Startförbud????

F

Fabbe

Hejsan. Min häst har papper om startförbud. Vad/vem skall man vända sig till om man vill ha reda på varför han har startförbud?

Tacksam för svar

Sv: Startförbud????

förmodligen obetalda räkningar, är det en travare eller galoppör??

Travare- ringer du STC, travsport.se
galoppör- kan det vara SGC, galoppsport.se

där hittar du telefonnummer till resp förening, de hjälper dig

mizz skrev:
Travare- ringer du STC, travsport.se
galoppör- kan det vara SGC, galoppsport.se

där hittar du telefonnummer till resp förening, de hjälper dig

Tack för hjälpen

Troligen är det att de förra ägarna ansökt om permanent startförbud på hästen, just för att han inte ska kunna starta mer

Intressant!
Varför gör man så? Och går det att häva det bestluet?
Jag har inte travare, men är nyfiken!

Som ägare till en travhäst kan man ansöka om, och få beviljat, permanent startförbud på sin häst om man t ex vill pensionera den och sälja den. Då försäkrar man sig om att den aldrig kommer att tävla i trav igen. Beslutet går inte att återkalla.

Det kan vara så att den har fått startförbud vid tävling av tjänstgörande banveterinär tills ett friskintyg uppvisas (skickas till STC). Startförbud sätts med en motivering t ex "hälta" eller "ej i tävlingmässigt skick".

fio. skrev:
förmodligen obetalda räkningar, är det en travare eller galoppör??

Den vanligaste anledningen till startförbud på travare är knappast obetalda räkningar utan att hästen fått startförbud av banveterinären vid tävling.

Har du papperna om startförbudet? Står inte anledningen där? Annars kan du ringa STC och fråga.

exakt! Vi skänkte vår travare till en ung tjej men ville förvissa oss om att han inte skull etävla mer så då ansökte vi om permanent startförbud för honom.

oj nu blev jag oxå lite nyfiken :o :p har nämligen aldrig hört talas om det här med startförbud....
är det såpass permanent att inte ens den personen som har begärt det kan ansöka om hävning?

nix, det går inte häva det.
Innan detta kom var det vanligt vid försäljning att man "dödade" hästen i STC's databas, dvs man anmälde hästen som död.

Finns nog vissa som lever än fast dom inte finns som levande i STC'rullar, kan kanske skapa problem idag då dessa hästar kanske ska ha pass.....

Ja, jag vet rätt många travare som står som "döda" hos stc fast de springer runt i hagen här o var hos folk. I allra högsta grad levande och ägarna "glatt" ovetandes om allt vad hästpass heter.

Ingen ide att förklara heller, de säger bara, asch det gäller inte oss. vi ska ju inte tävla. En del jag vet om står heller inte som ägare på sina travare och i ett fall är den fd ägaren avliden sen några år.

Vem ska kunna godkänna en ägarändring på den hästen om det skulle bli aktuellt?

solros skrev:
Den vanligaste anledningen till startförbud på travare är knappast obetalda räkningar utan att hästen fått startförbud av banveterinären vid tävling.

Kanske inte den vanligaste.... men heller inte ovanlig... Det drabbar travhästar vars ägare inte har råd/struntat i att betala tränaren.

Vilken "rolig" överraskning som väntar dem om staten går så långt som de lovat med "passkolkare"! :crazy:
Då får de ju ett helsike med vite, tvingas regga hästen igen (dyrt) osv.
För mig är det helt främmande att man är så slarvig att man inte ens ser till man står som ägare på hästen...

syrran skrev:
Kanske inte den vanligaste.... men heller inte ovanlig... Det drabbar travhästar vars ägare inte har råd/struntat i att betala tränaren.

Ja, jag vet att det förekommer startförbud vid skulder till STC men jag tror inte skulder till tränaren är speciellt vanlig anledningen till att hästar får startförbud. I de fall ägaren har en skuld till tränaren har tränaren möjligheten att ta över hästen och sälja den enligt retentionsrätten(?) för att få sin skuld betald, eller att tränaren låter hästen fortsätta tävla för att tjäna pengar så att skulden blir betald. Genom att sätta startförbud på en tävlande häst som är i proffsträning (tränaren har den möjligheten) tar tränaren bort den största möjligheten att få skulden betald.

Antalet hästar som får startförbud av veterinären efter lopp är klart större.

Senast ändrad:

Utan att lägga mig i vilket som är vanligast, så hade Humlans mamma startförbud pga. av obetald räkning till ATG klinik när jag köpte henne.
Tror det kan vara ganska vanlingt med "korta" startförbuds perioder pga. av skulder... För att de ska vara långvariga så är det nog att det har ansökts om det?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 459
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar