Startbilen

Skaune

Trådstartare
Nu var det ett tag sedan jag startade i autolopp monté. Det har ju kommit nya regler om att man kan ha 10 hästar på vingen i första ledet. Vad jag undrar är om det är beslutat att det alltid skall vara så i alla auto lopp eller om det kommer att vara "valfritt" för banorna?
Är det möjligen så att om det inte uttryckligen står 15 bakom bilen eller 10 på vingen i proppen så skall man förutsätta att det fungerar på samma sätt som i sulkylöpen...:confused:

/En förvirrad Skaune som rider för sällan...

Sv: Startbilen

I montéloppen är spår 1--10 framspår.
Spår 11--15 är bakspår.
(gäller endast autostart)

från och med första juli ska alla autolopp inom monten vara 15 bakom bilen. Dock är de inga problem, vi va nio stycken på framspår sist jag red och man hade lätt fått in tre till. Det svåra är när folk inte kan hålla sina hästar och tränger sig fram ändå. Hände på gävla för några veckor sedan, va 4 omstarter (:eek: bakom BILEN liksom) och häst nummer 12 trängde sig in mellan 2 och 3(de va tvungna att släppa starten ändå)... så jag vet inte. spelar ingen roll hur många eller få som är i första ledet så länge inte de som är i det bakre kan hålla iordning på sina hästar.

Loppet jag skall rida är utskrivet för 12 häster och det var därför jag undrade om de tänkte ha det med 10 hästar i främsta ledet eller inte. Kör man 10 på vingen så var det ju onödigt att begränsa det till 12 kan man ju tycka... jag får helt enkelt se hur det blir när jag kommer dit.

Många omstarter är ju inget man önskar sig, och framför allt inte när det är med bil... Man trodde ju att det skulle bli bättre när det var flera på vingen i fösta ledet ju.

jo, men de blir fortfarande ganska stora glapp. sulkyn tar ju mycket plats när de är åtta i fram i sulkylopp. i monte blir de stora skillnader utan vagnen. sen spelar de nog ingen roll hur många hästar man har i fram om de bakom inte håller i sina hästar.

är de genomgång så får du nog veta det då. vart är det? är de bara tolv anmälda eller är de bara tolv som får vara med? kanske är så att man får bestämma själv? men så tolkade inte jag det.

Senast ändrad:

Det var bara 12 som fick vara med.
Det är i Tingsryd i helgen. Jag får hålla mig till tåls till genomgången även om jag hellst vill veta redan nu. ;)

okey, men då låter de vrickat att ha 1-10 system. får man fråga vem du rider :) ska inte rida där själv men va synd vi inte anmälde dit. hade kommit med med en riktigt fin häst som nyss är kvalad. (känner hon som rider smashin spin, även ägarna och den ordinarie ryttaren)

Jag rider Kronoborgs Karin.
Ballerina här på Buke skall också rida i det loppet.

dvs knapplån

Japp:laugh: Vem ska ballerina rida då? Kul att veta:p
Fick tyvärr ett dåligt spår...alltid ska man ha otur:cool:

Det var bara 12 som fick vara med.
Det är i Tingsryd i helgen. Jag får hålla mig till tåls till genomgången även om jag hellst vill veta redan nu. ;)

Jag har med funderat på det, men eftersom det inte står något i proppen och loppet blev stängt vid tolv borde det ju vara 8 där framme och 4 därbak..eller?:confused: Man vill ju helst veta innan och inte på tävlingsdagen;)

Så här står det i augusti månads proposition och som jag tolkar det så kommer detta gälla i samtliga montélopp som startas med autostart. Även om det står 10 bakom bilen eller om det är 12 eller 15 som är med.

10 hästar i första ledet autostart monté
Gäller från 1/7 2008​
Från 1 juli 2008 gäller nya regler för autostart i montéloppen.

Spår 1-10 i första ledet och 11-15 i det bakre ledet
När autostart tillämpas i montéloppen kommer nummerbrickorna 2-7 på startbilens vingar att täckas över. Endast bricka 1 och 8 är synliga.
Rent praktiskt är det viktigt att ekipagen med spår 1 och 10 är tidigt på rätt plats. Spår 1 bakom bricka 1 och spår 10 bakom bricka 8. Spår 2-9 rättar in sig emellan 1 och 10. Bakspårshästarna 11-15 har vardera 2 ryggar att välja (som tidigare).
Under resten av 2008 hålls en obligatorisk genomgång för deltagande ryttare. Tid och plats anvisas i det aktuella travprogrammet.

Detta med obligatorisk genomgång synar jag dock, någon genomgång var det då inte sist jag red.

pratade med sportchefen sist jag red, han frågade vad jag tyckte om genomgång och egentligen är de bara löjligt och onödigt. Är de något man är osäker på så fråga istället. Alla som rider har licens och ska kunna detta. Så är de ingen genomgång så frågar man vad som gäller bakom bilen. Men som Oki skrev, detta är vad som ska gälla.

Liknande trådar

Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: Tagliabue
·
Trav Öppet brev till ATG På nytt finns skäl att ifrågasätta hur ATG hanterar sina utgifter. ATG har stämt Unibet på skadestånd för...
2
Svar
30
· Visningar
4 963
Senast: gulan
·
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: gladys
·
I
Trav Éftersom många ställer frågor om monte´så klistrar jag in detta från www.travsport.se. Aktuell information om Monté 040429 kl 14.57...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: alma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben