Starta en ideell förening; Nackdelar?

Merry

Trådstartare
Hejsan Alla!

Vi är ett större gäng hästmänniskor som funderar på att skapa en ideell förening. Vi har klara mål hur vi vill att föreningen ska drivas och vi alla är medvetna om att det ligger en massa jobb i det :-)

MEN en sak vi inte vet är, Hur mycket kostar det att starta en förening?

Är det någon av Er som har erfarenhet av att skapa en ideell förening? Berätta gärna vad ni stötte på för problem.
 
Sv: Starta en ideell förening; Nackdelar?

Det är inte helt lätt att starta en förening, det är MYCKET att tänka på.
En idé kan vara att gå en utbildning i ämnet, det har vi gjort nu under hösten, och det har varit bra mycket mer jobb än vad någon av oss kunnat tro.

Att registrera den kostar inget, men material o.s.v. som föreningen behöver för att fungera kostar ju.

Lite finns att läsa här:
http://www.skatteverket.se/foretago...ar/starta.4.70ac421612e2a997f85800028338.html
 
Senast ändrad:
Sv: Starta en ideell förening; Nackdelar?

Tack för svar.

Med material menar du administrations material (intyg, försäkringar) eller ex. hinder material, staket m.m.?
Vart någonstans hittade Ni utbildningen som Ni var på?
 
Sv: Starta en ideell förening; Nackdelar?

Om ni tänker att det är en höstsportförening så bör ni kunna ta kontakt med ert distrikt och be dem om hjlälp
 
Sv: Starta en ideell förening; Nackdelar?

Både och.

Vi har gått utbildning genom kommunen då föreningen drivs ideellt genom den.
Men det har bl.a. varit en i att starta förening, och snart även en i mötesteknik, dessutom har vi varit på studiebesök på olika föreningar i sverige som jobbar mot samma sak.
Också ett hett tips :)

En nackdel är väl att det kan vara svårt att få tillräckligt många engagerade i föreningens olika praktiska uppgifter, styrelsemöten, medlemmarna som kanske måste delta mer än de hittills kanske räknat med (månadsmöten o.s.v) och kanske även fortsättnings/utvecklingskurser.
 
Sv: Starta en ideell förening; Nackdelar?

Jag tycker tvärtom att det är ganska enkelt att bilda en förening. Och att bilda en klubb kostar ingenting alls.

Här står en del nyttigt

http://www.rf.se/For-idrottsforeningar/Att-bilda-en-idrottsforening2/

Först håller man ett "bildandemöte" där man bestämmer att man ska bilda en förening, bestämmer namn på föreningen, fastställer stadgar och väljer en interimstyrelse som sitter fram till första ordinarie årsmöte. Det man bör göra innan detta möte är att ta fram förslag på stadgar samt hitta några som är beredda att sitta i interimstyrelsen.

Här finns typstadgar som man kan utgå från.

http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_348/cf_559/Typstadgar_f-rening.PDF

Vill man gå med i ridsportsförbundet så tar man med det som en punkt på det mötet, att man bestämmer att man vill ansöka om det och uppdrar åt styrelsen att skicka in ansökan.

http://www3.ridsport.se/RidklubbRidskola/Foreningsarenden/Att-bilda-ridklubb/

För att ansluta till SvRF måste man vara minst 25 medlemmar och något man får tänka på är att det är ganska höga avgifter dit - det varierar beroende på storlek på klubb och vilket distrikt man tillhör, men minst 100 kr/medlem och år får man räkna med. För en liten klubb brukar det kosta mera per medlem. Så beroende på vilken verksamhet man har tänkt sig får man ta ställning till om det är värt det. Men vill man arrangera tävlingar och kunna tävla för klubben krävs det ju.
 
Sv: Starta en ideell förening; Nackdelar?

Tack så mkt för länkarna!

Det är precis som du säger, det är egentligen väldigt enkelt att starta en förening, men frågan är om det är lönsamt och det är det tyvärr inte för Oss (just pga. SvRFs avgift, vi är inte tillräckligt med medlemmar)

Så Vi jobbar nu på att skapa en ridsektion i byaföreningen som finns.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
24
· Visningar
2 748
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 476
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 023
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp