Starta kaninavel

B

Binegar

Nu är det så att jag har fått för mig att jag vill börja föda upp kaniner i liten skala (lite för skojs skull). Och då har jag ett antal frågor som jag främst funderar över just nu.

- Plånboken är inte så stor, hur reder jag ut det rent ekonomiskt med att komma igång med burar & inköp av avelsdjur framförallt?
- MÅSTE kaninerna vara försäkrade?
- MÅSTE man gå med i KAF?
- Måste man ha någon typ av F-skattesedel eller regga sig som egenföretagare?

Idag har jag en Belgisk jättehona för i somras & köpte mig i förrgår en svartvit holländarflicka på 7 veckor. Och nej, jag ska inte avla på dem nu. Men jag hoppas kunna vara igång till sommaren. Jag är inte insatt så mycket i hur just man hanterar hela grejen med parning, ungar, dräktiga honor osv, men det är något jag tänker läsa mig till innan jag sätter igång.

- Hur många honor/hanar (kaniner över huvudtaget) är att rekommendera att börja med? Jag tänker mig att 3 - 4 honor totalt hade kanske varit något att börja med? Det är främst holländska i olika färger jag vill satsa på i så fall.
- Är det ö h t LAGLIGT att föda upp kaniner i en viss skala och sälja vidare utaa att vara registrerad företagare/kaningård/rörelse/f-skattesedel osv?

Jag fyllde 20 i år och känner inte för att chansa på en jättestor rörelse där jag är tvungen till att ta lån om jag sedan tvingas lägga ner. Att i min ålder stå med ett sådant "onödigt" lån på halsen känns lite avskräckande.

Hjälp mig. Hur gör jag? ÖS med tips & idéer så jag kan skapa mig en bild av hur man gör för att komma igång.

Sv: Starta kaninavel

Man måste inte ha djuren försäkrade, utan det är helt upp till en själv.
Dock är det ändå bra att ha en liten backup om man skulle behöva ta djuren till veterinär.

Det är inget krav att gå med i KAF heller.
Ska man dock ställa ut och föda upp för utställning, dvs skriva stamtavla, måste man däremot det.

Man måste inte ha någon F-skattesedel.
Även om man har många behövs inte detta, då de flesta vanliga hobbyuppfödningar är undantagna det.
Som jag fått det förklarat behövs inget tillstånd odyl om inte huvudsyftet är att föda upp för att tjäna pengar/gå plus.
Och de kaninuppfödningar som går plus är väldigt lätträknade. :p
Det är alltså helt OK att föda upp med huvudsyftet att spara någon/några, men sedan sälja överskottet.

Sv: Starta kaninavel

Ja, huvudsyftet får inte heller vara att sälja. Och inte gå med vinst.
kl
Hur många som är lämpliga att börja med är helt upp till en själv. En hona räcker, hanar kan man ofta låna in. Sen kanske man vill satsa på lite större direkt, då gör man det. Att börja i riktigt stor skala skulle jag inte rekommendera, speciellt om du inte haft kaniner förut. Onödigt att ta risken att ha tagit på sig massor med djur som man sen inte orkar med/har intresse för.

Försäkring måste man inte ha, och jag har konstaterat att det är en förlustaffär (på kaniner i alla fall). Dock förutsätter ju det att man har pengar undanstoppade så man har råd med veterinärkostnader vid behov.

Burar finns på blocket eller bygg själv. Pengar får man spara ihop =) Lån tvivlar jag starkt på att det ens går att få för att starta med kaninuppfödning.

I övrigt tycker jag alltid att man ska ha ett mål med att sin avel. Att ha koll på att föräldrarna inte bär på defekter, att de är trevliga och att man har köpare till ungarna och kan behålla de om de inte blir sålda direkt, borde vara en självklarhet. Sen något ytterligare mål, som tex rastypiska djur av en viss ras, duktiga hoppkaniner osv...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 257
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur