Starta första gången vilken distans?

crax

Trådstartare
Jag vill anmäla mig till en distanstävling för första gången nu i början på augusti.
Hästen och jag har inte mer än "normal ridkondis". Turerna har varit i kuperad/varierad terräng mellan 6-10km. Tänker börja med längre turer nu i veckan, och lägga på lite fart emellan.

Vi tar oss runt en runda på ca 25 km i lugnt sansat tempo (mest skritt) inkl fika på 2-3 timmar i vanliga fall.
Jag tycker inte han blir särskilt trött i kroppen av en sån tur, vanliga rundan på 9,2km skrittar han utan bekymmer på 1timma och 15min. (Inklusive bajspauser för hunden ;))

Är jag för ivrig med att starta redan i sensommar/höst tror ni?
Jag vill inte att vi ska ta ut oss helt, och vill ju att han skall hålla i många, många år till!

Sv: Starta första gången vilken distans?

Glömde den detaljen :o
Han är 9 år, har varit startad på travet fram till okt 08 då han fick en lungblödning som han hämtat sig helt från. Han är mycket ridtränad redan på travet. Han var en relativt framgångsrik starthäst.
Riden regelbundet i min ägo sedan maj förra året.
Jag måste verkligen betona att hans lungblödning är helt utläkt och han är helt frisk från den. Han är självklart frikänd av veterinär.

Då ska du inte tveka utan ta en CR.
Han har mycket "gratis" av sin travträning men du gör helt rätt som tar det lugnt.
Ni kommer att ta er igenom en CR på ca 10km/h. Hästen klarar det kanske lättare än dig?;)
// Linda

:D Det är helt tveklöst så att han antagligen klarar det bättre än mig!

Då kör jag som jag tänkt på en CR i början av hösten. Jag är så peppad!

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: OlleAtlas
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 517
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka