Starta ponny bland storhäst..

vaggvisa

Trådstartare
vet jag att man får om man har hästlicens istället för ponnylicens väl? Men man behöver väl inte licens förrän regional eller är det från lokal på ponny? Om man då bara vill starta lokala tävlingar, måste man ha hästlicens då också (för att starta på ponny)? Om man inte behöver nån licens i lokal på ponny men vill starta som häst, anmäler man sig bara i hästklassen då? Då kan man ju t ex starta i ponnyklass nån gång och i hästklass nån gång? :confused:
Om man startar med ryttare under 18 år i avd A i hoppning, får samma ponny starta i avd B i hoppning med ryttare över 18 år? I samma klass?
Hehe, lite frågor :angel: Men lite funderingar jag har, har inte TR och är inte så insatt i tävlingssammanhang över huvudtaget och än mindre på ponny :p

Sv: Starta ponny bland storhäst..

* Du behöver ingen licens för att starta ponnyn som häst på lokal tävling men kom ihåg att det får man bara göra om man är över 18 år, och för att hästen då ska få starta som ponny samma år igen måste det ha skett ett stadigvarande ryttarbyte tex försäljning. Man får alltså inte hoppa fram och tillbaka mellan häst och ponnyklasser bara genom att byta ryttare.

* Man får inte under samma tävling starta avd A och B med samma ponny.

Okej, tack! :bow:

Men man får starta i avd A på en tävling och i avd B på en annan, eller?

Senast ändrad:

Måste man inte göra ngn rapport till ridsport oxå eller? Annars kan man ju hoppa fram och tillbaka mellan ponny och hästklasserna.

Måste man inte göra ngn rapport till ridsport oxå eller? Annars kan man ju hoppa fram och tillbaka mellan ponny och hästklasserna.

ridsportsförbundet menar jag såklart, kanske ska vara lite tydlgare så det inte blir missförstånd för vad jag menar :p

ITR står det bara stadigvarande ryttarbyte och att man måste skaffa häst respektiveponnylicens. Men det är ju bara på reg. tävlingar och högre...

Nja, i TR står att ponny som tidigare startat avd B får inte starta avd A under samma tävling/meeting. Alltså tvärtom går bra. Står inget om olika ryttare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Hoppning Förutom det uppenbara, att hästen är unghäst eller det är en överårig ryttare på ponny. Jag har sett att på lokala - regionala...
Svar
11
· Visningar
8 212
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix