Starthjälp ekonomi och bokföring?

Z

zid

Jag håller på att starta upp en mindre verksamhet med egen hingst och inackordering. Bokföring finns ju spaltmeter att läsa om men min stora huvudbry är egentligen skatte/bokföringsfrågor kring hästar. Jag har läst boken "Hästen & skatten" ett par gånger om men tycker att den inte berör många av mina frågor. Finns det någon mer litteratur på området? Var kan jag hitta hjälpen? Jag är inte främmande för att ta hjälp också men känner att jag vill få tag på någon som är kunnig inom hästområdet i så fall och med tanke på verksamhetens omfattning vill jag att det ska vara till en rimlig summa även om jag förstår att ingen kan jobba gratis åt mig.

Hur har ni andra med eget företag gjort? Kunde ni från början? Hjälp- från vem? Hur valde ni att göra för att "få in" hästarna i företaget när ni startade?

Sv: Starthjälp ekonomi och bokföring?

Rekomenderar Björn Lundins böcker Hästar och hästverksamhet ellet nåt sånt heter dom ;)

Tycker den är bra samt om man köper deras bokföringsprogram kan man ringa och fråga när det är något man funderar på bokföringsmässigt .

Mia

Skattefrågor besvaras gärna av Skatteverket, helt gratis.

"Få in" hästarna = hästarna behövs för att göra den vinst man har utformat i sin affärsplan. Det samma gäller för alla andra investeringar, har de bara direkt koppling till den vinst du planerar att göra (vilket måste vara ett sannolikt utfall, inte bara vilda fantasier) är det inga problem.

När det gäller bokföring är det inte speciellt svårt. Ett par timmars handledning av någon kunnig och man är på banan. Man bokför helt enkelt intäkter och kostnader löpande. Men det beror säkert både på grundkunskaper och intresse, men ett litet företag borde inte kosta så mycket att "lämna bort" heller. Har man inte så många verifikationer per månad går det superkvickt för en kunnig.

Problemen som uppstår brukar handla om när man gjort investeringar som inte leder till vinst, som inte behövs för vinsten eller som tangerar till privata (vilket det lätt kan göra med hästar). Då brukar SKV reagera och det är ganska vanligt att de då vill omtaxera till hobbyverksamhet (man uppfyller inte vinstsyftet).

Är man hela tiden ute i "god tro" och aldrig försöker utnyttja systemet i gråzonerna, är jag övertygad om att man inte heller hamnar i problem med systemet.

Lycka till!

Jag har varit i kontakt med Skatteverket flera ggr med diverse frågor och de är väldigt trevliga och hjälpsamma, ett problem som jag dock upptäckt är att det går att få svar som går stick i stäv med varann från olika personer.

Med "få in" hästarna så menar jag att jag ju som privatperson äger den häst som verksamheten kommer att kretsa kring och jag funderar på om han på något sätt måste "överföras" så att han tillhör företaget. Nu blir det ju en enskild firma så att jag och företaget är ju samma person juridiskt så det kanske inte behövs? Hästen har jag själv fött upp så det finns ingen konkret inköpssumman bakåt i tiden även om jag förstås haft diverse kostnader för honom såhär långt.

Vem har ni tagit hjälp av med bokföringen, rekommendationer om särskild person eller bara ringt upp någon "ur telefonkatalogen"? Just hästar tycker jag verkar lite snårigt ibland rent bokföringsmässigt men det kanske är nåt som "alla" revisorer har koll på/enkelt sätter sig in i?

Ja, hästarna ska in i företaget om de hör hemma där. Har du en aktuell värdering kan du bara plocka in dem (inga pengar behöver byta ägare eftersom det är en enskild firma) till det värdet. Beroende på vad de ska användas till för man in dem antingen som lager (hästar som ska säljas) eller inventarier (hästar som används till avel). Har man bara en affärsplan där man tydligt kan visa hur hästarna ska generera vinst i företaget, är det lugnt.

Jag tror nog att de flesta ekonomikunniga kan hantera även hästverksamheter.

Jag har inte samma erfarenhet av Skatteverkets svar, men jag kanske inte har haft speciellt krångliga frågor.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ny här på forumet och hoppas få spåna med er kring lite idéer. Jag vill sadla om från inackordering till någon annan...
Svar
5
· Visningar
1 710
Skola & Jobb Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar