Började inte dricka kaffe regelbundet förrän på mitt första "riktiga" jobb, (det jag är utbildad till). Ett tag gick jag till automaten och hämtade en kopp varje gång jag skulle sätta igång med en lite knepigare arbetsuppgift, vilket resulterade i många halvfulla kaffemuggar på rummet. Inte bra, så jag begränsade mig till en kopp på morgonen till frukostmackan jag hade med mig, och en kopp på den gemensamma kafferasten på eftermiddagen.
Sedan bytte jag jobb, och hade inte längre ett eget kontorsrum där jag kunde göra som jag ville, så jag började äta frukost och dricka kaffe hemma, trots bättre kaffeautomater med fler kaffeval på nya stället.
Nu dricker jag dagens enda kopp svart kaffe hemma på morgonen. Frukosten har jag börjat ta med mig till jobbet igen, och äter när jag har hunnit bli hungrig. Under semestertider har jag inga problem med att vara utan kaffe, eller rättare sagt känner inget kaffesug, men får huvudvärk efter några dagars abstinens, en huvudvärk som omedelbart försvinner om jag tar en kaffe.
Konstigt att vara beroende av något man inte känner att man behöver.