Starta hästbutik på internet

S

shergar

Hur bär man sig åt?
Hur hittar man grossister?
Startkapital?
Vilket slags företag (enskild firma eller handelsbolag) lämpar sig bäst när det bara kommer vara jag som jobbar med det? AB är ju helt uteslutet i alla fall.

Jag har inte tillräckligt med datorkunskaper för att koda ihop något själv och vill ha finessen med varukorg så kunderna slipper maila om sakerna de vill köpa.

Givetvis får man ju börja i liten skala och utveckla ifrån det när man vet lite bättre vilka storlekar som går åt mest, vilka varor som efterfrågas m.m.

Vi har lagerplats på gården som skulle kunna utvecklas till en liten gårdsutik så småningom.

Jag vill helt enkelt veta så mycket som bara är möjligt.

Sv: Starta hästbutik på internet

När det gäller bolagsform så kommer du att bli personligt ansvarig vilken du än väljer när det inte är aktuellt med ett aktiebolag. Då är enskild firma betydligt lättare att börja med och har lägre krav på bokföringskunskaper.

Grossiterna är väldigt petiga med ta nya kunder och ställer en hel del krav. Bland annat på att man måste köpa vissa mängder och sedan sälja till vissa priser. OM de överhuvudtaget godtar nya kunder. Är lite problem i just den här branschen.
Så krävs en hel del i startkapital för klara av just att få bli "kund" hos grossiterna.

När det gäller webbutik så finns det företag som sköter hela biten till dig med egen server. Sist vi undersökte det på mitt jobb fanns det att få mycket bra butiker för en årsavgift på ca 3000:-
Sök på Google så hittar du en del av dem som erbjuder denna tjänsten.

Något att tänka på om du ska sälja på "postorder" är ju hur postgången är hos dig när du ska ha lagret själv. Om t ex kan få hämtning som företag eller om du måste köra till posten själv. Om det finns en deadline för hur dags du måste lämna för att det ska gå iväg m m.

Vi har inte speciellt långt till posten så för oss är det smidigast att lämna det direkt där.

Ska kolla upp webbutiks-försäljare (det lät lite konstigt...)

Tack för ett snabbt och bra svar!

Lär dig snabbt som ögat distans- och hemförsäljningslagen, du kan läsa på konsumentverkets hemsida. Kunden har ett mycket starkare skydd med ångerrätt mm vid internethandel än vid köp i butik. Du måste ta detta med i beräkning av vinstmarginaler. Posten och andra fraktare har också en otrolig förmåga att tappa bort saker.

Har många års erfarenhet av webbutik i annan bransch...

Jag har inte tänkt starta någon försäljning!

Men annars så är det ett bra förslag att verkligen såtta sig in i den gällande lagstiftningen.

vi höll på med projektarbete när jag gick på gymnasiet för några år sedan. vi mejlade runt till olika stora grossister och hörde oss för vad som krävdes för att få använda sig av dem. de allra flesta krävde att man hade en fysisk butik med regelbundna öppetider.

Då kanske man får börja i den änden istället *funderar*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka