögon lallare som kört hästen.

Annars har flera lagt fram bra tips tycker jag ryggen? magen (muskler inte inuti)? magen(inuti hade en som hade haft blodmask för många år sedan felade 100% från start antingen direkt eller efter 2-4 steg gick sedan som en klocka) finns mycket men är svårt att ge rätta svar när man inte sett hästen ens på tv ;) ;)

Kollar du mkt på trav har du alldeles säkert sett henne på tv:grin:

Blodmask, kan det verkligen påverka så mkt..?

Ang lallare till kuskar.. Våran förste kusk är definitivt ingen lallare, men nu va det inte de tråden handlade om!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka