Startboxar!

MalanMjöl

Trådstartare
Hmm nu behöver jag era tips igen!

Har ridit två löp nu och tappat starten båda gångerna. Har aldrig innan uppfattat det som något problem att hoppa ur boxarna, men har kollat på reprisen från igår nu typ 100 ggr och vette tusan vad jag sysslar med... :confused: :o:crazy: Hästen stannar iaf upp rejält.

Så några tips på vad man ska tänka på i startmomentet för att få en så bra start som möjligt och en häst som är fokuserad framåt och inte bakåt??

Mitt självförtroende behöver repareras lite tror jag...

Sv: Startboxar!

Börja med att skaffa en häst som är lite snabbare...:angel::angel:

Huvudsaken är att man sitter rakt, tittar framåt - gärna med ett litet tag i manen någonstans på mitten av halsen.

Men man kan inte rida fortare än hästen kan springa. Hur gärna man än vill!:(

Börja med att skaffa en häst som är lite snabbare...:angel::angel:

Huvudsaken är att man sitter rakt, tittar framåt - gärna med ett litet tag i manen någonstans på mitten av halsen.

Men man kan inte rida fortare än hästen kan springa. Hur gärna man än vill!:(

Haha jo.. Vet att alla säger det här, men hästen är snabb- i träning.. :p Fast inte på tävling när hon ska och har varit snabb ut ur boxarna innan. I detta fallet tror jag mycket hänger på mig tyvärr iaf i starten, sen går hon ju inte heller fullt det vet jag :p

Jag satt och stirrade framåt och skulle ta ett tag i manen men var först tvungen att se till så att hon höll huvudet rakt och inte försökte backa ut, möjligt att jag missade manen när vi väl hoppade ut, det minns jag inte..

Men nu ska jag telefonterra tränare till täby den 5:e och försöka få en ritt där, tycker det är så jäkla kul egentligen! Men sen börjar jag jobba 16 juli och jobbar till tre varje dag så då är det kört med varje torsdagsgalopp.. :(

Usch allt känns lite botten för tillfället.. :cry:

*ursäkta svamlet och klagandet*

Va beredd, fokusera framåt. Som Camilla säger ta gärna tag i manen/halsringen istället för att ha allt för korta tyglar. Tänk dig att du ska hoppa ett hinder och följ med hästen i språnget.

Nerverna är det inget fel på, de är härdade efter ett antal år av handbollscuper och finaler.. :p

Men däremot så tycker jag det är så himla kul :bump: och laddar som tusan innan (fast inte överladdad, behåller lugnet) och har ganska så stora förväntningar på mig själv och blir därför grymt besviken och ledsen på mig själv när det går galet... :smirk:

Men men man får se det som en sporre... :crazy:

Det är bra Malin, så länga man är ambitiös kan det bara gå bättre;) Kämpa på!

de vi gjorde me unghästarna i england borde funka som träningstips till dej och många andra med.
:idea:
vi hade halv långa tyglar ut ur startboxarna och kortade dom till bra längd efter 4-5 språng. Ner vinklade tår och som andra redan sagt MANTAG. Då blir de ingetmotstånd från dej till hästen. hoppas det funkar för dej och att du hittar något som funkar för dej!:)

de vi gjorde me unghästarna i england borde funka som träningstips till dej och många andra med.
:idea:
vi hade halv långa tyglar ut ur startboxarna och kortade dom till bra längd efter 4-5 språng. Ner vinklade tår och som andra redan sagt MANTAG. Då blir de ingetmotstånd från dej till hästen. hoppas det funkar för dej och att du hittar något som funkar för dej!:)

nervinklade tår?? :crazy: Jo det är ju så man ska göra för att träna, problemet är bara att man måste ha en häst att träna med... :p:angel:

Jockeyjoe: Tack! :) Hoppas bara jag får fler chanser att rida... :crazy:

jepp ner vinklade tår, dvs hela du är i en ngt mer framåt position än om du har hälen ner... när man lärt sej följa med bättre är det allra bäst att ha foten rak möjligen hälen ner.. men detta är ju en tränings sak.. ;)
startbox träning kan du göra med alla sorters hästar,eller rivstarta me en ponnt i korta läder.. då får man balans!

Foten rak kan jag hålla med om, men orutinerade amatörer som hoppar ur boxarna med nervinklade tår är de som hänger i knäna och trillar av när hästarna snubblar!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka